کودکتان را با ۵ بازی کتابخوان تربیت کنید
کد خبر: ۳۴
تاریخ انتشار: 2015 April 22    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
یکی از اولین کارهایی که می توان برای داشتن کودکی اهل مطالعه و کتاب خوان در خانه انجام داد، اهمیت دادن به خواندن کتاب برای تمام اعضای خانواده است. والدین باید از بدو تولد هم زمان با این که کودک راه رفتن و سخن گفتن را آغاز می کندکتاب را در معرض دید او قرار دهند.
 یکی از اولین کارهایی که می توان برای داشتن کودکی اهل مطالعه و کتاب خوان در خانه انجام داد، اهمیت دادن به خواندن کتاب برای تمام اعضای خانواده است. والدین باید از بدو تولد هم زمان با این که کودک راه رفتن و سخن گفتن را آغاز می کند، کتاب را در معرض دید او قرار دهند. کودک باید شاهد مطالعه افراد خانواده باشد تا حس کنجکاوی و رغبت کافی برای رفتن به سوی کتاب در او به وجود آید.

به کودکان ثابت کنید خواندن کتاب به خودی خود جالب و لذت بخش است. این کار می تواند از سنین خیلی پایین شروع شود و چند روش برای این منظور وجود دارد.

موقع خواب، برای کودکان تان داستان بخوانید حتی اگر هر شب فرصت این کار را پیدا نمی کنید، هر زمانی که فرصت داشتید این کار را انجام دهید.

در طول روز برای کودک نوار قصه بگذارید و به او اجازه دهید که از طریق نوار با قصه همراه شود.

از سنین پایین به بچه ها وسایل نوشتن بدهید. مداد، کاغذ و مداد رنگی در اختیارشان بگذارید تا روی کاغذ هر چه دلشان می خواهد بکشند. آنها به این تجربه اولیه برای نوشتن نیاز دارند.

یک داستان را بارها و بارها برای فرزندان تان بخوانید یا تعریف کنید. بچه ها دوست دارند یک قصه را بارها بشنوند تا تمام جزئیات آن را بشناسند و احساس کنند که با آن آشنا هستند. هنگام خواندن قصه، گاهی کلام خود را قطع کنید و از فرزندان تان درباره قصه چیزهایی بپرسید. اگر کودک نتوانست پاسخ درستی بدهد، اشکالی ندارد مهم این است که با این پرسش، او را به فکر کردن و یافتن راه حل تشویق کنیم.

از سنین پایین سعی کنید که در مناسبت های ارزشمند به بچه ها کتاب هدیه دهید. با این شیوه آن ها کم کم می آموزند که کتاب هدیه ای ارزشمند است.

اگر کودک تان در موردی رفتاری نامناسب و پرخاشگرانه نشان داد، کتاب داستانی با همان موضوع یا موضوع های مشابه درباره نافرمانی های کودکان پیدا کنید و در محیطی امن و آرام، کتاب را برای او بخوانید و نظرش را درباره شخصیت اصلی قصه جویا شوید. به وسیله کتاب کودک را ترغیب کنید که مسائل و حرف های خودش را بازگو کند چراکه در این صورت به تدریج کتاب را دوست خود تلقی می کند و در آینده نیز در برخورد با مشکلات یا به هنگام تصمیم گیری های دشوار، به سراغ کتاب خواهد رفت.
 
با این بازی ها کودک تان را کتاب خوان کنید

راز موفقیت در کتاب خوان کردن کودکان این است که به او بیاموزید مطالعه کتاب مملو از هیجان و مسائل سرگرم کننده است. برای پرورش این احساس باید راهکارهای مناسب را بشناسید. برای این منظور بهتر است به توصیه هایی که در ادامه مطرح می شود، توجه ویژه ای داشته باشید.

-همچون شخصیت های کتاب لباس بپوشید و با کودک بازی کنید

همچون شخصیت کتاب داستان مورد علاقه کودک خود، لباس بپوشید و مانند او رفتار کنید تا داستان کتاب را به دنیای واقعی بیاورید. حتی می توانید دوستان فرزند خود را دعوت و نمایش خانگی برای آن ها اجرا کنید.
 
-پوستر الفبا برای او تهیه کنید

از کودک بخواهید حروف موجود در پوستر را بنویسد و سپس مجله یا کاتالوگی بیاورید و از او بخواهید همه اشکالی را که با حرف موردنظر شروع می شوند با قیچی برش دهد و آن ها را روی پوستر حرف مرتبط بچسباند. به این ترتیب می توانید با بازی، حروف الفبا را به فرزند خود بیاموزید.
 
-از عروسک های انگشتی برای بیان داستان کمک بگیرید

با عروسک های انگشتی برای فرزندتان داستان بگویید یا حتی می توانید یک تکه پارچه ساده دور انگشت خود بپیچید و با ماژیک روی آن تصویر شخصیت موردنظر خود را نقاشی کنید و به واسطه آن ها داستان را برای فرزند خود تعریف کنید. همچنین می توانید از خود کودک هم برای بازی نقش شخصیت داستان کمک بگیرید.
 
-برای پاداش کودک را به کتاب فروشی ببرید

هربار که کودک کار خوب انجام می دهد به او بگویید فلان مبلغ را برایت کنار می گذارم و سپس با آن پول با هم به کتاب فروشی بروید و پول ها را خرج کنید.
 
-پیک نیک کتاب خوانی راه بیندازید

غذای مورد علاقه کودک را تهیه کنید و با کتاب مورد علاقه اش راهی پارک شوید. در کنار بازی و صرف غذا می توانید کتاب نیز برایش بخوانید.

منبع: مجله موفقیت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار