ضرر سنگین قطعی ناگهانی برق به نانوایی‌ها
کد خبر: ۳۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار: 2024 August 18    -    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷

ضرر سنگین قطعی ناگهانی برق به نانوایی‌ها

به گفته رئیس پیشین اتحادیه نان‎های فانتزی تهران قطعی ناگهانی برق در نانوایی‌ها سبب ترش شدن خمیر می‌شود و چاره‌ای جز دور ریختن آن نیست این اتفاق علاوه بر اینکه سرمایه کشور را هدر می‌دهد در ادامه به کاهش سهمیه آرد نانوایان می‌انجامد.

 محمدجواد کرمی، رئیس پیشین اتحادیه نان‎های فانتزی تهران درباره پیامدهای قطعی مستمر برق در واحدهای نانوایی توضیح داد: زمانی که به آرد آب و خمیر مایه افزوده می‌شود امکان نگهداری آن از بین می‌رود و باید حتما پخته و به نان تبدیل شود بنابراین وقتی خمیر داخل دستگاه خمیرگیر است باید برش بخورد و وارد مرحله پخت شود اما با قطع برق دیگر امکان تبدیل خمیر به نان وجود ندارد چون خمیر ترش می‌شود و باید دور ریخته شود و مانند گندم و آرد نیست که بتوان آن را تا مدت‌ها نگه داشت.

 

ضرر سنگین قطعی ناگهانی برق به نانوایی‌ها

وی افزود: دورریز خمیر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت اکنون هر کیلو گندم را ۱۷۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرد و آرد حاصل از این گندم را با احتساب یارانه‌ای قابل‌توجه به نانوایان می‌دهد.  

مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران ادامه داد: مشکل دیگر آن است که به نانوایی‌ها در ازای نانی که می‌فروشند آرد داده می‌شود و وقتی خمیر به نان تبدیل و فروخته نشده باشد و در دستگاه کارتخوان کارتی کشیده نشده باشد با این برآورد که آرد مصرف نشده سهمیه آرد نانوایی کاهش پیدا می‌کند. 

کرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نانوایی‌های کشور قطعی یک تا سه ساعته برق را در هر روز متحمل می‌شوند در حالی که این قطعی زمان‌بندی شده هم نیست بنابراین تقاضا صنف نانوایان از وزارت نیرو این است که همانند واحدهای صنعتی برای واحدهای نانوایی نیز ساعت‌های از پیش اعلام شده‌ قطعی برق تعیین کنند تا دیگر هدررفت خمیر اتفاق نیفتاد این هدررفت در حالی اتفاق می‌افتد که در کشور ما حدود ۹۰هزار نانوایی وجود دارد و قطعی برق این نانوایی‌ها تابع منازل مسکونی مستقر در منطقه‌ای است که مغازه نانوایی در آن قرار گرفته است.  

وی اظهار کرد: دولت همچنین می‌تواند نانوایی‌ها را به موتور برق تجهیز کند و این موتورها را با در نظر گرفتن تسهیلاتی در اختیار نانواها قرار دهد. 

کرمی در پاسخ به اینکه در شرایط قطعی مستمر برق تسهیلی برای نانوایان در نانینو تعریف شده یا نه گفت: در کل سامانه مدیریت هوشمند نان یا همان نانینو شرایط را برای دولت، مردم و نانوایان بهتر نکرده و چالش‌زا هم بوده است و حتی در راه‌اندازی این سامانه افزایش تقاضای مردم برای نان در مناسبات مذهبی به منظور تهیه نذورات پیش‌بینی نشده است. 

مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران تصریح کرد: راه‌اندازی نانینو حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خرج به گردن دولت انداخت در حالی که پیش از راه‌اندازی این سامانه نانوایان با آردی که از دولت می‌گرفتند نان موردنیاز مردم را تامین می‌کردند اما اکنون هم دولت آرد بیشتری به نانوایی‌ها می‌دهد و هم یارانه بیشتری پرداخت می‌کند. 

وی اضافه کرد: مشکل دیگری که با راه‌اندازی نانینو به وجود آمده این است که نانوایان را به همکاری با یک بانک محدود کرده و اکنون کل درآمد نانوایان به این بانک واریز می‌شود در حالی که پیش از این نانوایان این آزادی را داشتند که دستگاه کارتخوان خود را از هر بانکی که خدمات بهتری به آنها ارائه می‌دهد بگیرند، اکنون این حجم از نقدینگی نانوایان در حالی به بانک سپه سرازیر می‌شود که این بانک هیچ خدمت ویژه‌ای به نانوایان نمی‌دهد. 

 
ایلنا
آخرین اخبار