این گیاه در آمریکا منقرض شد!
کد خبر: ۳۱۸۵۰۸
تاریخ انتشار: 2024 July 10    -    ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴

این گیاه در آمریکا منقرض شد!

کارشناسان نخستین انقراض محلی گونه‌های گیاهی را به دلیل افزایش سطح آب دریاها در ایالات متحده ثبت کردند.
کارشناسان نخستین انقراض محلی گونه‌های گیاهی را به دلیل افزایش سطح آب دریاها در ایالات متحده ثبت کردند.
 
این گیاه در آمریکا منقرض شد!
 
به نقل از اس‌ای، محققان می‌گویند گونه‌ای نادر از کاکتوس درختی در فلوریدا منقرض شده است و گمان می‌رود اولین گونه از بین رفته در اثر بالا آمدن سطح دریا در ایالات متحده باشد.
 
این کاکتوس درختی به نام کی لارگو(Key Largo) با ارتفاع بیش از ۲۰ فوت، زمانی یکی از ساکنان زیبای «فلوریدا کیز»(مجمع الجزایری در سواحل جنوبی فلوریدا) بود، اما امروزه این گونه منحصر به فرد قربانی بالا آمدن سطح آب دریاها شده است.
 
جنیفر پوسلی مدیر حفاظت منطقه‌ای در باغ گیاه‌شناسی استوایی فیرچایلد و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: متاسفانه کاکتوس درختی Key Largo ممکن است زنگ خطری برای واکنش سایر گیاهان ساحلی به تغییرات آب و هوایی باشد.
 
کاکتوس درختی Key Largo که با نام علمی Pilosocereus millspaughii شناخته می‌شود، هنوز می‌تواند در تعداد انگشت شماری از جزایر پراکنده در دریای کارائیب، از جمله شمال کوبا و بخش‌هایی از باهاما یافت شود. با این حال، حضور آن در ایالات متحده، جایی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ مشاهده شد، پایان یافت.
 
 
تهدیدهای سه‌گانه
 
کاکتوس درختی با یک تهدید سه گانه روبرو بود. اول بالا آمدن آب اقیانوس‌ها که آب شور را به این گیاه رساند، دوم طوفان‌هایی که خاک را با جزر و مد بالا آوردند و سوم، گیاهخواری حیوانات. تا سال ۲۰۲۱ خوشه‌ای از حدود ۱۵۰ کاکتوس درختی که زمانی پر رونق بود تنها به شش اصله بیمار کاهش یافت.
 
برای سال‌ها محققان حتی از وجود کاکتوس درختی Key Largo در ایالات متحده اطلاعی نداشتند. ابتدا به خاطر خویشاوند نزدیکش یعنی کاکتوس درختی Pilosocereus robinii اشتباه گرفته شد و همین شناسایی دیرهنگام بود که تلاش‌های حفاظتی را به تاخیر انداخت.
 
در سال ۲۰۱۹، آلن فرانک مدیر مجموعه هرباریوم در موزه تاریخ طبیعی فلوریدا به این نتیجه رسید که جمعیت این درختان تنها مورد از این گونه است که تاکنون در ایالات متحده گزارش شده است.
 
سالها خسارت
 
باغ گیاه‌شناسی استوایی فیرچایلد از قبل نظارت بر جمعیت این کاکتوس‌های درختی را در این منطقه آغاز کرده بود.
 
هر دوی این کاکتوس‌ها با چالش‌های مشابهی روبرو بودند. توسعه آنها در کیز، زیستگاه آنها را فشرده کرد، در حالی که افزایش سطح دریا باعث نفوذ آب شور و تخلیه خاک شد. بدین ترتیب جمعیت کاکتوس‌های درختی کی لارگو از بین رفت و این گونه در سال ۱۹۸۴ به عنوان در معرض خطر انقراض ملی اعلام شد.
 
در سال ۲۰۱۵ بود که محققان متوجه علائم هشدار دهنده برای کاکتوس کی لارگو شدند. حیوانات علفخوار شروع به جشن گرفتن با این کاکتوس کردند که به احتمال زیاد به دلیل کمبود آب شیرین ناشی از سیلاب‌های آب شور بود.
 
جیمز لانژ یکی از نویسندگان این مطالعه و پژوهشگر گیاه‌شناس در فیرچایلد می‌گوید: در سال ۲۰۱۱ ما شروع به مشاهده سیل آب شور از جزر و مد در منطقه کردیم. این جزر و مد، مقدار آب شیرین موجود برای پستانداران کوچک را محدود می‌کند و می‌تواند با هدف قرار دادن این کاکتوس توسط این حیوانات مرتبط باشد، اما ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم. اما ما هرگز خوردن کاکتوس توسط این حیوانات را در هیچ کجای این منطقه ندیده بودیم.
 
پس از آن طوفان ایرما در سال ۲۰۱۷ رخ داد که باعث طوفانی فاجعه‌بار و جاری شدن سیل در این جزیره شد.
 
آسیب پذیری کاکتوس Key Largo با این طوفان آشکار شد. بلندترین نقطه این جزیره تنها ۱۵ فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد و مناطق وسیعی از آن برای روزها زیر آب ماند و محققان برای کمک به حیوانات رنج‌دیده این جزیره، استخرهای پر از آب شیرین برای توله‌های حیوانات راه‌اندازی کردند.
 
بنابراین با وجود تمام این تهدیدات، تنها شش ساقه کاکتوس درختی Key Largo توانستند تا سال ۲۰۲۱ زنده بمانند.
 
البته محققان این شش ساقه باقی مانده را نجات دادند و آنها را در گلخانه‌ها یا زیستگاه‌های کنترل شده در فضای باز پیوند زدند، اما متأسفانه در حال حاضر دیگر هیچ نمونه طبیعی از کاکتوس درختی Key Largo وجود ندارد.
 
با این حال، امیدی برای آینده وجود دارد، چرا که محققان احتمال معرفی مجدد این گونه به طبیعت را رد نکرده‌اند.
 

جورج گان یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر اجرایی موسسه حفاظت منطقه‌ای می‌گوید: ما در آستانه از دست دادن تنوع زیستی هستیم. تحقیقات ما در فلوریدای جنوبی در ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از یکی از هر چهار گونه گیاهی بومی در معرض خطر انقراض منطقه‌ای قرار دارند یا به دلیل از بین رفتن زیستگاه، جمع‌آوری بیش از حد، گونه‌های مهاجم و سایر محرک‌های تخریبی از بین رفته‌اند. بیش از ۵۰ مورد در حال حاضر از بین رفته‌اند که از میان آنها چهار مورد دچار انقراض جهانی شده است.

ایسنا

آخرین اخبار