درخواست غرامت ۴میلیارد دلاری از ایران!
کد خبر: ۳۱۷۷۶۴
تاریخ انتشار: 2024 July 02    -    ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

درخواست غرامت ۴میلیارد دلاری از ایران!

 بیش از ۱۰۰ تن از بستگان قربانیان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، با شکایت در دادگاهی در آمریکا خواستار دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری از کشورهای ایران، سوریه و کره شمالی بابت حمایت آنها از حماس شدند
 بیش از ۱۰۰ تن از بستگان قربانیان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، با شکایت در دادگاهی در آمریکا خواستار دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری از کشورهای ایران، سوریه و کره شمالی بابت حمایت آنها از حماس شدند. به نقل از رویترز، بستگان بیش از ۱۰۰ تن از قربانیان حمله ۷ اکتبر حماس،  روز دوشنبه از ایران، سوریه و کره شمالی شکایت کردند و این کشورها را به حمایت از حماس متهم کردند و خواستار دریافت غرامت حداقل ۴ میلیارد دلاری شدند.
 
این شکایت به دادگاه فدرال واشنگتن دی سی ارائه شده است و بزرگترین پرونده علیه کشورهای خارجی در ارتباط با این حمله است و اولین موردی است که توسط " اتحادیه ضد افترا" (ADL)، یک سازمان بین المللی حامی صهیونیسم، به دادگاه ارایه شده است.
 
در این شکایت، ۳ کشور ایران، سوریه و کره شمالی به حمایت مالی، نظامی و تاکتیکی از حماس متهم  شده اند. دولت ایالات متحده ایران، سوریه و کره شمالی را در لیست کشورهای حامی تروریسم خود قرار داده است.
 
شاکیان این پرونده شامل شهروندان آمریکایی زخمی شده در حمله ۷ اکتبر و همچنین بستگان قربانیان کشته شده در این حمله هستند.
 
حمله اسرائیل به غزه نیز تاکنون نزدیک به ۳۸ هزار کشته برجای گذاشته و این منطقه را ویران کرده است.
 
"جاناتان گرینبلات" مدیر اجرایی ADL در بیانیه‌ای مدعی شد : " ایران حامی اصلی یهودی‌ستیزی و تروریسم در جهان است – همراه با سوریه و کره شمالی، آنها باید مسئول نقش خود در بزرگترین حمله یهودی‌ستیزانه از زمان هولوکاست باشند."
 
ایران پیش از این با چندین پرونده قضایی مشابه در ارتباط با حمله 7 اکتبر روبرو شده بود.
 
اگر رای دادگاه به نغع شاکیان صادر شود، آنها امیدوارند که از وجوه صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی ایالات متحده استفاده کنند، صندوقی که کنگره در سال 2015 برای جبران غرامت به افرادی که علیه دولت های حامی تروریسم از دادگاه های آمریکا حکم محکومیت گرفته اند، ایجاد کرد.
 
اما وجوه این صندوق محدود است و این مساله باعث شد چندین عضو کنگره در ماه می امسال قانونی را ارائه کنند که بودجه آن را افزایش می دهد و پرداخت سالانه به قربانیان را تضمین می کند.
 

شکایت روز دوشنبه حداقل برای دریافت 1 میلیارد دلار خسارت جبرانی و 3 میلیارد دلار خسارت جزایی است.

عصرایران

آخرین اخبار