رکورددار نگه داشتن نفس در میان حیوانات
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۱۰۴
تاریخ انتشار: 2024 June 16    -    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
بر اساس تحقیقات، نهنگ‌های منقاردار Cuvier است. در طی یک مطالعه ۵ ساله بر روی ۲۳ عضو این گونه، دانشمندان زمان ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه را هم در این جاندار ثبت کرده‌اند. در مقایسه، رکورد جهانی یک انسان ۲۴ دقیقه و ۳۷ ثانیه است. البته میانگین مدت زمان غوطه‌وری در زیر آب برای نهنگ‌های منقاری در مطالعه ۵۹ دقیقه است.

چه جاندارانی رکورددار نگه داشتن نفس (حبس کردن نفس) خود هستند؟(یک پزشک)

چه جاندارانی رکورددار نگه داشتن نفس (حبس کردن نفس) خود هستند؟(یک پزشک)«تابناک با تو» - طولانی‌ترین مدتی که می‌توانید نفس خود را برای چه مدت نگه دارید، چقدر است؟ یک دقیقه، یا شاید چند دقیقه؟ وقتی این کار را انجام می‌دهید، مطمئناً زمان زیادی کش می‌آید.

اما چه حیوانی خیلی بیشتر از این‌ها می‌تواند نفش خود را حبس کند؟

اگر به فکر پستانداران دریایی افتاده‌اید، درست می‌گویید.

بر اساس تحقیقات، نهنگ‌های منقاردار Cuvier است. در طی یک مطالعه ۵ ساله بر روی ۲۳ عضو این گونه، دانشمندان زمان ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه را هم در این جاندار ثبت کرده‌اند. در مقایسه، رکورد جهانی یک انسان ۲۴ دقیقه و ۳۷ ثانیه است.

البته میانگین مدت زمان غوطه‌وری در زیر آب برای نهنگ‌های منقاری در مطالعه ۵۹ دقیقه است. علاوه بر این، تنها ۵ درصد از آن‌ها بیش از ۱ ساعت ۱۷ دقیقه زیر آب می‌گذراندند.

موجودات دریایی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند نفس خود را برای مدت طولانی‌تری هم حبس کنند.

برای مثال، نهنگ‌های اسپرم Sperm whales قبل از اینکه دوباره نفس بکشند، حدود یک ساعت و نیم زیر آب می‌گذرانند؛ و فوک‌های فیلی elephant seals در حین غواصی تا دو ساعت نفس خود را حبس می‌کنند.

چه جاندارانی رکورددار نگه داشتن نفس (حبس کردن نفس) خود هستند؟(یک پزشک)

اما چگونه این جانداران می‌توانند نفس خود را برای مدت طولانی حبس کنند؟

بخشی از دلیلی که پستانداران دریایی در ژرفای دریا‌ها و اقیانوس‌ها قادر به ماندن در زیر آب برای مدت طولانی هستند این است که ماهیچه‌های آن‌ها مملو از پروتئینی به نام میوگلوبین است که اکسیژن را ذخیره می‌کند و منبع مفیدی از اکسیژن را برای سلول‌های عضلانی فراهم می‌کند.

انسان‌ها نیز میوگلوبین دارند، اما در غلظت‌های بسیار پایین‌تر. در انسان‌ها، پروتئین‌های بیش از حد میوگلوبین می‌تواند باعث بیماری شوند. پس چرا نهنگ‌ها، فوک‌ها و امثال این‌ها همین مشکل را ندارند؟

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، میوگلوبین پستانداران دریازی دارای بار مثبت است. پس پروتئین‌های آن‌ها یکدیگر را دفع می‌کنند پس از چسبیدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

با این حال، میوگلوبین ممکن است تنها بخشی از داستان باشد. محققان همچنین گمان می‌کنند که نهنگ‌های منقاری کوویر ممکن است سرعت متابولیسم پایینی داشته باشند، به این معنی که اکسیژن را به سرعت مصرف نمی‌کنند.

وقتی هم که مجبور به تنفس بی‌هوازی می‌شوند، تحمل بهتری نسبت به لاکتاتی که در ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود، دارند.

منبع: یک پزشک

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: جاندار ، نفس ، حبس ، حبس کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv