کشف یک «اسکیت» هزار ساله از جنس استخوان
کد خبر: ۳۰۹۱۲۹
تاریخ انتشار: 2024 March 27    -    ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
باستان‌شناسان یک اسکیت استخوانی ۱۰۰۰ ساله را در زیرزمین خانه‌ای در شهر پرژرو جمهوری چک در مرکز موراویا کشف کردند.

باستان‌شناسان یک اسکیت استخوانی ۱۰۰۰ ساله را در زیرزمین خانه‌ای در شهر پرژرو جمهوری چک در مرکز موراویا کشف کردند.

کشف یک «اسکیت» هزار ساله از جنس استخوان

این اسکیت از استخوان حیوان ساخته شده و احتمالاً مربوط به قلم پای اسب است. تکه سفال‌هایی که اطراف آن پیدا شدند، مربوط به قرن دهم یا یازدهم هستند.

باستان‌شناسان موزه کومِنیوس حین حفاری نجات در میدان بالایی شهر به این کشف دست یافتند. زمان ساخت این اسکیت، منطقه میدان بالایی روی تپه‌ای مشرف به ساحل چپ رودخانه بِچوا قرار داشت. آن زمان هنوز شهر پرژرو وجود نداشت، بلکه تجمعی از سکونتگاه‌های کوچک در شاخه‌هایی از بِچوا وجود داشت. میدان بالا ابتدا یک میدان مستحکم و سپس قلعه‌ای بود که توسط پادشاه لهستان بولسلاو شجاع پس از فتح موراویا در سال ۱۰۰۳ ساخته شد. 

«این شیء شکل خاصی دارد. از یک طرف، خمیده به شکل نوک است که سوراخی در آن ایجاد شده و سوراخ دیگری در پشت آن وجود دارد. از آن‌ها برای عبور بند استفاده می‌شده که برای اتصال اسکیت به کفش یا سورتمه چوبی از آن‌ها استفاده می‌شد. 

سطح استخوان پس از گذشت هزار سال هنوز صیقلی است و این نشان‌دهنده کاربرد قابل‌توجه آن در گذشته است. این شئ کوچک است، بنابراین کسی با پاهای کوچک، شاید یک زن یا کودک آن را می‌پوشیده و شاید به جای کفش زیر سورتمه حمل و نقل نصب میشده است. 

آن‌ها به جای اسکیت‌سواری، با کمک یک یا دو چوب در طوح سطوح یخی حرکت می‌کردند. آن‌ها همچنین این اشیاء را به سورتمه‌ها وصل می‌کردند تا باری از کالاها را روی آبهای یخ‌زده حمل کنند.» 

کشف یک «اسکیت» هزار ساله از جنس استخوان

اسکیت‌های یخی مشابهی از جنس استخوان‌های حیوانات در سایر نقاط اروپای مرکزی و شمال غربی یافت شده است. این اسکیت‌ها معمولاً مربوط به همان زمان هستند یعنی قرن دهم یا یازدهم. نمونه‌های بسیار قدیمی‌تر با قدمت ۳۵۰۰ سال در چین یافت شده است. 

این اسکیت استخوانی در موزه کومِنیوس در قلعه پرژرو به نمایش گذاشته خواهد شد.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار