حجم آب دریاچه چیتگر چقدر است؟
کد خبر: ۳۰۸۵۰۴
تاریخ انتشار: 2024 March 19    -    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
لازم به ذکر است که طراحی اولیه دریاچه مصنوعی چیتگر از سال ۱۳۴۷ و در طرح جامع شهری برنامه‌ ریزی شد، اما به علت بروز مسائلی چون کمبود دانش مهندسی و عدم پیش ‌بینی بودجه اجرایی نشد. این پروژه در سال ۱۳۸۲ به مرحله تحقیقات وارد شده و در سال ۱۳۸۹ نیز ساخت این دریاچه آغاز گشت. در این مطلب به مشخصات این دریاچه از جمله عمق و حجم و ... و همچنین انواع امکانات تفریحی آن می پردازیم.

از نمونه دریاچه های مصنوعی که در کشور ساخته شده است، می توان به دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس اشاره کرد. منطقه چیتگر از نمونه مناطق تفریحی به حساب می آید که در تمامی فصل های سال، میزبان خوبی برای بازدید کنندگان است. در واقع این منطقه، شامل بسیاری از پروژه ‌های عظیم مهندسی در ایران بوده و از زیباترین نواحی گردشگری تهران هم محسوب می گردد.

لازم به ذکر است که طراحی اولیه دریاچه مصنوعی چیتگر از سال ۱۳۴۷ و در طرح جامع شهری برنامه‌ ریزی شد، اما به علت بروز مسائلی چون کمبود دانش مهندسی و عدم پیش ‌بینی بودجه اجرایی نشد. این پروژه در سال ۱۳۸۲ به مرحله تحقیقات وارد شده و در سال ۱۳۸۹ نیز ساخت این دریاچه آغاز گشت. در این مطلب به مشخصات این دریاچه از جمله عمق و حجم و ... و همچنین انواع امکانات تفریحی آن می پردازیم.

حجم آب دریاچه چیتگر چقدر است؟

دریاچه چیتگر کجاست؟

درباره دریاچه چیتگر باید گفت که این دریاچه مصنوعی، بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه و نیز بزرگ ترین دریاچه تهران به شمار می رود. این دریاچه از مهم ترین مراکز گردشگری و تفریحی در منطقه 22 تهران است که در ضلع شمالی پارک جنگلی چیتگر و در بخش مرکزی این منطقه ساخته شده است.

فاصله منطقه چیتگر تا شهر تهران تقریبا 25 کیلومتر بوده و حدود 15 دقیقه فاصله زمانی تا آنجا وجود دارد. دریاچه چیتگر از طرف شمال به میدان ساحل و میدان دریاچه، از سمت شرق به خیابان هوانیروز و میدان موج، از جهت ضلع غربی به محور چهار باغ، خیابان طبیعت و از طرف جنوب و جنوب غرب نیز به پارک جنگلی چیتگر محدود شده است.

حجم آب دریاچه چیتگر

طول تاج سد دریاچه چیتگر 730 متر و همچنین عرض آن تقریبا 12 متر بوده و حجم آب این دریاچه در پشت سد تقریبا 6.9 میلیون متر مکعب است. محیط دایره ساحل دریاچه 4800 متر و همچنین قطر آن 1800 متر محاسبه شده است. دریاچه چیتگر از کناره ها در حدود 1.5 تا 2 متر و در وسط 9.5 متر عمق دارد. البته در بعضی قسمت های پشت سد، ارتفاع آب تا 10 متر هم می رسد. لازم به ذکر است که در فصل های گرم و خشک سال، عمق این دریاچه ، تقریبا 2 متر در تمام قسمت ها کاهش می یابد.

اگرچه که دریاچه چیتگر عمیق است، ولی از نظر ایمنی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. به صورتی که همیشه نگهبانانی در اطراف دریاچه وجود دارند که امنیت آن را تأمین می کنند. پس از تکمیل این دریاچه مصنوعی بسیاری از مردم علاقه مند شدند تا خانه ای را در اطراف آن خریداری نمایند. به همین علت بسیاری از پروژه های ساختمانی در منطقه 22 مانند پروژه نیکان چیتگر و موارد مشابه آن، شکل گرفت و قیمت گذاری این ساختمان ها، بر اساس دید به دریاچه انجام پذیرفت.

موقعیت دریاچه و نکات مثبت آن

مساحت دریاچه چیتگر تقریبا 130 هکتار بوده و آب این دریاچه توسط رودخانه کن تأمین می گردد. در حقیقت پروژه شهدای چیتگر از ۲ بخش دریاچه و همچنین بخش ساحلی تشکیل شده است. موقعیت مناسب دریاچه چیتگر از لحاظ دسترسی و نیز محل احداث پروژه، دارای مزایای بسیاری است. جالب است بدانید که قرار گرفتن این دریاچه در مسیر وزش بادهای غربی – شرقی موجب رطوبت بیشتر هوای تهران شده و نقش تعیین ‌کننده‌ ای را در جهت صاف کردن و پاکسازی هوای آلوده این شهر ایفا می ‌کند. همچنین این پدیده برای اهالی ساکن در غرب تهران، هوای مطبوعی را به دنبال خواهد داشت.

از سویی دیگر، هدایت رودخانه های فصلی به طرف این دریاچه، از رخ دادن سیلاب در فصول بارندگی جلوگیری کرده و سفره‌ های زیرزمینی را نیز تغذیه می‌ کند. علاوه بر این پیش بینی بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی در این ناحیه، استفاده از جاذبه های طبیعی این مکان را برای خانواده ها مطلوب تر کرده است.

امکانات تفریحی ایجاد شده در کنار این مجموعه بسیار وسیع و گسترده بوده و بخش مهمی از آن را تشکیل می ‌دهند. چرا که این امکانات موجب خوش گذراندن اوقات بیکاری بسیاری از شهروندان تهرانی می ‌شوند. آبگیری دریاچه  چیتگر در فصل های پرآب رودخانه کن که از دی تا فروردین هر سال است، صورت می‌ گیرد.

حجم آب دریاچه چیتگر چقدر است؟

 دلیل علاقه مندی به بازدید از دریاچه چیتگر

 چشم انداز زیبای دریاچه چیتگر، توانسته است مناظر باشکوهی را برای این دریاچه مصنوعی به ارمغان آورد. علاوه بر این برخی از امکانات سرگرم کننده از جمله جزایر حیات وحش، جزایر آموزشی، پارک و باشگاه آبی، بندر و پارک تفریحی، امکانات رفاهی و خدمات اقامتی نیز در این مجموعه وجود دارد. شما می توانید در زمان بازدید از ساحل صخره ای جدید این مجموعه، کفش‌ های خود را در آورده و با قدم زدن بر روی ساحل آن به آرامش برسید.

در کنار ساحل این دریاچه، اردک ‌های بازیگوشی وجود دارند که احساس بسیاری خوبی را در شما ایجاد خواهند کرد. اگر شما مایل هستید با دوچرخه خود به دوچرخه سواری بروید، پارک چیتگر از بهترین اماکنی است که می توانید در آن جا به این تفریح خود بپردازید. این پارک به علت طبیعت زیبا و طراحی قابل توجهی که برای تمرینات هوازی دارد، از مناسب ترین محیط های شهر تهران جهت ورزش کردن است. به صورت کلی مجموع تمام این جاذبه ها، بسیاری از افراد را برای سفر به شهر تهران علاقه مند می کند.

انواع سرگرمی در دریاچه چیتگر برای تمام سنین

چنانچه شما مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان چیتگر را به عنوان مکانی جهت گذراندن اوقاتی خوش در یک روز تعطیل مورد نظر دارید، لازم است که انتخاب خودتان را بسیار تحسین کنید. زیرا که در محیط این دریاچه، انواع مختلف سرگرمی های مهیج وجود دارد و حتی فرزندان و یا افراد سالمند خانواده می توانند در این مکان کاملا سرگرم و شاد باشند. در ادامه این بخش به معرفی برخی از فعالیت‌ های سرگرم ‌کننده‌ ای که در مجموعه تفریحی دریاچه چیتگر وجود دارد، می ‌پردازیم:

  • قایق ‌سواری
  • سرسره سقوط آزاد
  • راید اسکیت هوایی
  • سینمای شش ‌بعدی
  • سافاری پارک وحشت
  • جزایر حیات وحش

امکانات رفاهی دریاچه چیتگر

در این بخش به بررسی امکانات رفاهی موجود در مجموعه تفریحی دریاچه چیتگر می پردازیم:

  • پارکینگ با ظرفیت ۲۰هزار ماشین در ضلع غرب، شرق و شمال دریاچه جهت امکان پارک بدون دغدغه همشهریان
  • پارکینگ های ویژه دوچرخه
  • سرویس بهداشتی
  • آلاچیق
  • اورژانس
  • سیستم های حفاظتی و هشدار برای آتش سوزی
  • فضای پذیرایی و اقامت موقت
  • سکو ویژه اقامه نماز
  • ایستگاه آتش نشانی

حجم آب دریاچه چیتگر چقدر است؟

جاذبه های منطقه 22 و دریاچه چیتگر

زمانی که صحبت از انواع جاذبه های گردشگری شهر تهران می شود، موارد متعددی از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب، پیش روی ما قرار میگیرد. یکی از زیباترین و خاص ترین جاذبه های شهر تهران، دریاچه بزرگ و نیلگون چیتگر است.

شاید تاکنون تصور این فرضیه سخت بود که در میان دود و آلودگی تهران، یک دریاچه نیلگون با مرغان دریایی وجود داشته باشد. زیرا کسی نمی توانست به این فکر کند که با سفر به غرب و منطقه 22 تهران مکانی این چنین زیبا و فرحبخش را ببیند.

دریاچه چیتگر نه فقط آخر هفته ها و روزهای تابستان، بلکه در اواسط هفته و حتی روز های سرد زمستان نیز بازدیدکنندگان بسیاری داشته و خانواده ها برای گذراندن اوقات مفرح و تجربه ای دلنشین به این مکان می روند.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار