جولان آئدس به پایتخت می‌رسد
کد خبر: ۳۱۹۴۰۷
تاریخ انتشار: 2024 July 21    -    ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

جولان آئدس به پایتخت می‌رسد

 در میان اخبار داغ این روزها، وزوز یک خبر، بیشتر به گوش می‌رسد. حالا از انتخابات نیمه تیرماه و گرمای جهنمی تابستان و ترور ناموفق ترامپ که بگذریم، این‌بار جولان یک پشه موزی در ۹ استان کشور، خبرساز می‌شو
 در میان اخبار داغ این روزها، وزوز یک خبر، بیشتر به گوش می‌رسد. حالا از انتخابات نیمه تیرماه و گرمای جهنمی تابستان و ترور ناموفق ترامپ که بگذریم، این‌بار جولان یک پشه موزی در ۹ استان کشور، خبرساز می‌شود. پشه‌ای به نام «آئدس» که قد و قامتی کمتر از مورچه داشته اما چنان که گفته می‌شود خطر آفرین و حتا مرگ‌آور است تا جایی که مسولان حوزه بهداشت را به تکاپو انداخته است.
 
جولان آئدس به پایتخت می‌رسد
 
اوایل این حشره چند میلیمتری، تنها استان‌های جنوبی را تهدید می‌کرد اما رفته رفته شهرهای دیگر نیز آلوده به آئدس شد. حالا آئدس خود را به پایتخت نزدیک می‌کند و هشدارهای وزارت بهداشت بیشتر و اخبار مربوط به آن قابل توجه‌تر می شود.  آن‌طور که در خبرهای آمده است فصل گرما و بی بارانی، قدرت جولان این پشه را کمتر می‌کند.
 
اما پاییز درپیش است و هجوم هول‌انگیز این پشه وقتی بیشتر می‌شود که تخم‌گذاری آن در شرایط آب و هوایی بارانی باشد. در این صورت این حشره با دیدن آب، شناگر قابلی می‌شود! به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت: «از دو ماه گذشته شاهد تخم‌ریزی پشه آئدس در برخی از مناطق کشور هستیم که احتمال دارد این تخم‌ها به نقاط دیگر از جمله، تهران هم آورده شوند. تا زمانی که هوا خشک است و بارندگی نداریم، هیچ مشکلی از جانب تخم‌های پشه آئدس نداریم. اما اگر باران ببارد، کار ما سخت خواهد شد.این احتمال وجود دارد که بارندگی باعث شود پشه آئدس سر از تخم در آورد. در واقع، اگر پشه آئدس آب پیدا کند، ممکن است شرایط سخت شود. احتمال خیلی زیاد در پاییز که فصل بارندگی است، پشه آئدس زیاد شود. البته اگر پشه آئدس هم باشد، اما بیمار نداشته باشیم؛ بیماری منتقل نمی‌شود».  اما در این میان نحوه خبر رسانی به شیوه قطره چکانی و ناکافی مسولان بهداشت جز سردرگمی مردم چیزی در پی نداشته است. از هشدارهای دو خطی و سه روز در میان، فقط می‌توان فهمید که ۱۵۱ نفر مبتلا شده اند و باید لباس آستین کوتاه نپوشیم!
 

حالا معلوم نیست با این وضعیت باید از این حشره ترسید و آن را جدی گرفت یا اینکه مثل کرونا منتظر باشیم تا این پشه بی‌رحم کل کشور را غافل‌گیر کند. آن هم در زمانی که دولت در حال انتقال بوده و معلوم نیست که تا تعویض پست‌های مهم وزارت بهداشت این پشه تور ایران‌گردی خود را تا کجا کامل کند! آنچه که پیداست علارغم ظاهرش، این حشره چندان هم بی‌دست و پا نیست و با خود تب داغی دارد بنام «تب دنگی». متاسفانه آگاهی مردم درباره این بیماری به اندازه حتا دو پاراگراف هم نیست. بخاطر داریم که در جریان همه‌گیری کرونا، مردم و‌‌ جامعه از اطلاع‌رسانی دیرهنگام، چه خسارت جبران‌ناپذیری را متحمل شدند. حال باید امیدوار بود که این‌بار آئدس خواب مسولان را به ناگاه خراب نکند و‌ خاطره تلخ چهار سال پیش تکرار نشود.

برترین ها

آخرین اخبار