چهار نکته پیشگیری از التهاب روده کدامند
کد خبر: ۳۲۱۶۲۵
تاریخ انتشار: 2024 August 15    -    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰

چهار نکته پیشگیری از التهاب روده کدامند

اختلال التهاب روده، نوعی بیماری خودایمنی شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.

 دکتر «ویکتور چدید»، متخصص گوارش در کلینیک مایو در مینه سوتا، گفت: «می توان با دنبال کردن چند مرحله ساده برای داشتن یک روده سالم از ابتلاء به اختلال التهاب روده پیشگیری کرد.»

چهار نکته پیشگیری از التهاب روده کدامند

او این نکات را به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

۱) درست غذا بخورید

چدید گفت: «برنامه غذایی بهینه و مطلوب برای سیستم گوارشی که قبلاً توسط متخصصان تغذیه برای سلامت قلب و کنترل وزن پیشنهاد می‌شود رژیم مدیترانه ای است. فیبر غذایی بسیار مهم است: سعی کنید ۳۰ تا ۴۰ گرم در روز مصرف کنید. رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی مقدار زیادی مواد غذایی مفید برای روده مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه‌ها و همچنین روغن زیتون است.»

۲) پرتحرک و فعال باشد

ورزش فقط برای قلب، ماهیچه‌ها و ریه‌های سالم نیست. می‌تواند سیستم ایمنی و دستگاه گوارش را نیز متناسب نگه دارد. چدید توصیه می‌کند که ورزش را در زندگی روزمره خود بگنجانید و هر نوع فعالیتی را که برای شما مناسب است را امتحان کنید.

۳) حفظ سلامت روان

به گفته چدید، مغز بر روده و بالعکس تأثیر می‌گذارد و استرس می‌تواند تأثیر زیادی بر روده داشته باشد. وی به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد خطر ابتلاء به سندرم روده تحریک‌پذیر، سو هاضمه عملکردی، اختلال عملکرد کف لگن، یبوست و سایر مشکلات گوارشی در افرادی که در دوران کودکی یا بعد از آن با تروما مواجه شده‌اند، بیشتر است.

۴) هیدراته بمانید

آب دستگاه گوارش را حفظ و روان می‌کند، و چدید به همه توصیه می‌کند که ۸ فنجان در روز برای سلامتی مطلوب روده آب بنوشند. او خاطرنشان کرد که آب برای "دفع منظم" بسیار مهم است و به ویژه در فصول گرم اهمیت بیشتری دارد.

چدید گفت: «توجه به همه این عوامل برای حفظ سلامت روده ضروری است.»

منبع: مهر
آخرین اخبار