گران‌ترین کلاه‌های دنیا+عكس
کد خبر: ۴۲۰۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 July 04    -    ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
bato-adv
bato-adv
در میان انواع مختلف پوشاک، کلاه یکی از متنوع‌ترین، شیک‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین آنها به شمار می‌رود. از کلاه‌های بافتنی تا کلاه‌های سخت. کلا‌ه‌های نمدی یا فدورا (fedoras) و مانند این‌ها...

کلاه‌ها همیشه مد روزترین و عمل‌گراترین بوده‌اند. علاوه بر این کلاه همیشه در میان مذاهب مختلف، ارتش و سازمان‌های دولتی و خصوصی جایگاه ویژه‌ای داشته است. اولین اَشکال پوشش سر در شهرهای موهنجو دارو (Mohenjo-daro) و هاراپا (Harappa) در هند باستان دیده شده است که تاریخ آن به 3 هزار و 500 تا 5 هزار و 700 سال قبل باز می‌گردد.  

از آن زمان تاکنون کلاه دستخوش تغییرات فراوانی شده است. جایگاه کلاه در جامعه در مقایسه با قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با کمی افت مواجه شده است، اما همچنان و مثل همیشه با اهمیت و قابل ملاحظه است. اگرچه کلاه‌های سیلندری یا استوانه‌ای، کلاه‌های بیکورن یا ناپلئونی و کلاه‌های کج همگی به سرنوشتی سزاوار که همان مرگ و فراموشی است؛ دچار شده‌اند، با این حال همه آن‌ها یک دوره خاص در تاریخ را نشان می‌دهند که در آن دوره‌ها مظهر مد بوده‌اند. 

بدون شک کلاه‌شاپوها یا کلاه‌های تریلبی شیک (trilby)، فرانک سیناترا (Frank Sinatra) و همفری بوگارت (Humphrey Bogart) همیشه جایگاه خاص خود را در طول تاریخ داشته است؛ اما امروزه کلاه بیس‌بال و چفیه یا عرقچین‌های مورد استفاده مسلمانان سراسر جهان بیشترین محبوبیت را دارد. کلاه‌ها از طیف گسترده‌ای از مواد، اشکال، رنگ و اندازه ساخته می‌شوند و برخی نظیر عمامه و یا انواع روسری، ساختار خیلی پیچیده‌ای ندارند و زمان زیادی صرف ساخت آنها نمی‌شود. با این وجود برخی کلاه‌ها به دلیل جنس مورد استفاده،هفته‌ها و حتی ماه‌ها زمان صرف ساخت آنها می‌شود. در زیر نگاه کوتاهی به برخی از گران‌بهاترین کلاه‌های ساخته شده خواهیم داشت.

 

10- کلاه مایکل جکسون – قیمت 6320 دلار 

این کلاه در مراسم ویژه‌ای به مناسبت سی‌امین سالگرد اجرای کنسرت توسط سلطان موسیقی پاپ، مایکل جکسون و برای اجرای آهنگ بیلی جین (Billie Jean) در سال 2001 بر سر نهاده شده است. این کلاه در سال 2013 توسط یک کلکسیونر به قیمت 6 هزار و 320 دلار خریداری شده است. 

کلاه فدورا مشکی که جکسون آن را به دوست دوران کودکی خود دیوید گست (David Gest) هدیه کرده بود به همراه هفده قطعه یادبود دیگر در مجموع به ارزش 49 هزار و 473 هزار دلار در سال 2013 در حراج فیلدینگر(Fieldings) به فروش رسیده است.    

 

9- کلاه بیس بال بیگ وینگ (Big Wing)  – قیمت 8750 دلار 

حضور شرکت خودروسازی و تولید موتورسیکلت هوندا با کلاه ثبت شده بیگ‌وینگ در این لیست کمی تعجب‌آور به نظر می‌رسد. این کلاه مشکی ساخته شده از پارچه، پلاستیک و پی‌وی‌سی امکان نفوذ هوا را دارد و سگک تعبیه شده در آن قابلیت تغییر اندازه را به این کلاه می‌دهد. این کلاه با شیوه‌های سازگار با محیط زیست و توسط شرکت هوندا تولید می‌شود.

 

8- کلاه حصیری پانامای (Panama) – قیمت 20.000 دلار  

شرکت کلاه‌سازی اوپتیمو از معدود شرکت‌های باقیمانده تولید کلاه‌ سفارشی دست‌ساز در شهر شیکاگو آمریکاست. این شرکت دارای دو کارخانه در شهر بادخیز شیکاگو است و معروف‌ترین کلاه تولیدی آنها همین کلاه حصیری پاناما است. این کلاه از حصیرهای اکوادوری با بافت بسیار ریز و ظریف و طیف رنگی زرد مایل به بژ و طراحی بسیار ساده ساخته شده است. نوار باریک ابریشمی یا روبان کلاسیک دور تا دور تاج کلاه زیبایی منحصر به فردی را به طرح یکنواخت و هماهنگ کلاه بخشیده است. 

 

7- کلاه پانامای مونته کریستی (Montecristi Panama) - قیمت 25.000 دلار 

کلاه پانامای دیگری که به این لیست راه پیدا کرده است، توسط شرکتی مستقر در هاوایی با قدمت 29 ساله تولید و توسط آقای برنت بلک مدیریت می‌شود. علاقه شخصی او به کلاه پاناما منجر به تاسیس این شرکت شد که هم‌اکنون به  پرآوازه‌ترین شرکت کلاه‌سازی در صنعت تولید کلاه تبدیل شده است. 

حصیرهای مونته کریستی ریز باف غالبا تا 22.000 بافت در هر اینچ مربع می‌رسد و جای تعجب نیست که زمان مصرف شده برای تولید هر یک از این کلاه‌‌های حیرت‌انگیز نزدیک به سه ماه است. 

 

6- کلاه بولر (Bowler) چارلی چاپلین – قیمت 62.500 دلار 

کلاه بعدی این لیست به ستاره کم نظیر سینمای صامت، چارلی چاپلین تعلق دارد که به عقیده همگان یگانه چهره تاثیرگذار صنعت فیلم‌سازی است. 

این بازیگر، نویسنده، فیلمساز و تهیه‌کننده کلاه لبه‌دار مشکی خود را در سال 1936 به کاترین کلر (Katherine Keller) مجسمه‌ساز داد تا در مجسمه‌ای که وی از جنس موم از چاپلین ساخته بود و در موزه شهر کنتاکی قرار دارد؛ مورد استفاده قرار گیرد.  در سال 2012 بنگاه حراج بونهامز (Bonhams) در انگلستان با اجازه رسمی خانم کلر این کلاه را به همراه عصای چوب بامبوی 83 سانتیمتری چاپلین فقید به حراج گذاشت.   

 

5 – «کلاه» (The Hat)  – قیمت 100.000 دلار  

این کلاه بی‌نظیر دومین حضور برنت بلک در این لیست است. این کلاه را «جام مقدس کلاه‌های مونته کریستی» لقب داده‌اند. این کلاه جادوی دستان کلاه‌ساز معروف سایمون اسپینال (Simón Espinal) است که تنها در سال سه یا چهار کلاه توسط وی بافته می‌شود. این کلاه تجسم عینی یک تلاش بیست ساله برای یافتن ناب‌ترین کلاه پاناما است. این کلاه به نازکی یک ورق کاغذ و با وزنی کمتر از 28.35 گرم از بهترین حصیر اکوادوری بافته شده است.   

 

4- کلاه عروسی سلطنتی شاهزاده بئاتریس – قیمت 133.783 دلار

هنگامی که شاهزاده بئاتریس یورک، برادرزاده پرنس چارلز و پنجمین نفر در لیست پادشاهی کلاه خود را در سایت Ebay به حراج گذاشت، جهان در بهت و حیرت فرو رفت. این تعجب به دلیل قیمت بسیار بالای 133.783 دلاری این کلاه نبود؛ بلکه بیشتر ظاهر عجیب و غریب کلاه بود که تعجب همگان را برانگیخت.

این کلاه صورتی رنگ توسط فیلیپ تریسی ایرلندی طراحی شده و فرم آن ترکیبی از روبان و قوس‌های بیضی شکل است که بر روی یک پایه بیضی شکل کوچک قرار گرفته است. شاهزاده بئاتریس این کلاه را یک بار در مراسم عروسی پسر عموی خود پرنس ویلیام و کیت میدلتون بر سر نهاده است. تمامی وجه حاصل از فروش این کلاه مستقیما به یونیسف و بنیاد کودکان بحران زده اهدا شده است.  

 

3- دریای آبی عمیق (Deep Blue Sea) – قیمت 890.000 دلار

این کلاه توسط آن ماری ویلت (Ann Maree Willett) استرالیایی طراحی شده است. در ساخت این کلاه از پر، پشم و نمد استفاده شده است و رنگی متمایل به آبی تیره دارد؛ طول آن هم 54 سانتیمتر است.

بر روی این کلاه 26 عقیق به ارزش 890.000 دلار سوار شده است. در این کلاه که در فوریه سال 2007 و در هفته مد میلان رونمایی شد از دیواره‌های مرجانی استرالیا الهام گرفته شده است. پس از شرکت در چندین شوی لباس دیگر، سرانجام به حراج بونهام رسید و در آنجا 150 تا 200 هزار دلار قیمت‌گذاری شد ولی متاسفانه تا به امروز فروخته نشده است.  

 

2- شاپوی عشق (Chapeau d’Amour) – قیمت 2.7 میلیون دلار

شیوه نمایش این کلاه عجیب و غریب از خود کلاه غریب‌تر است. این کلاه در گالری کریستی لندن به نمایش گذاشته شد که در هنگام رونمای آن یک مدل خانم شروع به حرکت و نواختن فلوت می‌کند و پشت سر وی و با کمی فاصله مدل دیگری مسیر عبور او را گل افشانی می‌کند.  در این مراسم آلیشا ویت (Alicia Witt) بازیگر هالیوودی این کلاه را با شوق فراوان بر سر کرده است و این در حالی است که میهمان‌ها و اصحاب مطبوعات در سکوت مطلق به تماشای وی نشسته‌اند.

این کلاه با پارچه‌ای از جنس پلاتین است و یاقوت ارغوانی و الماس با ظرافت تحسین برانگیزی بر روی آن سوار شده است. این شاهکار بی‌نظیر اثر طراح لباس مشهور لوئیز ماریت (Louis Mariette) است. لوئیز ماریت درباره این اثر خود می‌گوید: «منبع الهام این کلاه حاصل یک پیاده‌روی در زمینی پوشیده از گل‌های آبی رنگ در جنگل‌های سیودن (Cliveden) با یک عاشق مرموز بوده است». آلیشا ویت احساس خود از این کلاه را  باورنکردنی و  به مانند یک شاهزاده خانم توصیف کرده است.

 

 1 – تاج پاپ – قیمت 10ها میلیون دلار 

در طول هزاره گذشته تمامی پاپ‌ها این تاج را بر سر گذاشته‌اند. این تاج‌ها به نشانه احترام و حمایت از قلمرو پاپ، به وی تقدیم شده است. هر چند این سنت قدیم در سال 1975 یعنی در زمان تاجگذاری پاپ ژان پل اول به خواست وی و به نشانه چشم‌پوشی از شکوه و قدرت دیگر ادامه پیدا نکرد. 

از آن زمان به بعد تمامی این تاج‌ها فروخته شده و درآمد حاصل از آن صرف امور خیریه شده است. به دنبال این تصمیم پاپ ژان پل اول گروهی از اسقف‌های کاتولیک ایالات متحده برنامه‌ای ترتیب دادند تا این تاج در کلیسای ملی ایالت واشنگتن دی‌سی به نمایش گذاشته شود و تا به امروز نیز در همان مکان باقی مانده است. 

این تاج هیچ‌گاه ارزش‌گذاری نشده است و نظرات متناقضی درباره ارزش واقعی آن وجود دارد. با این حال حتی اگر از ارزش تاریخی آن صرف نظر کنیم؛ باز هم این تاج گران‌ترین کلاهی است که تاکنون ساخته شده است. این تاج سه طبقه دارای 540 مروارید، 11 الماس، 33 یاقوت، 28 یاقوت سرخ، 22 زمرد، 6 زمرد کبود، 8 یاقوت کبود، 4 یاقوت تراش نخورده، 24 قطعه طلا، 9 لعل، یک یاقوت زرد و یک یاقوت سبز است. قیمت این سنگ‌ها به تنهایی چندین میلیون دلار است.

 
مد آنلاين
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
بئاتريس خواهرزاده پرنس چارلزه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
واقعا مردان خدا مظهر ساده زيستي هستن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv