مشاهده حیوانی نادر و زیبا برای اولین بار در خراسان
کد خبر: ۳۲۱۷۵۳
تاریخ انتشار: 2024 August 17    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴

مشاهده حیوانی نادر و زیبا برای اولین بار در خراسان

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف از مشاهده کفتار راه‌راه برای نخستین بار در حوزه حیات وحش این شهرستان خبر داد.
 محمد دادی رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی با اعلام مشاهده کفتار راه‌راه در حوزه این شهرستان اظهار داشت‌: تعدادی از عکاسان حیات وحش استان (بهزاد نخعی، امیرحسین توحیدی، سجاد نخعی و اسحاق شرفی) پس از هفته‌ها تلاش توانستند از این گونه زیبا و منحصر به فرد برای اولین بار در حوزه شهرستان خوسف تصویربرداری کنند.
 
مشاهده حیوانی نادر و زیبا برای اولین بار در خراسان
 

وی گفت: تا به حال گزارش مستندی مبنی بر حضور این نوع حیوان در این شهرستان منتشر نشده و این مشاهده و مستندسازی برای اولین بار صورت می‌پذیرد. کفتار راه‌راه در لیست سرخ جهانی (IUCN) و در طبقه در شرف تهدید واقع شده است.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف ضمن قدردانی از زحمات شبانه‌روزی علاقه‌مندان طبیعت در ثبت و ضبط تصاویر و حفاظت از تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی شهرستان‌ افزود: تصاویر و فیلم‌های تهیه‌شده از کفتار به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق ثبت تصاویر در بررسی‌ها و پژوهش‌های آتی این گونه جانوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دادی افزود: سیستم گوارش این جانوران دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آنها این امکان را می‌دهد که تمام شکار خود از جمله پوست، دندان، شاخ، استخوان‌ها و حتی سُم‌ها را بخورند و گوارش کنند.

وی با اشاره به اینکه کفتار بیشتر شبگرد است اما گاهی اوقات اول صبح و دم‌ غروب هم دیده می‌شود و این حیوان اغلب به صورت تنها و گاهی هم با خانواده زندگی می‌کند یادآور شد: کفتارها به عنوان لاشه‌خواران طبیعی، نقش بسزایی در پاکسازی طبیعت از انواع آلودگی‌ها و پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌های خطرناک حیات‌وحش و بیماری‌های مشترک بین حیوانات وحشی با دام و انسان دارند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار داشت: در ۲ سال گذشته پس از گونه های منحصر به فرد گربه وحشی، گربه شنی، شاه روباه، سمور سنگی، لاک‌پشت آلبینو و میگوی کله وزغی، کفتار راه‌راه ایرانی هفتمین گونه ارزشمندی است که در حوزه شهرستان خوسف ثبت و تصویربرداری شده است.

همشهری آنلاین

آخرین اخبار