سطح دغدغه روزنامه زاکانی، شرحه شرحه‌تان می‌کند
کد خبر: ۳۲۴۴۸۳
تاریخ انتشار: 2024 September 26    -    ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

سطح دغدغه روزنامه زاکانی، شرحه شرحه‌تان می‌کند

روزنامه همشهری گزارشی تحت عنوان «طعم خوش فرزند بیشتر» را منتشر کرده که خبرساز شده است.

روزنامه همشهری گزارشی تحت عنوان «طعم خوش فرزند بیشتر» را منتشر کرده که خبرساز شده است.

 

سطح دغدغه روزنامه زاکانی، شرحه شرحه‌تان می‌کند

بخشی از این گزارش روزنامه شهرداری که اصرار عجیبی برای فرزندآوری را دارد را بخوانید:

«می‌ترسیم بچه بیاوریم چون...» این جمله را از زبان زوج‌هایی که فرزندی نیاورده‌اند یا گرایش به فرزند دوم یا سوم ندارند زیاد شنیده‌اید؛ داستانی که پشت آن علت‌ها و باورهای کمابیش نادرست و غلطی است که در نهایت منجر به پشیمانی می‌شود؛ داستانی که با سالمند شدن انبوه جمعیت فرزندآور امروز به احتمال فراوان ترسناک‌تر هم خواهدبود.

هر زن ایرانی چند فرزند به دنیا می‌آورد؟

کمتر از 2فرزند، سهم هر زن ایرانی بین 15 تا 49سالگی است که نرخ آن به روایت مرکز آمار 1.6 می‌شود.

برای فرار از بحران پیری چقدر نوزاد نیاز داریم؟

رئیس فراکسیون‌جمعیت‌وحمایت از خانواده‌ مجلس می‌گوید: برای جبران کاهش شدید جمعیت و خروج ایران از بحران پیری، هر خانواده باید 3 تا 5 فرزند به دنیا بیاورد.

تأثیر قوانین مشوق خانواده

فاطمه‌محمد‌‌بیگی‌می‌گوید:2سال پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، صرفا 30‌تا‌35درصد مفاد این قانون اجرا شده و 70درصد از مواد قانونی در نظرگرفته شده برای تشویق زوجین به فرزندآوری، هنوز اجرا نشده است.

تصورات غلطی که مانع از فرزندآوری در ایران می‌شود

بارداری حتما باید با برنامه‌ریزی قبلی باشد و برخی بچه‌ها ناخواسته هستند، درحالی‌که واقعیت این است که 30درصد بارداری‌ها در دنیا بدون برنامه‌ریزی قبلی هستند.

روش‌های پیشگیری از بارداری خطری ندارد، درحالی‌که مصرف قرص‌های ضدبارداری توسط زنان، بسیار پرعارضه است و می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خونی شود.

تأخیر در بارداری بدون مشکل است،درحالی‌که باعث افزایش احتمال ناباروری و تشخیص دیرهنگام آن می‌شود و این امر باعث دشوارتر شدن درمان ناباروری خواهد شد.

فاصله فرزندانم حداقل باید 3 یا 5 سال باشد اما واقعیت این است که اگر مادری در فاصله کمتر از 3 سال نیز مجددا باردار شود هیچ مشکلی ندارد.

روزنامه همشهری

آخرین اخبار