پشه‌ها از چه رنگ‌هایی متنفرند؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۹۴۳
تاریخ انتشار: 2024 June 23    -    ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
محققان دانشگاه واشنگتن به رهبری پروفسور جِفری ریفِل در حال مطالعه سیستم‌های حسی پشه‌ها و رفتارهای تغذیه‌ای، به ویژه حس بویایی و نشانه‌های بصری آن‌ها هستند.

محققان دانشگاه واشنگتن به رهبری پروفسور جِفری ریفِل در حال مطالعه سیستم‌های حسی پشه‌ها و رفتارهای تغذیه‌ای، به ویژه حس بویایی و نشانه‌های بصری آن‌ها هستند. این تحقیق نتایج جالبی داشته درباره اینکه پشه‌ها بیشتر به سوی کدام رنگ‌ها جذب می‌شوند.

 

پشه‌ها از چه رنگ‌هایی متنفرند؟

پشه‌های ماده جذب نشانه‌های مختلف انسانی مانند مواد شیمیایی پوست، بوی عرق و دی اکسید کربن بازدم‌شده می‌شوند؛ اما آن‌ها همچنین مجذوب رنگ‌هایی مانند قرمز و سیاه می‌شوند، در حالی که از سفید و سبز بیزارند. چرا؟ چون آن‌ها به دنبال خون هستند و رنگ‌های قرمز و سیاه می‌توانند نشانه‌های بهتری برای وجود خون باشند. 

محققان دانشگاه واشنگتن به سرپرستی پروفسور جِفری ریفِل در حال مطالعه سیستم‌های حسی پشه‌ها و رفتارهای تغذیه، به‌ویژه حس بویایی و نشانه‌های بصری آن‌ها هستند تا راه‌هایی برای جذب و کشتن آن‌ها و پیشگیری از بیماری پیدا کنند. 

پشه‌ها با وجود مغز کوچک، در پیدا کردن منابع غذایی با استفاده از حواس بینایی و بویایی برای هدف‌گیری و دریافت وعده‌های غذایی (خون) از انسان انعطاف‌پذیر و قوی هستند. آن‌ها می‌توانند از تجربیاتشان بیاموزند و بیشتر جذب افراد خاصی شوند یا از افراد خاصی دوری کنند. 

پشه‌ها می‌توانند سه نوع منبع قندی از جمله میوه‌ها را تشخیص دهند و جذب آن‌ها شوند. محققان در حال تلاش برای ایجاد رایحه‌های جذاب برای پشه‌ها و آغشته کردن آن‌ها به سموم هستند تا پشه‌ها را از بین ببرند. 

تغییرات آب و هوایی خطر ابتلا به بیماری‌های منتقل‌شده از طریق پشه مانند مالاریا، دنگی، نیل غربی و زیکا را افزایش داده و موجب نگرانی‌های بهداشتی قابل‌توجهی در تمام جهان شده است. 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که پشه‌ها خطرناک‌ترین حیوان برای انسان هستند و سالانه بیش از یک میلیون نفر با انتقال بیماری‌هایی مانند مالاریا جانشان را از دست می‌دهند.

فرادید

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv