مرگ سالانه ۳۰هزار نفر بر اثر بیماری‌زا بودن نان!
کد خبر: ۳۲۳۴۷۶
تاریخ انتشار: 2024 September 10    -    ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

مرگ سالانه ۳۰هزار نفر بر اثر بیماری‌زا بودن نان!

محمدرضا خواجه، نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات کشور با تاکید بر اینکه طرح هوشمندسازی نان در عمل شکست خورد، علت و شرایط بیماری زا بودن نان را نیز واکاوی کرد.

محمدرضا خواجه، نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات کشور با تاکید بر اینکه طرح هوشمندسازی نان در عمل شکست خورد، علت و شرایط بیماری زا بودن نان را نیز واکاوی کرد.

مرگ سالانه ۳۰هزار نفر بر اثر بیماری‌زا بودن نان!

زمزمه‌های گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت نان از سال گذشته آغاز شد و در این مدت بار‌ها از سوی مسئولان مختلف بر این نکته تاکید شد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت قوت غالب مردم ندارد ازطرف دیگر چند نرخی بودن و حتی تعطیلی برخی نانوایی‌ها به دلیل کمبود و یا نبود آرد و کیفیت پایین نان از جمله مشکلاتی است که نانوایان و مردم را درگیر کرده است.

محمدرضا خواجه، عضو کمیته تدوین استاندارد گندم و آرد کشور درخصوص گرانی نان و چندنرخی بودن آن به خبرنگار تابناک گفت: این مدل نرخ دهی منطقی نیست و طبق مصوبه نظام صنفی و اتحادیه‌ها نرخ فروش محصولات با سود متعارف ۲۵ درصدی در پایان هر سال باید افزایش یابد، اما متاسفانه این نرخ نیز مانند نرخ‌های دیگر با ملاحظات داخلی و سیاسی جلوی آن گرفته شد و درنهایت به زیان نانوایان و سقوط کیفیت نان مصرفی مردم انجامید.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ رییس جمهور تاکید ویژه به عدم تغییر نرخ نان داشتند سال ۱۴۰۲ نیز قیمت‌ها افزایش نیافت و نتیجه این می‌شود که نانوا با نرخ سه سال پیش نان دست مردم می‌دهد و هرساله به خاطر مسایل سیاسی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری و شورای شهر که صدای اعتراض مردم بلند نشود نرخ‌ها را دست نمی‌زنند درحالیکه هزینه آب و برق و گاز بیمه مالیات حقوق و عیدی پرسنل و هزینه‌های جاری برای نانوایان روند افزایشی دارد.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات کشور، درخصوص افت کیفیت نان هشدار داد و افزود: نرخ نان باید هرسال حداقل ۲۵ درصد افزایش یابد، این در حالی است که دولت مقابل افزایش قیمت ایستادگی می‌کند که در این شرایط، راهکاری که نانوایان بتوانند تولید اقتصادی داشته باشند، کوچک کردن چانه‌های نان است. نتیجه این راهکار بی شک کاهش حجم نانی که در اختیار مشتری قرار می گیرد. این در حالی است که با کاهش زمان پخت نان و همچنین کاهش کیفیت آن، شاهد کاهش تقاضا هستیم. به این ترتیب رغبت برای ماندن در این بخش تولیدی از سوی نانوایان، کم می شود.

خواجه همچنین درباره وزن استاندارد نان و تناسب وزن آن با پخت توضیح داد و گفت: وزن استاندارد هرچانه نان تافتون و لواش باید حداقل ۲۰۰ گرم باشد این درحالی است که درسال‌های اخیر برای تناسب دخل و خرج نانوایان و اعتراض آنها به عدم افزایش قیمت، استان داران هر استان در پاسخ به اعتراض نانوایان تنها یک راه حل داشتند و آن هم کاهش وزن چانه نان بود که این مسئله خیانت بزرگی به مردم بود چراکه نانوایان با کاهش وزن نان نمی‌توانند مانند قبل اندازه نان را بالا ببرد و خمیر نازک شده و در نتیجه تخمیر و زمان پخت آن هم درپی آن سقوط می‌کند که همه این عوامل اثرمستقیمی بر سلامتی مردم دارد.

عضو کمیته تدوین استاندارد گندم و آرد کشور از هشدار مسئولان نسبت به بیماری زا بودن نان خبر داد و گفت: رییس سابق پژوهشکده غله کشور و همچنین رییس دفتر بهبود تغذیه پیش‌تر نسبت به کیفیت پایین نان هشدار و اطلاع داده بودند که هرساله این نان‌ها ۳۰ هزار نفر را به خاطر بیماری زا بودن به دام مرگ می‌کشاند.

به گفته وی، اگر دولت هرساله اقدام به تنظیم معقول و توجیه پذیر قیمت نان کند، نه حق نانوایان تضییع می‌شود و نه سلامتی مردم به خطر می‌افتد و نانوایان هم به خاطر بی برنامگی دولت زیان نمی‌بینند، در نتیجه هرج و مرجی در حوزه نان هم اتفاق نمی‌افتد. بنابراین با طرح هوشمندسازی نان که دست پرورده وزیر اقتصاد و دارایی بود نه تنها کمکی به این صنف نشد بلکه فعالان این صنف، آسیب های جدی را متحمل شدند.

تابناک

آخرین اخبار