قیمت‌ها در بازار میوه عجیب و غریب شد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 June 16    -    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
افزایش قیمت میوه طی سال‌های اخیر موجب کاهش مصرف و همچنین تغییر الگوی خرید میوه در ایران شده است.

افزایش قیمت میوه طی سال‌های اخیر موجب کاهش مصرف و همچنین تغییر الگوی خرید میوه در ایران شده است.

قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار تهران در آستانه تابستان ۱۴۰۳ به نسبت زمان مشابه سال قبل از آن، ۶۰ تا ۱۲۰ درصدی افزایش داشته است.

قیمت‌ها در بازار میوه عجیب و غریب شد

تازه‌ترین نرخ‌نامه میدان‌های تره‌بار تهران منتشر شد که مقایسه قیمت‌های آن با نرخ‌نامه منتشرشده در اواخر خرداد ۱۴۰۲ موید تورم چشمگیر در بازار میوه است.

در نرخ‌نامه اخیر، قیمت هلو کیلویی ۵۷ هزار تومان، زردآلو، ۸۵ هزار تومان، گیلاس، ۸۹ هزار تومان و گوجه‌سبز، ۹۹ هزار تومان اعلام شده، در حالی که قیمت هر کیلو از همین میوه‌ها در خرداد ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۶، ۳۹، ۴۴ و ۶۵ هزار تومان بوده است.

رشد قیمت‌ها در میدان‌های میوه و تره‌بار به میوه‌های نوبرانه محدود نیست و میوه‌هایی مانند موز که خردادماه گذشته کیلویی ۵۴ هزار تومان بود هم در ۲۰ خرداد امسال به کیلویی ۶۹ هزار تومان رسیده است.

هندوانه نیز در خرداد گذشته کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان بود که سال جاری به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت توت‌فرنگی که پس از گذشت دو ماه از ورود نوبرانه آن به بازار با کاهش مواجه شد، در شرایطی به ۸۲ هزار تومان رسید که سال گذشته در همین زمان کیلویی ۵۲ هزار تومان بود.

بر اساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده در میدان‌های تره‌بار، بهای هر کیلو سیب زرد و قرمز لبنانی ۳۱ هزار تومان، توت سفید ۶۷ هزار تومان، شلیل ۶۵ هزار تومان، طالبی ۲۱ هزار تومان، خیار رسمی ۲۵ هزار تومان و پرتقال ۳۲ هزار تومان است و با ورود میوه‌ها به فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌ها بار دیگر افزایش پیدا می‌کند.

یکی از فروشندگان میوه در مناطق مرکزی تهران گفت تفاوت قیمت میوه تنها به میدان‌های تره‌بار محدود نیست و قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر گاه تا ۴۰ درصد با هم تفاوت دارند.

این فروشنده تفاوت قیمت در فروشگاه خود با میدان تره‌بار را از پنج تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت که این میزان بسته به سود و میزان خرابی هر میوه متغیر است. به طور مثال در مناطق مرکزی تهران قیمت سیب ۴۳ هزار تومان، توت ۷۶ هزار تومان، شلیل ۷۳ هزار تومان و خیار ۳۹ هزار تومان است. به گفته این فروشنده نکته مهم شرط فروش همه بار در طی روز است تا از میزان دورریز میوه‌ها کاسته شود و به همین دلیل میوه‌فروش‌ها ناچارند در مورد برخی میوه‌ها که در این منطقه فروش کمتری دارند، به سود کمتر به نسبت قیمت میدان تره‌بار اکتفا کنند.

در این فروشگاه، گیلاس با قیمت هر کیلو ۳۲۸ هزار تومان بیشترین تفاوت قیمت‌ و هلو با ۵۹ و ۸۰۰ تومان کمترین تفاوت قیمت را با نرخ میدان میوه و تره‌بار دارد. فروشندگان تفاوت کیفیت گیلاس موجود در میدان‌های تره‌بار را دلیل این فاصله قیمت عنوان کرده‌اند و معتقدند قیمت گیلاس باکیفیت عرضه‌شده در فروشگاه کیلویی ۵۰ هزارتومان گران‌تر است.

قیمت‌ میوه در مناطق شمالی‌تر تهران بار دیگر با تغییر مواجه می‌شود. بر اساس قیمت درج شده در صفحات برخی فروشگاه‌های مناطق شمالی شهر هلو تا کیلویی ۸۵ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

پدیده نوظهوری که در سال‌های اخیر شیوه نرخ‌گذاری میوه را در شهرهای ایران تغییر داده، افزایش خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین فروش میوه به‌صورت بسته‌بندی در سوپرمارکت‌های بزرگ شهر است که در هر کدام بار دیگر قیمت میوه را با یک افزایش دیگر مواجه می‌کنند.

برخی رسانه‌های داخل ایران اعلام کرده‌اند تفاوت قیمت میوه در میدان‌های تره‌بار با فروشگاه‌های اینترنتی گاه تا ۳۰۰ درصد فرق دارد. البته این تفاوت قیمت دست‌کم در فروشگاه‌هایی مانند اسنپ فود و دیجی‌کالا قابل‌مشاهده نیست و به نظر می‌رسد مربوط به عرضه میوه‌ها به شکل بسته‌بندی‌ در برخی هایپرمارکت‌های مناطق شمالی شهر تهران باشد.

در بررسی فروشگاه‌های اینترنتی، به‌طور مثال قیمت زردآلو در برخی از این فروشگاه‌ها تا هر کیلو ۱۶۰ هزار تومان نیز می‌رسد که با قیمت کیلویی ۸۵ هزارتومانی در نرخ‌نامه میدان تره‌بار ۷۵ هزار تومان فاصله دارد.

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفت پایین آمدن نزدیک به ۲۰ درصدی قیمت میوه‌های نوبرانه پس از گذشت مدتی از عرضه آن‌ها در بازارهای ایران است. رئیس اتحادیه بارفروشان ۱۲ خردادماه اعلام کرد: «با توجه‌ به گرمای هوا و افزایش عرضه در برابر تقاضا، قیمت میوه‌های نوبرانه ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.»

کاهش قیمت می‌تواند نتیجه نگرانی عرضه‌کنندگان از خرابی میوه‌ها به دلیل کم‌ شدن خریدارانی باشد که توان مالی آن‌ها مانع خرید میوه‌های نوبرانه می‌شود.

افزایش قیمت میوه طی سال‌های اخیر موجب کاهش مصرف و همچنین تغییر الگوی خرید میوه در ایران شده است. برخی خانواده‌ها که تا چند سال پیش خرید میوه را بر اساس کیلوگرم و به صورت هفتگی یا روزانه انجام می‌دادند، حالا فاصله خرید میوه طولانی‌تر و حجم آن کمتر شده و گاهی به خرید دانه‌ای میوه یا صرف‌نظر از خرید میوه کاهش یافته است.

برترین ها

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
0
2
اینها را که گفتید قیمت نیم کیلوش هم نمیشه . همه از 170 هزار تومان به بالا هستند...نوبرانه ها هم که تا 2 میلیون تومان بود..درست و راست بنویسید. خواهشا
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv