هشدار؛ خوردن این مکمل ها برای لاغری خطرناک است
کد خبر: ۳۱۶۷۷۱
تاریخ انتشار: 2024 June 21    -    ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵

هشدار؛ خوردن این مکمل ها برای لاغری خطرناک است

مکمل های لاغری قاچاق حاوی مواد مخدر هستند. مصرف خودسر مکمل های لاغری می تواند باعث شکلات معده، قلب و گوارش شود.
لاغری یکی از دغدغه های امروزه بسیاری از افراد است. به همین علت گرایش به مکمل های لاغری که در داروخانه یا عطاری ها فروخته می شود بالا رفته است. توجه داشته باشید استفاده خودسر از مکمل های لاغری ممکن است شمارا دچار عوارض جبران ناپذیری کند و لازم است در کنار مصرف این مکمل ها از کارشناس تغذیه مشاوره بگیرید.
 
دکتر صدیقه خدا دوست مشاور تغذیه و رژیم درمانی، در گفت و گو با رکنا، با اشاره به باورغلط مردم نسبت به مصرف بعضی از مواد غذایی و مکمل های لاغری و لزوم زیر نظر پزشک تغذیه بودن، گفت: به صورت کلی هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتواند مستقیما مارا چاق یا لاغر کند مثلا آب کرفس که عموم مردم فکر می کنند باعث لاغری می شود، در صورت مصرف زیاد پرکاری تیروئید را به وجود آورده و به دنبال آن کاهش وزن را به همراه دارد، یا جوانه گندم اگر بیش از حد مصرف شود تمام بدن را چاق می کند. برخی از مکمل ها هستند که به صورت قاچاق وارد کشور شده و در عطاری ها و برخی دخمه ها به فروش می رسند، این مکمل ها به هیچ عنوان نباید مصرف شوند؛ چرا که معمولا مواد تشکیل دهنده آن یا نوشته نشده یا کامل نیست. برخی از مکمل های لاغری در داروخانه ها فروخته می شوند که امنیت غذایی بالاتری نسبت به مکمل های قاچاق دارند؛ اما حتی این داروها هم نیاز است زیر نظر متخصصین تغذیه مصرف شوند. در تجویز داروهای لاغری تمامی ترکیبات یک دارو مد نظر قرار گرفته می شود؛ چرا که ممکن است برخی از افراد دچار بیماری های فشار خون، قند، گوارش، کم کاری تیروئید و... باشند؛ در نتیجه مصرف برخی از داروها برایشان مناسب نبوده و موجب تشدید بیماری می شود.
 

وی در خصوص ترکیبات مکمل های قاچاق، تاثیرات آن و لزوم آگاهی رسانی به مردم، گفت:با توجه به ناشناخته بودن ترکیبات مکمل های لاغری تاثیراتشان می تواند بسیار مخرب باشد. با توجه به وجود مواد مخدر و شیشه در بسیاری از این مکمل ها در ابتدا فرد دچار کاهش اشتهای کاذب، پر حرفی، بی خوابی، بی قراری، خشکی دهان، مشکلات پوستی و... شود و استفاده طولانی مدت منجر به مشکلات قلب، گوارش و معده می شود. این قرص ها با بالا بردن ضربان قلب باعث افزایش استرس شده و می توانند حالت های روانی منفی مثل خودکشی را در افراد افزایش دهند. این عوارض با توجه به سیستم ایمنی هر فرد می تواند متفاوت و در برخی شدید و برخی کمتر دیده شود. افزایش آگاهی و مشاوره با کارشناس تغذیه قبل از مصرف هر گونه مکمل تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید هر بهایی ارزش لاغری را ندارد و در کاهش وزن معیارمان باید سلامتی باشد.

رکنا

آخرین اخبار