راه اندازی اولین خط تراموای تهران
کد خبر: ۳۴۵۵۰
تاریخ انتشار: 2016 April 22    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸

راه اندازی اولین خط تراموای تهران

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه كه به دعوت وزیر راه و شهرسازی كشورمان از تهران دیدن كرد، در دیدار با معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران که در محل مركز كنترل ترافیك پایتخت انجام شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در كشورمان گفت: مسائلی که تهران در زمینه حمل و نقل شهری با آنها رو به رو است، همان مسائلی هستند که پاریس نیز با آنها رو در رو است.

آلن ویدالیس (Alain Vidalies) با اعلام آمادگی در خصوص در اختیار گذاشتن تخصص و تجارب شركت های مجرب و متخصص فرانسوی در موضوعات حمل و نقل شهری به ویژه در موضوع اجرای تراموآ، افزود: پیشرفت های تهران در حوزه حمل و نقل شهری و اقداماتی كه مدیریت شهری در زمینه كنترل ترافیك در تهران انجام داده، برای ما بسیار جالب بود.

وی با اعلام این که موضوعاتی همچون افزایش دما و گرمایش زمین و نیز آلودگی هوا، دو مشكل مشترك امروز كلان شهرهای دنیاست و توسعه مترو، اجرای تراموآ و به کارگیری اتوبوس های برقی از جمله راهكارهای كاهش آلودگی هواست، اظهار كرد:    ما در سال ۱۹۶۰ تراموآی پاریس را جمع آوری كردیم، برای این كه فضا برای حركت خودروها باز شود اما ۱۰ سال است كه داریم رفت و آمد خودروها را در پاریس محدود می كنیم تا فضا را برای تردد تراموآ باز كنیم.

وزیر حمل و نقل فرانسه با دعوت از معاون شهردار تهران جهت دیدار از پاریس و امكانات حمل و نقل شهری این کلان شهر از جمله خطوط تراموآ، تصریح كرد: تراموآ، وسیله ای جذاب است که سیمای شهرها را زیبا می کند و شهروندان به خوبی از آن استقبال می كنند، ضمن این که از طریق كاهش ترافیك شهر به افزایش كیفیت زندگی شهروندان نیز كمك می كند.

سایه سنگین تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بر سَرِ شهرهای پولدار و فقیر

معاون شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به آشنایی و ارتباط دیرینه دو كشور و دو ملت ایران و فرانسه و با استقبال از توانمندی ها و ظرفیت های فنی در توسعه حمل و نقل شهری از جمله گسترش متروی تهران اظهار کرد: امروز مسائل همه كلان شهرهای جهان شبیه به هم است و پدیده هایی همچون ترافیك و آلودگی هوا از یك طرف و تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین از طرف دیگر، دو پدیده مشترك تمام شهرهای بزرگ دنیا محسوب می شوند.

سید جعفر تشكری هاشمی با بیان این كه امروز مهم نیست كدام شهر پیشروتر و مردم آن پولدارتر یا كدام شهر كمتر توسعه یافته و مردم آن فقیرتر هستند، چرا كه بسیاری از مسائل و مشكلات شهرهای امروز مشابه هم هستند، تصریح كرد: بسیاری از چالش های امروز که جهان با آنها دست و پنجه نرم می کند، همچون تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، سایه سنگین خود را بر سَرِ بسیاری از شهرهای جهان و شهروندان آنها انداخته است.

وی با اشاره به این كه مسائل و مشكلات مشترک، راه حل های مشتركی دارند و تهران همچون بسیاری از شهرهای پیشرو در جهان، گسترش شبكه مترو را به عنوان مهم ترین راهكار ترافیك و آلودگی هوای تهران در پیش گرفته، اظهار كرد: در حال حاضر، متروی تهران با ۵ خط به طول ۱۸۶ كیلومتر مشغول به كار است و روزانه ۳ میلیون مسافر با استفاده از مترو جا به جا  می شوند و علاوه بر این، ۱۰۰ كیلومتر مترو نیز در خطوط ۶ و ۷ و نیز خط فرودگاه امام خمینی (ره) در دست ساخت داریم.

تشكری هاشمی با بیان این كه یک ماه قبل، فرودگاه مهرآباد به مترو متصل شد و سال آینده نیز فرودگاه امام خمینی (ره) به مترو متصل خواهد شد، تصریح كرد: علاوه بر این، ۴ خط مترو به مقصد شهرهای اطراف تهران از جمله اسلام شهر و ورامین و نیز ۳ خط مترو در داخل تهران پیش بینی شده و به همین دلیل، در آینده نزدیک به تعداد زیادی واگن برای خطوط جدید مترو احتیاج داریم و از این رو، از سرمایه گذاری و مشاركت جهت گسترش ناوگان حمل و نقل ریلی استقبال می كنیم.

سرفصل مشترک تهران و پاریس تقدم انسان ها بر خودروهاست

معاون شهردار تهران با اشاره به این كه تمركز مدیریت شهری تهران بر توسعه مترو استوار است و البته با وجود این كه ما در تهران در زمینه استفاده از تراموآ سابقه ای نداریم اما در طرح جامع ریلی تهران ۳ خط تراموآ پیش بینی نموده ایم، اظهار كرد:  اولین خط تراموآی تهران را با مشارکت یک شرکت فرانسوی در محدوده مركزی شهر که منطقه تاریخی تهران در آن قرار دارد، با اهداف گردشگری و توریستی راه اندازی خواهیم کرد و دو خط دیگر تراموآ نیز در پهنه غربی شهر پیش بینی شده است.

 تشكری هاشمی با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی تهران باید به سمت و سوی استفاده از اتوبوس های برقی حركت كند، تصریح كرد: البته به دلیل وجود ظرفیت خوبی که در کشورمان در بخش سی اِن جی داریم، استفاده از اتوبوس هایی كه از این نوع سوخت استفاده می كنند را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با اعلام این كه با این نظر وزیر حمل و نقل فرانسه كه شهر و معابر شهری را باید از زیر چرخ خودروها خارج كنیم كاملاً موافق هستیم، اضافه كرد: مدیریت شهری تهران اعتقاد دارد که شهر و معابر شهری باید زیر پای عابران پیاده قرار گیرد و سرفصل مشترك تهران و پاریس، توجه به جنبه انسانی شهرها و تقدم انسان ها بر خودروهاست.

معاون شهردار تهران در پایان با تأكید بر این كه مدیریت شهری تهران از سرمایه گذاری در احداث مترو، اجرای تراموآ، ساخت پاركینگ های زیر سطحی و نیز توسعه سیتسم های كنترل هوشمند حمل و نقل شهری استقبال می كند، خاطرنشان كرد: با توجه فضای رقابتی موجود در كشورمان، آمادگی داریم تا با اولویت شرکت های داخلی، از مشاركت شركت های فرانسوی نیز در طرح های حمل و نقل شهری استفاده كنیم.

هیچ شهری در جهان به اندازه تهران شبیه پاریس نیست

وزیر حمل و نقل فرانسه علاوه بر دیدار از مركز كنترل ترافیك پایتخت، از استودیوی صدای شهر رادیو تهران که محل آن در این مرکز قرار دارد نیز دیدن نمود و با شهروندان تهرانی به گفت و گو پرداخت و با اشاره به حجم بالای تردد در تهران به منظور تحمل ترافیك سنگین این كلان شهر، خطاب به رانندگان تهرانی گفت: «لطفا‌ً هنگام رانندگی لبخند بزنید!»

ویدالیس در این گفت و گو با اعلام شباهت زیاد تهران به پاریس، تأکید کرد: با وجود این كه مسافرت های فراوانی به شهرهای مختلف جهان داشته ام اما هیچ شهری را تا به این اندازه شبیه پاریس ندیده ام و برای همین در شهر شما احساس دلتنگی     نمی كنم و به همین دلیل، فكر می كنم شهروندان تهران نیز در پاریس احساس دلتنگی نكنند.

وی در پایان این گفت و گو در پاسخ به این پرسش كه از تهران چه خاطره ای را به عنوان یادگار با خود به پاریس می‌برد، خاطرنشان كرد: این كه به شهری سفر كردم كه شباهت بسیاری به پاریس داشت، شهری كه مسائل و مشكلات مشترك و بالطبع، راهكارهای مشتركی با پاریس دارد، برایم بسیار جالب بود و اقدامات خوبی كه مدیریت شهری تهران در زمینه توسعه شهر و حمل و نقل شهری در پایتخت زیبای ایران انجام داده، در خاطرم خواهد ماند.


پايگاه خبري شهر تهران
آخرین اخبار