چگونه شقاق مقعد را درمان کنیم؟
کد خبر: ۴۸۰۶
تاریخ انتشار: 2015 July 14    -    ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

چگونه شقاق مقعد را درمان کنیم؟

هر روز حداقل‌ سی دقیقه ورزش کنید. ورزش سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و به جلوگیری از سخت و خشک شدن مدفوع که شقاق را بدتر می‌کند و مانع بهبودی آن می‌شود، کمک می‌کند.
چگونه شقاق مقعد را درمان کنیم؟شقاق مقعد، ایجاد پارگی یا بریدگی کوچکی در دیواره مقعد است.

به گزارش «تابناک با تو»، نشانه‌های شقاق مقعد عبارتند از: دفع دردناک مدفوع، مشاهده رگه یا مخاط خونی در مدفوع یا سنگ توالت و خارش مقعدی. شقاق در همه افراد می‌تواند ایجاد شود اما در نوزادان، زنان پس زایمان، افرادی که بیماری کرون دارند و سالمندان بسیار شایع‌تر است؛ هرچند برخی عوامل خاص شقاق مقعدی هنوز مشخص نیست، در بیشتر موارد این وضعیت در صورت رعایت موارد توصیه شده خود را ترمیم کرده و ناحیه بریدگی بهبود می یابد.

گام نخست

 
ـ مرکز پزشکی Langone دانشگاه نیویورک بیان می‌دارد ‌از یبوست جلوگیری کنید تا زخم شقاق که شروع به التیام کرده، دوباره باز یا بیشتر نشود. با مصرف حداقل هشت لیوان آب در روز و مقدار زیادی غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل ـ که سبوس و گیاهک آن گرفته نشده باشد ـ سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها می‌توانید مانع ایجاد یبوست شوید.

ـ باید 20 تا 35 گرم فیبر در روز مصرف کنید. در برخی موارد، شاید پزشک‌ نرم کننده مدفوع یا مسهل برایتان تجویز کند تا حجم مدفوع افزایش یافته و از یبوست جلوگیری شود.

گام دوم

هنگامی که احساس دفع (اجابت مزاج) دارید، آن را نگه ندارید. نگه داشتن مدفوع می‌تواند شقاق را بدتر کرده یا بریدگی‌های جدیدی ایجاد نماید.

گام سوم

ناحیه شقاق را پس از هر بار دفع مدفوع، کاملا تمیز کنید. به جای استفاده از دستمال کاغذی معمولی، از دستمال مرطوب کودک استفاده کنید.

گام چهارم

حداقل سه بار در روز و هر بار‌ ده تا بیست دقیقه، ناحیه مقعد را در تشت یا لگن غوطه ور کنید. به جای تشت، از لگن مخصوص روی توالت فرنگی نیز می‌توانید استفاده کنید؛ به این صورت که آن را روی توالت فرنگی می‌گذارید و آن را با آب گرم پر می‌کنید. صابون یا محصولات دیگری در آب داخل تشت نریزید.

گام پنجم


هر روز حداقل‌ سی دقیقه ورزش کنید. ورزش سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و به جلوگیری از سخت و خشک شدن مدفوع که شقاق را بدتر می‌کند و مانع بهبودی آن می‌شود، کمک می‌کند. همچنین جریان خون در ناحیه مورد نظر را افزایش می‌دهد که این امر سرعت بهبودی بریدگی‌ها را افزایش میدهد.

گام ششم


کرم یا پمادی مانند کورتیکو استروئید مقعدی (رکتال) تجویزی یا پمادهای بدون نسخه هیدروکورتیزون تهیه کنید. این داروها را پس از هر بار نشستن در لگن و اجابت مزاج یا طبق دستور پزشک در ناحیه مورد نظر بمالید.

گام هفتم


با پزشک درباره تزریق سم بوتولینوم نوع «آ» صحبت کنید. در صورتی که علائم ظرف شش ماه از بین نرفت، استفاده از پماد نیتروگلیسیرین یا جراحی برای ترمیم دیواره شقاق ممکن است لازم باشد. این راه حلها تنها باید توسط پزشک ارائه شوند و تنها در موارد شقاق مزمن در نظر گرفته می‌شوند، نه شقاق موقتی که ممکن است خود بهبود یابد.

نکاتی که باید رعایت کنید: غذاهای پر فیبر، دستمال مرطوب کودک، تشت آب گرم، کرم یا پماد بدون نسخه برای شقاق، مراجعه به پزشک

منبع: livestrong
زینب رهامی
   



آخرین اخبار