معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی
کد خبر: ۳۲۱۶۴۸
تاریخ انتشار: 2024 August 17    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی

در چند ماه گذشته، سبک لاکچری خاموش ناگهان طرفداران بسیاری پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که جستجوی آن در گوگل ۳۳۷ درصد افزایش یافت. این سبک طراحی داخلی، نوع خاصی از سادگی ظاهری را ترویج می‌کند که معنای لوکسی در آن نهفته است. ۱۰ روش اصولی، برای پیاده‌سازی این سبک در دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

«تابناک با تو» - در چند ماه گذشته، سبک لاکچری خاموش ناگهان طرفداران بسیاری پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که جستجوی آن در گوگل ۳۳۷ درصد افزایش یافت. این سبک طراحی داخلی، نوع خاصی از سادگی ظاهری را ترویج می‌کند که معنای لوکسی در آن نهفته است. ۱۰ روش اصولی، برای پیاده‌سازی این سبک در دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد.

سبک لاکچری خاموش چیست؟

سبک طراحی داخلی لاکچری خاموش، «گران‌قیمت بودن» و «سادگی» را به هم پیوند می‌زند. این سبک، ابتدا در مد و فشن آغاز شد و سپس در سال ۲۰۲۳، سروصدای زیادی در طراحی داخلی منزل به پا کرد. هدف از آن، ایجاد فضایی است که در نگاه نخست به نظر برسد برای طراحی‌اش، زحمت فراوانی نکشیده‌اند. یعنی فضا، به‌اصطلاح «زرق‌وبرق» و شلوغی نداشته باشد. درعین‌حال، همه جزئیات فضا که ساده و خلوت هستند، باید ذات گران‌قیمت و لوکس خود را به‌صورتی ناملموس به رخ بکشند.

طراح کری کلی از شرکت FASID می‌گوید: «سبک لاکچری خاموش، نوعی ظرافت ارتقایافته در خود دارد که به‌جای فریاد زدن، آن را در گوش مخاطب زمزمه می‌کند. این سبک، می‌کوشد تا با سادگی هماهنگ شده، متریال لوکس و جزئیات پرمعنا، تجربه روزمره افراد از زندگی را بهبود بخشد». در مد و فشن نیز، لباس‌های لاکچری خاموش در عین سادگی ظاهری، دارای متریال لوکس و قیمت بالا هستند؛ به‌گونه‌ای که چشم‌های ناآشنا در نگاه نخست، به لوکس بودن آنها پی نخواهند برد.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

مهم‌ترین ویژگی‌های سبک لاکچری خاموش یا Quiet Luxury

رنگ‌های خنثی، الگو‌های شسته‌رفته به رنگ نسبتا تیره و لوازم ساده، اما پرکاربرد، ۳ ویژگی رایج در سبک Quiet Luxury به‌شمار می‌روند. ضمنا، لاکچری خاموش به‌عنوان یک سبک طراحی داخلی، لزوما همیشه به دنبال تقارن دقیق یا تناسب رنگ بی‌نقص نیست؛ بلکه، از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی به میزان کم استقبال می‌کند. به گفته طراح آندریا وست، اصل آن است که دکوراسیون داخلی منزل برای ساکنان، معنادار به نظر برسد، نه این‌که لزوما همه الگو‌ها فقط تکرار شوند.

فضا‌های طراحی‌شده به این سبک را می‌توان فضا‌های «تصفیه‌شده‌ای» دانست که ازنظر بصری، بسیار جذاب هستند. مواد طبیعی و درجه‌یک، مانند سنگ مرمر، به‌طور رایج در سبک مذکور به کار می‌روند. خطوط صاف و ظاهری که گویا از مد نمی‌افتد و می‌تواند در همه زمان‌ها جذاب باشد، از دیگر ویژگی‌های سبک لاکچری خاموش هستند. استفاده از وسایل دست‌ساز، پارچه‌های لوکس و نورپردازی گرم، در این سبک طراحی داخلی رواج دارد. همچنین، لاکچری خاموش، به‌خوبی سبک مینیمال را در آغوش می‌کشد.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

۱۰ روش برای پیاده‌سازی بهتر سبک طراحی داخلی لاکچری خاموش

برای طراحی به سبک لاکچری خاموش، به‌هیچ‌وجه نیاز نیست پولدار و مرفه باشید! بلکه، با هر بودجه یا مساحت خانه‌ای، می‌توانید آن را اعمال کنید. ۱۰ روش زیر، به همه افراد کمک می‌کنند تا بتوانند به‌راحتی، رنگ و بوی لوکسی و خاموشی را هم‌زمان به درون خانه خود بیاورند.

استفاده از وسایل روزمره به‌عنوان دکور

عملکرد فضا در سبک Quiet Luxury، بسیار اهمیت دارد. یک رویکرد رایج آن است که وسایل و لوازم پرکاربرد را درون فضا در دسترس قرار می‌دهند تا درعین‌حال، آنها را به نمایش نیز گذاشته باشند. برای مثال، می‌توانید یک قابلمه زیبا را روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و در کنارش، قاشق‌های پخت‌وپز لوکس را بچینید. بدین ترتیب، بدون شلوغ کردن فضا، زیبایی و کاربرد آن دوچندان خواهد شد.

کیفیت، مهم‌تر از کمیت

عبارت «هرچه کمتر، بهتر» در این سبک طراحی کاملا صدق می‌کند. فضا‌هایی که به سبک طراحی داخلی Quiet Luxury هستند، معمولا اثاثیه کم‌تعدادی دارند که ازنظر کیفیت، جنس مواد، طرح و نقش، در سطح عالی قرار می‌گیرند. چراکه حتی اگر اثاثیه بسیار باکیفیت به تعداد زیاد چیده شود، حس کلی لوکس نخواهد بود و به دلیل شلوغی، فضا حالتی بی‌ارزش به خود می‌گیرد.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

نورپردازی بسیار دقیق

نورپردازی، تاثیر فوق‌العاده چشمگیری در طراحی داخلی ساختمان می‌گذارد و متاسفانه برخی از طراحان، به مقدار کافی به آن توجه نمی‌کنند. نورپردازی در سبک لاکچری خاموش به‌صورت لایه به لایه انجام می‌شود؛ یعنی انواع منبع نور محیطی، کاربردی و هایلایتی در آن به کار می‌روند و به فضا عمق می‌بخشند. همچنین، موقعیت پنجره‌ها و نوع پرده‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که حس باز بودن فضا و گردش هوای عالی را انتقال دهند.

سوغاتی در سبک طراحی داخلی

کمتر اشیایی می‌توانند مانند سوغاتی، داستان زندگی لاکچری افراد را بازگو کنند. ممکن است خود فرد این سوغاتی‌ها را در طول سفر، جمع کرده باشد یا دیگران به او هدیه داده باشند. البته، استفاده از سوغاتی‌های کمیابی که ظاهر زیبا و کیفیت لوکس دارند، در اولویت خواهد بود. برای مثال، می‌توان یک تابلوی نقاشی اصل را روی دیوار گذاشت یا مجسمه کوچک شگفت‌انگیزی را درون قفسه کتاب قرار داد.

آوردن طرح‌های معماری بیرونی به داخل

لاکچری بودن و خاموش بودن به‌طور هم‌زمان، گاه می‌تواند بدان معنا باشد که تمامی ویژگی‌های معماری ساختمان را در آغوش بکشیم. در این راستا، می‌توان طرح معماری بیرونی ساختمان را به فضای داخلی آورد. برای مثال، اگر معماری بیرونی، از خطوط و لبه‌های منحنی برخوردار است، طراحی فضای داخلی نیز می‌تواند با منحنی و خطوط صاف انجام گیرد. افزودن طاق‌های مینیاتوری تزئینی، سکو‌های جزیره‌ای و آینه‌های قوس‌دار، از دیگر راهکار‌ها هستند.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

ترکیب کهنه و نو در سبک لاکچری خاموش

یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک طرح لوکس خاموش، ترکیب عتیقه‌جات و وسایل قدیمی با لوازم نو و مدرن است. برای مثال، می‌توان یک کاسه چوبی قدیمی را در فضای آشپزخانه با پیشخوان طرح مدرن قرار داد. بدین ترتیب، حس گرم موجود در کاسه چوبی، سردی مدرنیته در فضا را خنثی می‌کند و یک ترکیب لوکس پنهان می‌سازد.

ارتباط فضای داخلی و بیرونی

ایجاد ارتباط قوی بین فضای داخلی ساختمان و محیط طبیعی پیرامون، در این سبک جزئی از اصول نیست؛ ولی به اجرای بهتر آن کمک می‌کند. هرچه از داخل ساختمان، دسترسی بصری و فیزیکی بهتر به محیط بیرون وجود داشته باشد، میزان نور طبیعی با دمای گرم در فضا افزایش می‌یابد. همچنین، گردش هوای بهتری صورت می‌گیرد و همسو با اصول سبک طراحی داخلی Quiet Luxury؛ حس نابی و خلوتی القا می‌شود. البته خوب است که سبک محیط بیرون نیز از طریق محوطه‌سازی، با سبک داخلی هماهنگی پیدا کند.

اشیاء دست‌ساز و مصنوعات

بسیاری از افراد، به‌اشتباه گمان می‌کنند که برای لوکس بودن و خاموش بودن، حتما باید لوازم گران‌قیمت دکوراسیون داخلی منزل را از فروشگاه‌های لوکس بخرند. در واقعیت، حتی استفاده از کالا‌های خوش‌قیمت مانند سرامیک‌های دست‌ساز، پارچه‌های بافتنی و کوزه‌های سفالی، می‌تواند به شخصیت و معنای فضا بیفزاید.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

حس جریان زندگی در فضا

اگر بخواهیم لوکس بودن را به‌صورت خاموش یا ضمنی به ذهن مخاطب انتقال دهیم، فضای ما نباید بیش‌ازحد خط‌کشی شده و شسته‌رفته به نظر برسد. بنابراین، فضا در سبک لاکچری خاموش، باید حال و هوایی معمولی داشته باشد و جریان عادی زندگی در آن بازتاب پیدا کند. در این راستا، می‌توان لوازم شخصی روزمره را در دسترس و در معرض دید قرار داد. به‌عنوان نمونه، هیچ اشکالی ندارد که کتاب‌های در حال مطالعه، شمع‌های عاشقانه و کنترل تلویزیون روی میز باقی بمانند؛ یا زیرانداز و دمبل ورزشی کنار اتاق پذیرایی قرار گیرد.

طرح‌های کلاسیک همیشه مد

بعضی از وسایل دکوری، اثاثیه و لوازم منزل با طرح کلاسیک، در طول زمان همیشه جذاب می‌مانند و به‌اصطلاح، از مد نمی‌افتند. این طرح‌ها در سبک طراحی داخلی لاکچری خاموش، بسیار پرکاربرد خواهند بود.

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

معرفی لاکچری خاموش، جدیدترین سبک طراحی داخلی (دکوبوم)

جمع‌بندی

شاید بتوان ظرافت بی‌ریا را مهم‌ترین هدف در سبک لاکچری خاموش دانست. این سبک طراحی، با القاب و اسامی گوناگون دیگری نیز شناخته می‌شود، مانند «ثروتمندی پنهان»، «مینیمالیسم عصر جدید» و «لاکچری مخفی». افرادی که می‌خواهند لوکسی و به‌روز بودن را هم‌زمان داشته باشند و درعین‌حال، به دنبال شلوغی بیش‌ازحد نیستند، پروپاقرص‌ترین طرفداران این سبک طراحی داخلی خواهند بود.

منبع: دکوبوم

آخرین اخبار