۱۰ دارویی که نباید هم‌زمان با قهوه مصرف کرد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۲۹۹
تاریخ انتشار: 2024 June 16    -    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
مطالعات نشان می‌دهد که قهوه معده را تحریک می‌‌کند و و روند زمانی هضم غذا در سیستم گوارش را تغییر می‌دهد.
مطالعات نشان می‌دهد که قهوه معده را تحریک می‌‌کند و و روند زمانی هضم غذا در سیستم گوارش را تغییر می‌دهد. از همین رو قهوه صبحگاهی ممکن است با دارویی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن به خون را تغییر دهد. این بدان معنا است که نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند روی عملکرد داروها تاثیر بگذارد.
 
۱۰ دارویی که نباید هم‌زمان با قهوه مصرف کرد
 
در سال ۲۰۲۰ گروهی از محققان به بررسی تاثیر قهوه روی داروها پرداختند. طبق گزارش آن‌ها، «قهوه به طور قابل‌توجهی بر جذب، توزیع، سوخت‌وساز و ​​دفع بسیاری از داروها اثر می‌گذارد». البته این درباره همه داروها صدق نمی‌کند. نشریه سلامت ۱۰ مورد از این داروها را برشمرده است.
 
داروی تیروئید
 
اگر کم‌کاری تیروئید دارید، به این معنا است که غده تیروئید شما به اندازه کافی از این هورمون تولید نمی‌کند. این امر موجب افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و قاعدگی‌های نامنظم می‌شود. به منظور کمک به تعادل هورمونی، برای بیماران داروهای لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئید تجویز می‌شود. طبق نتایج پژوهش‌ها، نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف داروی تیروئید میزان جذب و اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد.
 
داروی سرماخوردگی یا آلرژی
 
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروی سرماخوردگی یا آلرژی مصرف می‌کنند که اغلب حاوی محرک‌های سیستم عصبی مرکزی مانند «سودوافدرین»‌ یا ضد احتقان‌اند. قهوه هم یک محرک به شمار می‌رود. بنابراین هم‌زمانی مصرف قهوه و قرص آلرژی علائمی مانند بی‌قراری و ناتوانی در خوابیدن را افزایش می‌دهد.
 
داروی دیابت
 
اگر قهوه را با شیر و شکر مخلوط کنید، قند خونتان افزایش می‌یابد و عملکرد داروی دیابت را تضعیف می‌کند. علاوه بر این شواهد حاکی از آن است که کافئین نشانه‌های ابتلا به دیابت را وخیم‌تر می‌کند. بر اساس مطالعه منتشرشده انجمن دیابت آمریکا، نوشیدن هر ماده حاوی کافئین، مانند قهوه، ممکن است سطح انسولین و قند خون را بالا ببرد. البته این مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری موردنیاز است اما محققان می‌گویند کافئین بیش از حد کنترل قند خون را مشکل می‌‌کند.
 
داروی آلزایمر
 
بیماری آلزایمر یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان است و بیشتر، افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند. این اختلال مغزی از دست دادن عملکرد شناختی را به دنبال دارد و به همین دلیل فرد بیمار در انجام دادن کارهایی مانند فکر کردن، به خاطر سپردن یا کارهای روزانه با مشکل مواجه می‌شود. نوشیدن قهوه عملکرد داروهای آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین را مختل می‌‌کند.
 
داروی آسم
 
آسم بیماری مزمنی است که ریه‌ها را درگیر می‌کند و باعث تحریک و التهاب راه‌های هوایی می‌شود و عوارضی چون مشکلات تنفسی، سرفه، خس‌خس سینه و احساس سفتی در قفسه سینه دارد. بسیاری از افراد مبتلا به آسم در دوره عود بیماری، از داروهای گشادکننده نایژه (برونش) مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین استفاده می‌کنند. این داروها با آرام کردن مجاری هوایی، تنفس را تسهیل می‌کنند اما عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌قراری، درد معده و تحریک‌پذیری را به همراه دارند. از همین رو نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین خطر این عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
 
داروی پوکی استخوان
 
پوکی استخوان عارضه‌ای است که استخوان‌ها را ظریف و شکننده می‌کند و خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. این بیماری در زنان و به‌ویژه کسانی که دچار یائسگی شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. داروهایی مانند ریزدرونات یا ایباندرونات از پوکی استخوان پیشگیری و درمان می‌کنند اما این داروها را نباید هم‌زمان با نوشیدن قهوه مصرف کرد، زیرا تاثیر دارو را کاهش می‌دهد.
 
داروهای ضد افسردگی
 
بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، یک نفر از هر ۱۰ نوجوان و بزرگسال روزانه داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند. این داروها بیشتر برای افراد در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی تجویز می‌شوند و در دهه‌‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای بیشتر شده‌اند. قهوه بر نحوه واکنش بدن به داروهای افسردگی مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، فلووکسامین به طور خاص آثار جانبی معمول کافئین را افزایش می‌دهد و عوارضی مانند بی‌خوابی و تپش قلب به دنبال دارد.
 
داروهای ضدروان‌پریشی
 
افرادی که با اسکیزوفرنی، شیدایی، اختلال افسردگی جدی و سایر مشکلات سلامت روان زندگی می‌کنند، داروهای ضدروان‌پریشی را مصرف می‌کنند. مصرف داروهایی مانند فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول و اولانزاپین اگر با نوشیدن قهوه هم‌زمان باشند، در بدن به شکل متفاوتی تجزیه می‌شوند و بدن میزان کمتری دارو جذب می‌کند.
 
داروی فشار خون
 
ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا دچارند. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. این بیماری شایع خاموش است و به‌ندرت علامت‌هایی را آشکار می‌کند. بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می‌کنند که با پایین‌‌ آوردن ضربان قلب تاثیر می‌گذارند. این بدان معنا است که قلب مجبور نیست برای پمپاژ خون به تمام سلول‌های بدن، سخت کار کند. با این حال، نوشیدن قهوه هم‌زمان با مصرف داروهای فشار خون مانند فلودیپین باعث کاهش جذب دارو در بدن می‌شود.
 
ملاتونین
 
ملاتونین هورمون طبیعی بدن است که برای ایجاد حس خواب‌آلودگی در شب تولید می‌کند. این هورمون با غروب خورشید تحریک می‌شود و به مغز سیگنال می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. برخی افراد برای درمان بی‌خوابی داروی ملاتونین مصرف می‌کنند که می‌توان آن را به شکل مکمل و بدون تجویز پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد، اما قهوه محرکی است که تولید هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد.

برترین ها

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv