آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل
کد خبر: ۳۲۱۷۴۳
تاریخ انتشار: 2024 August 17    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل در دسته متریال‌های صنعتی قرار می‌گیرند و ساختاری سه لایه و کامپوزیتی دارند. بافت چندلایه تفاوت اصلی پنل‌های ساندویچی با مصالح بنایی محسوب می‌شود. مصالح ساده مانند سنگ و آجر با نیازهای ساختمان‌های معاصر هماهنگی و همخوانی ندارند. بافت خاص ساندویچ پانل موجب شده تا این متریال قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به متریال‌های دیگر داشته باشد.

در این مقاله که از این مطلب (ساندویچ پانل) تهیه شده است به بررسی انواع متریال‌های ساخت ساندویچ پانل میپردازیم.

دو متریال اصلی برای ساخت ساندویچ پانل

پنل‌های ساندویچی از یک هسته عایق مرکزی که توسط دو لایه جانبی احاطه شده تشکیل می‌شوند. دو متریال اصلی برای ساخت ساندویچ پانل شامل یک فوم عایق برای هسته و دو ورق برای لایه‌‌های کناری هستند. ترکیب هسته میانی و لایه‌های جانبی ساختار مشترک تمام پانل‌ها می‌باشد و بسیاری از ویژگی‌های این دسته از متریال‌ها ناشی از این ترکیب است.

فرآیند تولید انواع ساندویچ پانل

تمام انواع ساندویچ پانل فرآیند تولید تقریباً مشابهی دارند. این فرآیند به دو شکل پیوسته و غیرپیوسته قابل انجام است. روش پیوسته در عمل بهینه‌تر از شیوه ناپیوسته می‌باشد و پنل ساندویچی تولیدی به روش پیوسته از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد. در مورد ساندویچ پانل سقفی یک مرحله اضافی برای ایجاد گام روی ورق‌ها باید طی شود.

قرار دادن فوم عایق در فضای داخلی میان ورق‌ها مهم‌ترین مرحله در روند ساخت پانل‌ها به حساب می‌آید. پس از این مرحله و با توجه به سفارش مشتری پنل‌ها باید در طول مورد نظر برش داده شوند. طول استاندارد بین ۲ تا ۱۳.۶ متر است.

آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

انواع ورق مورد استفاده در ساخت ساندویچ پانل

برای دو لایه جانبی انواع ساندویچ پانل می‌توان از ورق‌های فلزی و غیرفلزی بهره گرفت. چوب، نایلون و فایبرگلاس رایج‌ترین مواد غیرفلزی برای لایه‌های جانبی هستند. در تولید بیش از ۸۰ درصد پنل‌ها از ورق فلزی استفاده می‌شود.

ساندویچ پنل آلومینیوم

بر خلاف اکثر مصالح دیگر ساندویچ پنل آلومینیوم حتی در تماس مستقیم با آب و مجاورت طولانی با رطوبت زنگ نمی‌زند و تحت تأثیر محیط‌های اسیدی دچار خوردگی نمی‌شود. آسیب‌های ناشی از رطوبت و اکسیداسیون از جمله جدی‌ترین تهدیدها برای پایداری و کارایی جداره‌های ساختمانی به حساب می‌آیند.

در میان مصالح و متریال‌های مختلفی که در حوزه ساخت‌وساز برای اجرای دیوارها و سقف به کار می‌روند ساندویچ پانل آلومینیوم طولانی‌ترین عمر مفید و بیشترین مقاومت را در برابر عوامل مخرب دارد. این نوع از پنل ساندویچی معمولاً در پروژه‌های فاخر و بااهمیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بکارگیری آن موجب افزایش ماندگاری دیوارها و سقف می‌شود.

ساندویچ پانل گالوانیزه

ساندویچ پانل گالوانیزه در دو مدل اصلی شامل دیواری و سقفی تولید می‌شود و در دو دهه اخیر به رقیبی جدی برای مصالح بنایی به خصوص سنگ و سفال تبدیل شده است. برای ساخت پنل ساندویچی گالوانیزه ابتدا سطح ورق‌های فولادی با لایه‌ای از روی پوشانده شده و سپس ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل آلوزینک

آلوزینک یا زینکالوم پوششی شامل روی (Zn)، آلومینیم و سیلیکون است که بر روی سطح ورق فولادی قرار می‌گیرد و مقاومت آن را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش می‌دهد. ساندویچ پانل آلوزینک در برخی مناطق ایران از جمله استان‌های شمالی پرکاربردترین مصالح برای اجرای سقف و دیوار محسوب می‌شود.

انواع فوم عایق مورد استفاده در ساخت ساندویچ پانل

هدف اصلی و اولیه از بکارگیری انواع ساندویچ پانل ایجاد جداره‌هایی عایق حرارت است. جنس فوم عایقی که در قسمت میانی این متریال جای می‌گیرد عامل اصلی تعیین میزان توانایی آن در عایق‌بندی حرارتی می‌باشد. عایق‌های معدنی و عایق‌های پلیمری دو دسته اصلی از مواد عایق هستند.

ساندویچ پانل پلی اورتان

از جنبه نوع فوم عایق و در مجموع ساندویچ پانل پلی اورتان عملکرد بهتری در مقایسه با سایر پنل‌ها دارد. عایق‌بندی حرارتی، رطوبتی و صوتی مهم‌ترین مزیت‌های این متریال محسوب می‌شوند. وزن سبک، استحکام در برابر نیروهای وارده و موجود بودن در دو نوع مختلف (PIR و PUR) از جمله سایر مزایای پنل‌های پلی یورتان می‌باشند.

آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق معدنی است که مانند پشم شیشه توانایی قابل‌توجهی در جلوگیری از عبور حرارت دارد اما در تماس با رطوبت دارای ضعف جدی می‌باشد و در صورت رسیدن آب به آن به سرعت دچار افت کارایی می‌شود. اصلی‌ترین مزیت پشم سنگ مقاومت زیاد در مواجهه با آتش و اصطلاحاً نسوز بودن آن است.

ساندویچ پانل پلی استایرن

دو نوع مختلف از پانل ساندویچی پلی استایرن تولید شده و در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. اکثر مشخصات و ویژگی‌های این دو مشابه یکدیگر است و هر دو در زمینه عایق‌بندی حرارت و ثبات ابعادی دارای عملکرد قابل‌قبولی هستند. اما نوع اکسترود شده (XPS) در مقایسه با EPS مقاومت بیشتری در مواجهه با رطوبت دارد.

آشنایی با متریال اولیه و نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

تأثیرپذیری قیمت انواع ساندویچ پانل از متریال‌های اولیه

فاکتورهای متفاوتی بر قیمت انواع ساندویچ پانل اثر می‌گذارند که از بین آنها جنس ورق‌ها و نوع فوم از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تولید و در نتیجه قیمت نهایی هستند. ورق آلومینیم قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با گالوانیزه و آلوزینک دارد.

از میان مواد عایق حرارت پشم سنگ بیشترین و فوم پلی اورتان معمولی کمترین قیمت را دارند. از همین رو حتی در پروژه‌هایی که خطر بروز آتش‌سوزی در آنها جدی است به کار گرفتن پنل ساندویچی با فوم پلی یورتان کندسوز یا همان پلی ایزوسیانورات (PIR) از جنبه اقتصادی به‌صرفه‌تر از پشم سنگ می‌باشد.

برتری کارخانه ماموت در تولید ساندویچ پانل

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و درجه یک، بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و کنترل مداوم کیفیت تولیدات مهم‌ترین مزیت‌های تولید ساندویچ پانل در کارخانه ماموت هستند که باعث شده‌اند انواع پنل ساندویچی شرکت ماموت به بهینه‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان تبدیل شوند. بکارگیری ساندویچ پانل ماموت موجب افزایش بهره‌وری در ساختمان‌ها شده و هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

منبع: https://mammutco-panel.com

آخرین اخبار