سفری به دوره رنسانس در دل بلوچستان+تصاوير
کد خبر: ۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار: 2016 March 19    -    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
bato-adv
bato-adv

شهرستان سرباز با طبیعت سرسبز و چهار فصل، با معماری بکر سنگی، با تنها زیستگاه گاندو، با مردم خونگرم و مهمان نواز  و قلعه سرباز و ده ها اثر و جاذبه تاریخی و طبیعی‌اش، امسال هم مثل هر سال، پذیرای مسافران نوروزی است.

روستای ترند به دلیل معماری سنگی‌اش، به عنوان مکانی شبیه معماری دوره رنسانس می‌شناسند. روستایی در شهرستان سرباز که خانه‌هایش سرتا سر با سنگ پوشیده شده است. 

این روستا به لحاظ کار و استفاده از مصالح بومی و محلی به خصوص مصالح سنگی منحصر به فرد است و کاربرد سنگ به صورت یک مصالح عام و متعارف در چهره و سیمای روستا خودنمایی می‌کند.

کاربرد سنگ نه‌ تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

 

 

وجود انتظام در شکل گیری فضاهای مسکونی، ارتباط منطقی بین آنها، همگونی با محیط اطراف و همچنین تلفیق و تطبیق بانخلستان و باغات سرسبز منطقه، آدمی را ناخودآگاه به محض ورود مجذوب زیبایی های طبیعی، بکر با معماری غالبا سنگی خودش می کند .
در حقیقت انسان با قدم زدن در کوچه و گذرهای این روستا بدور از زندگی پر از هیاهو و ماشینی امروزی در مواجهه با این فضای کاملا سنتی بامعماری اصیل حاصل اندیشه، ذوق وخلاقیت معماران  قدیم منطقه احساسی متفاوت وپنجره روبه گذشته های دور دست برای او می گشاید.

این روستا که باحداقل امکانات با استفاده  ازمصالح محلی وبوم آورد ازقبیل چوب،گل خام وسنگ بابیشترین بهره وری آثاری چنان زیباخلق کننددرودبه ساکنان بافرهنگ که حافظان واقعی این ارزش هاوسبک ها هستند .


درجواراین روستا دره ای باچشمه دایمی وپرآب درکنارنخلستان وباغات دیده می شود جالبتراینکه باتوجه به تنوع آب هوایی درشهرستان واستقراراین روستا درارتفاعات واقلیم معتدل وکوهستانی میوه های ازقبیل پسته ،آنار،زردآلوو…به عمل می آید.

اماهرچه به سمت جنوب شهرستان آب وهوایی متفاوت وانواع میوه های گرمسیری ازقبیل انبه ،موز،گوواوا،چیکووسیتاپل و…به عمل می آید .که این مهم ،ازجذابیت های ویژه منطقه درحوزه گردشگری سرباز،سرزمین دره ها ونگاره ها به شمامی رود.
برهمین اساس باحضورفرماندارودیگرمسولین شهرستان وبخش  ومتعاقب آن حضور کارشناسان دفترفنی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشکری استان در دو روزگذشته دراین روستا اراده لازم جهت ایجاد زیرساخت های توسعه ای خصوصابهره مندی مردم وگردشگران  ازراه دسترسی مناسب ، مطالعه وثبت بافت روستا جز بافت های با ارزش روستایی وجود دارد.

 

 

 

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv