پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی شود
کد خبر: ۳۲۱۸۵۳
تاریخ انتشار: 2024 August 18    -    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰

پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی شود

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تنوع سیستم های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تنوع سیستم های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

شهریار افندی زاده ادامه داد: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر و ظرفیت ال آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت. شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات فناوری و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد. اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.

ورود کامیون ها در طرح ترافیک جدید

افندی زاده با بیان اینکه قرار ما بر این بود که تا پایان امسال طرح ترافیک جدید رونمایی شود، گفت: این طرح با مشخصات و مختصات جدید رونمایی خواهد شد و مبنای کار در سال آینده خواهد بود. برای تمام درج شده در این طرح مشاور اخذ شده است.

وی افزود: این طرح هنوز در حال بررسی توسط مشاوران است و خروجی مشخصی در حال حاضر ندارد؛ چراکه موضوع زمان بری است و باید دوربین ها جابجا شوند و دیگر اقدامات مرتبط با آن صورت بگیرد.

افندی زاده نیز در این خصوص گفت: تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک اساسی بود و شیوه و نحوه آن تغییر یافت. بعد از سه تا چهار سال قرار شد آسیب شناسی روی طرح صورت بگیرد. قطعا این طرح نسبت به طرح قبل مزایای بیشتری دارد. به ۲۸ دانشگاه نامه ارسال کردیم و موارد مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر جلسات با حضور پلیس و دیگر نهادهای مربوطه در جریان است.

وی همچنین تصریح کرد: محدوده طرح ترافیک اولیه بر اساس ضوابط شورای عالی پنج برابر مساحت فعلی است. طرح کنترل زوج و فرد قابل کاهش و افزایش است. نکته دوم ساعت ورود و خروج است که در حال حاضر سه دوره صبح، ظهر و عصر است. نکته سوم برای ساکنان در محدوده است که این موارد مورد بررسی قرار می گیرد. تا پایان آبان ماه طرح آماده خواهد شد و اگر تغییراتی ایجاد شد باید در ابتدا در شورای ترافیک استان تهران و در نهایت در شورای شهر بررسی شود.

افندی زاده با بیان اینکه ورود کامیون ها نیز در طرح جدید اضافه می شود، خاطرنشان کرد: توسعه دوربین ها کمک زیادی در عملیاتی کردن این طرح خواهد داشت که هماهنگی ها برای افزایش دوربین ها در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه جلسات مستمر با مشاورین برگزار می شود و هرگونه تغییری در طرح رخ دهد اعمال خواهد شد، گفت: تمام تغییرات باید در شورای عالی ترافیک و شورای شهر به تصویب برسد که در نهایت در سال آینده اجرایی شود.

فاز الکترونیکی پارک حاشیه‌ای تا پایان شهریور

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه پارک حاشیه ای فضایی برای ساماندهی پارک در خیابان هاست، گفت: در دنیا پارک حاشیه‌ای برای پارک کوتاه پیش بینی شده تا قدرت دسترسی برای مراجعین افزایش یابد. طبق مصوبه شورا ۱۲۰ هزار فضایی پارک در معابر اصلی پیش بینی شده که شامل بزرگراه ها و نقاطی که بیش از ۵۰ درصد واحد مسکونی دارند، نمی شود.

وی با اعلام اینکه با سیاست جدید حوزه حمل و نقل دستورالعمل مناطق ۱، ۴ و ۵ با ظرفیت ۳۰ هزار فضای پارک ابلاغ شد، اظهار کرد: این سه منطقه در حال خط کشی و تابلو گذاری است. سیستم برای اتومبیل و موتورسیکلت پیش بینی شده که در همین راستا جلوی تخلفات هم گرفته می شود. تا پایان شهریورماه سازمان فاوا فاز الکترونیکی آن را فراهم می کند.

افندی زاده با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیه ای علاوه بر ایجاد نظم ظرفیت تردد در خیابان ها را نیز افزایش خواهد داد، تصریح کرد: اگر این اقدام در سه منطقه عملیاتی شود در دیگر مناطق نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اتوبوس یک ساعت تاخیر ندارد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هم با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوس های بی آرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس ها کمتر بود اما در خطوط بی آرتی ممکن است به دلیل فعالیت های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.

مهدی علیزاده، ادامه داد: بیش از ۲۰ همت قرارداد تولید داخل اتوبوس منعقد شد اما بیشتر از ۵۰۰ دستگاه تحویل داده نشد. ما تولیدکنندگان داخلی را کمک کردیم تا خط تولید را فعال و به عقب ماندگی ۱۰ ساله در این بخش کمک کنند.

علیزاده همچنین تصریح کرد: شرکت عقاب پیش پرداخت و میان پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل می دهد. گره هایی در بخش خارجی و تأمین ارز وجود دارد. با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسی های آن در حال انجام است، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تأمین اتوبوس ها شده و برای تأمین ون نیز همین روند وجود دارد.

وی افزود: یک قرارداد برای تأمین اتوبوس های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم. مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد که آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود. فعلاً ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته، بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.

خبرگزاری شهر

آخرین اخبار