چرا بیماری “سرطان آلت تناسلی مردان” در حال گسترش است؟
کد خبر: ۳۱۸۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 July 07    -    ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰

چرا بیماری “سرطان آلت تناسلی مردان” در حال گسترش است؟

با پیر شدن جمعیت‌ها، موارد این بیماری نیز افزایش می‌یابد. یکی از عوامل افزایش خطر سرطان آلت تناسلی، سن بالای ۵۰ سال است و اروپا نیز جمعیتی پیر دارد.
با پیر شدن جمعیت‌ها، موارد این بیماری نیز افزایش می‌یابد. یکی از عوامل افزایش خطر سرطان آلت تناسلی، سن بالای ۵۰ سال است و اروپا نیز جمعیتی پیر دارد.
 
 سایر عوامل خطر شامل تنگی پوست ختنه‌گاه، بهداشت ضعیف جنسی و سیگار کشیدن هستند. اما این بیماری در افرادی که از بدو تولد ختنه شده باشند بسیار نادر است.
 
بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های آلت تناسلی مردان از سلول‌های سنگفرشی پوست آلت ناشی می‌شوند. عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در حدود نیمی از موارد سرطان سلول سنگفرشی شناسایی شده است.
 
ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا همان «اچ‌پی‌وی» از طریق تماس پوستی منتقل می‌شوند و احتمالاً شایع‌ترین عفونت جنسی انسانی هستند. این عفونت‌ها می‌توانند درست زیر سطح پوست باقی بمانند. در آلت تناسلی، این می‌تواند منجر به تغییرات در بافت و رنگ پوست شود که به عنوان «تغییرات پیش‌بدخیم» شناخته می‌شود. ممکن است یک زخم یا زگیل بدون درد و بدون علائم ظاهر شود، که معمولاً بر روی سر آلت و زیر پوست ختنه‌گاه قرار دارد.
 
HPV 16، شایع‌ترین نوع پرخطر HPV، می‌تواند تغییرات بدخیم در بافت‌های آلت تناسلی، دهانه رحم، دهان، گلو، واژن و مقعد ایجاد کند. این نوع HPV بیشترین نقش را در ابتلا به سرطان آلت تناسلی ایفا می‌کند.
 
تشخیص سرطان آلت تناسلی اغلب به تأخیر می‌افتد زیرا بیماران احساس گناه یا شرمندگی می‌کنند. بسیاری از مردان گزارش می‌دهند که خوددرمانی با کرم‌های ضد میکروبی یا استروئیدی انجام می‌دهند و مراجعه به پزشک را به تأخیر می‌اندازند.
 
پزشکان نیز اغلب به تأخیرها کمک می‌کنند، زیرا گاهی اوقات ضایعات را به اشتباه به عنوان خوش‌خیم تشخیص می‌دهند. اگر سلول‌های بدخیم به غدد لنفاوی کشاله ران گسترش یابند، شانس درمان بسیار کمتر است، بنابراین تشخیص و درمان سریع بسیار مهم است.
 
درمان بافت سرطانی می‌تواند با لیزر یا جراحی به همراه شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی انجام شود. با این حال، برخی از تومورها به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند و ممکن است نیاز به قطع آلت تناسلی باشد. اما این همیشه آخرین راه‌حل است.
 
یک گزارش اخیر بی‌بی‌سی نشان داد که برزیل یکی از بالاترین نرخ‌های قطع آلت تناسلی را دارد، با تقریباً دو مورد در هر روز.
 
اخیرا برخی روش‌های جدید درمان، مانند استفاده از سلول‌های T مهندسی‌شده (نوعی سلول ایمنی) که به سلول‌های آلوده به HPV حمله می‌کنند، یا ایمنی‌درمانی‌هایی مانند tislelizumab که پاسخ‌های ایمنی به تومورهای سلول سنگفرشی را بهبود می‌بخشند، در برخی موارد موثر بوده‌اند.

 

فرادید

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
0
1
داشتن تعهد اخلاقی و پایبند بودن به خانواده و رعایت موارد بهداشتی مربوطه از بهترین راه های پیشگیری میباشد
آخرین اخبار