راز موفقیت کوکا کولا و پپسی در ایران
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۱۶
تاریخ انتشار: 2016 March 29    -    ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

می گویند بخش بزرگی از 24 میلیاردنخ سیگاری که سالانه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود را این سیگار به خود اختصاص دادهاست. سیگار آمریکایی تباری که ذائقه مشتریان زیادی در ایران را به سمت خود کشانده است.مالبرو را بسیاری از ایرانیان که سالانه 60 میلیارد نخ انواع سیگار را مصرف می کنند،می شناسند. بازار مولوی پر است از انواع پاکت‌های این سیگار که به گفته برخی از مقاماتکشور شائبه صهیونیستی بودن دارد.

منشا واردات آن معلوم نیست در حالی‌کهسالانه حجم قابل توجهی از این برند آمریکایی وارد کشورمان می‌شود. قاچاقچیانی که اقدامبه قاچاق مارلبرو به ایران می‌کنند سود سرشاری از این سیگار را می برند چون سیگار جزومعدود کالاهای موجود در جهان است که همیشه مشتری دارد و از میزان مصرف آن کم نمی‌شود.قیمت آن هم هرچه بالاتر برود کمتر مصرف کننده‌ای حاضر است ذائقه خود را تغییر دهد وروی به سیگار ارزان تری آورد.

هرچه هست مارلبرو در ایران صاحببازار بزرگی شده که سهم خزانه دولت از این بازار صفر است چون قاچاقچیان این سیگار نهتعرفه وارداتی، نه حقوق گمرکی و نه مالیاتی را می پردازند.

سیگار جزو کالاهای مصرفی است و باتوجه به اینکه مقام رهبری در سخنان اخیرشان بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکارتاکید کرده‌اند و به دنبال آن نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌ای به همین منظوررا صادر کرده، این سوال به وجود می آید که سرنوشت مارلبرو در ایران چه می شود.

داستان از این قرار است که وزیرصنعت، معدن و تجارت پیش از آنکه برجام به تصویب برسد، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایرانو غرب به تقاضای نماینده کمپانی فیلیپ موریس برای واردات رسمی سیگار مارلبرو پاسخ مثبتداد و شخصا قرارداد آن را به امضا رساند.

شبکه قاچاق هنگامی‌که متوجه شدندوزارت صنعت مذاکرات خود را با مارلبرو آغاز کرده سعی کردند در راه این مذاکرات سنگ‌اندازیکنند و کار تاجایی پیش رفت که رئیس مرکز دخانیات این وزارتخانه را به قتل تهدید کردند.محمدرضا نعمت‌زاده هم که هرگونه شائبه صهیونیستی بودن کمپانی فیلیپ موریس را رد کردهبود خود راسا به وارد کار شد و این قرارداد را به امضا رساند تا هم واردات رسمی سیگارمارلبرو به ایران صورت گیرد و هم این برند در کشورمان به تولید برسد.

حال این سوال پیش می آید که با توجهبه سخنان مقام رهبری و بخشنامه وزیر صنعت سرنوشت قرارداد این وزارتخانه با سیگار مارلبروچه می‌شود؟ به نظر می‌رسد مسولان وزارت صنعت دو راه پیش روی خود دارند. راه اول اینکهبگویند قرارداد مارلبرو ابتدا از راه واردات رسمی کار خود را شروع کرده و به منظوربالا بردن سطح اشتغال و تولید محصول با کیفیت، خط تولید آن در کشورمان به راه خواهدافتاد و راه بعدی اینکه اعلام کنند در قرارداد مارلبرو بخش واردات رسمی حذف شده و اینشرکت می تواند به طور مشارکتی با شرکت دخانیات ایران یا مستقلا از طریق سرمایه‌گذاریدر ایران به تولید سیگار بپردازد.

بنابراین فعالیت فیلیپ موریس بهعنوان یک کمپانی آمریکایی در ایران منعی نخواهد داشت اگر این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری،واردات تکنولوژی و ارائه روش های جدید تولید سیگار در ایران بپردازد.

راه کوکا و پپسی

این مدل در خصوص شرکت‌های نوشابهآمریکایی به کار گرفته شده و دو کمپانی بزرگ نوشابه ساز آمریکایی کوکاکولا و پپسی سال‌هاستدر ایران مشغول کارند و توانسته‌اند بخش بزرگی از بازار را به نام خود کنند. ایرانتوانسته با خرید تکنولوژی این دو شرکت و فرمول تهیه نوشابه یکی از بزرگترین نمایندگی‌هایکوکا کولا و پپسی را در ایران به راه بیاندازد و سالیان سال در کشورمان فعالیت کند.این فعالیت حتی در دوره تحریم ها متوقف نشد و دو برند آمریکایی توانستند محصولاتشانرا در بازار پر تقاضای ایرانی از طریق کارخانه های ایرانی خود عرضه کنند.

در این میان به نظر می‌رسد شبکهگسترده قاچاق سیگار مارلبرو ساکت نخواهد نشست و با توجه به نفوذی که دارد سعی خواهدکرد با سوءاستفاده از بیانات رهبری و همچنین بخشنامه وزارت صنعت، سیگار مارلبرو رابه عنوان کالای مصرفی آمریکایی معرفی کرده و حتی از تولید ان در ایران جلوگیری به عملآورند.

 به نظر می رسد با توجه به حساسیتویژه‌ای که روی سیگار مارلبرو به وجود آمده و واردات رسمی این سیگار فعلا به حالت تعلیقدرآید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق کشف قاچاق و انهدام آن از ورود غیرقانونیسیگار مارلبرو به ایران جلوگیری کند. اما با توجه به اینکه منعی برای تولید این سیگاردر کشور وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردای رسمی را با نمایندگی این شرکتدر ایران به امضا رسانده، این امکان وجود دارد که تولید مارلبرو به عنوان یک سیگارآمریکایی تبار در ایران آغاز شود به شرط آنکه این شرکت از طریق سرمایه‌گذاری، انتقالدانش فنی و واردات تکنولوژی بتواند خط تولید سیگار در کشورمان به راه اندازد.


نامه نيوز
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv