سایه وحشت بلعیده شدن بر سر روستاییان گلستانی
کد خبر: ۳۲۲۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 30    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
با نو شدن سال،طراوت و شادابی خاصی بخش های بسیاری از کشور را با موج باران های بهاری فرا گرفته و سر زندگی را در بهار طبیعت ، جاری و ساری ساخته است.

اما در این طراوت و سرزندگی،موج ترس،اضطراب و دلهره در برخی از روستاهای استان گلستان سایه افکنده است، وحشت از رانش زمین و بلعیده شدن خانه و دارایی روستا نشینان در برخی از مناطق استان گلستان که در سنوات گذشته رگه هایی از آن تجربه و با تحمیل خساراتی سنگینی همراه شد.

در اواخر دهه 70،زمانی که سیلاب های سهمگین گلستان را در بر می گرفت،خطر نشست و رانش زمین،برخی از روستاهای این خطه را با تهدیداتی جدی روبرو کرد،یکی از راهکارهای مطروحه در آن مقطع،معطوف به جابجایی روستاها می شد و در همین ارتباط 50 روستا نیز جابجا و روستانشینان از مناطق پرخطر نقل مکان کردند.

یکی از نقاط ضعف این طرح،کارشناسی نبودن آن بود،از یکسو معیشت خانوارهای روستایی تحت الشعاع قرار گرفت و از سوی دیگر در مناطق جدید نیز بعد از مدتی خطر رانش زمین روستا نشینان را نگران و مضطرب ساخت و همین امر کافی بود تا برخی از آنها مجددا به روستاهایی که از آن نقل مکان کرده بودند،بازگردند.

این مساله باعث شد تا از سوی مسئولان استان گلستان،طرح جابجایی روستاها به عنوان آخرین راهکار مدنظر قرار گیرد و اولویت اصلی بر مقاوم سازی روستاها معطوف شود.

اما آنچه که به عنوان مانعی جدی در مقابل این طرح معقولانه قد علم کرده، معطوف به کمبود اعتبارات می شود و به واقع برون رفت از آن مستلزم تعیین و تخصیص بودجه و اعتباراتی ویژه است،امری که بنا بر اظهارات صادق علی مقدم،مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان هنوز محقق نشده است.

** رانش و زمین لرزه احتمالی،روستاها را با چالشی جدی مواجه می سازد

مقدم با اشاره به مخاطره رانش زمین و زمین لرزه برای روستاها عنوان می کند:در شرایط فعلی می طلبد به شکل مستمر،برنامه های اجرایی در مسیر پیشگیری،آمادگیِ مقابله و برنامه های بازتوانی برای مهار و پیشگیری از آسیب های حوادث احتمالی مدنظر قرار گیرد.
سایه وحشت رانش و بلعیده شدن بر سر روستاییان گلستانی/آژیر قرمز مدیریت بحران و اعتباری که اختصاص نیافت
وی می افزاید:موضوع مذکور مورد تایید مسئولان ارشد کشور،همچون سازمان مدیریت بحران و وزیر کشور نیز قرارگرفته،اما هنوز اقدام عملی و جدی در این خصوص اجرایی نشده است.

مقدم معتقد است بطور یقین بروز رانش زمین و حادث شدن زمین لرزه احتمالی،روستاهای این خطه را(استان گلستان)با چالش هایی جدی مواجه خواهد ساخت.

وی با نام بردن از روستاهای " کشکک رامیان " ، " نرگس چاه آزاد شهر " ، " مینو دشت " ، " برنجوین "  و "چشمه لی مراوه تپه " به عنوان مناطق پر خطر این خطه از استان،می گوید:در خواست تامین اعتبار برای مقاوم سازی این نواحی،مطرح شده اما هنوز اقدامی جدی در این خصوص عملیاتی نشده است.

نخستین بار که پدیده رانش زمین بصورت جدی در برخی از روستاهای استان گلستان حادث شد،فروردین سال 91 بود که برخی از تپه ها و اراضی شیب دار این استان را در مناطق کوهستانی این خطه از کشور همچون علی آباد،مینو دشت و...با رانش زمین مواجه شد و خسارات بسیاری را به برخی از عموم مردم روستا نشین نواحی مذکور تحمیل کرد،بعد از آن،پس از هر بارش،خطر سقوط و فرور فتن بخشی از مناطق روستایی در نواحی از این استان احساس می شد.

عیسی امانی،نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص عوامل موثر در رانش زمین می گوید:پوکی زمین،خشکسالی،ساخت و سازهای غیرمجاز،تخریب پوشش گیاهی جنگل ها و...از نمونه عواملی است که منتج به این پدیده ناخوشایند می شود.

وی معتقد است:بنا و احداث منازل بر روی تپه ها و مناطق سست نیز مزید بر علت شده تا احتمال بروز بحران بیش از پیش تشدید شود.

امید آن می رود مسئولان کشوری نسبت به اختصاص بودجه و اعتباراتی ویژه به این حوزه ، توجهی مضاعف را  لحاظ کنند ، در غیر اینصورت،در هر لحظه، احتمال بروز وقوع حادثه ای تلخ و وحشتناک احساس می شود و می طلبد علیرغم محدودیت های اعتباراتی،این موضوع به عنوان اولویتی جدی در صدر برنامه ها قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
0
3
جنگل ها را چاپیدن حالا تقاص بدهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
0
0
متاثر شدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار