۷ علت خارش مداوم در گوش را بشناسید
کد خبر: ۳۰۸۱۵۱
تاریخ انتشار: 2024 March 15    -    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
آیا احساس خارش در عمق گوش باعث ناراحتی زیادی می‌شود؟ شاید نتیجه تمیز کردن بیش از حد باشد. در این مطلب ۷ دلیل خارش مداوم گوش را بشناسید.

آیا احساس خارش در عمق گوش باعث ناراحتی زیادی می‌شود؟ شاید نتیجه تمیز کردن بیش از حد باشد. در این مطلب ۷ دلیل خارش مداوم گوش را بشناسید.

 
 

۷ علت خارش مداوم در گوش را بشناسید

 

آیا دائماً گوش خود را می خارید؟ این احساس می تواند ناراحت‌کننده باشد و شما را وادار به استفاده از گوش‌پاک‌کن برای خلاص شدن از شر آن کند. با این حال، مهم نیست که علت خارش گوش شما چیست، برای تمیز کردن جرم گوش، وارد کردن هر شی به داخل گوش ایده خوبی نیست.

در واقع، این عادت می تواند خطرناک باشد، و به طور بالقوه می تواند جرم گوش را عمیق تر کند و منجر به عوارض بیشتر شود. در عوض، درک علل خارش مداوم بسیار مهم است. خارش مداوم در گوش می تواند ناشی از آلرژی، بیماری های پوستی یا حتی تجمع بیش از حد جرم گوش باشد. در ادامه ۷ دلیل خارش مداوم گوش را بشناسید.

۱. گوش خود را بیش از حد تمیز می‌کنید

هنگامی که گوش های خود را به طور مکرر یا شدید تمیز می کنید، ممکن است ناخواسته لایه محافظ جرم گوش را از بین ببرید. موم گوش ضد آب است و به محافظت از گوش شما کمک می کند، زیرا دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که به جلوگیری از عفونت کمک می کند. برداشتن مکرر جرم گوش ممکن است لایه محافظ را از بین ببرد و خطر تولید بیش از حد جرم گوش را افزایش دهد تا محافظت از دست رفته که می تواند منجر به خارش شود را جبران کند.

۲. انسداد جرم گوش

گوش برای کمک به تمیز نگه داشتن و محافظت از آن در برابر عفونت، جرم گوش تولید می کند. اما وقتی از یک گوش‌پاک‌کن پنبه ای، انگشتان، پارچه پیچ خورده یا سنجاق قفلی برای تمیز کردن گوش خود استفاده می کنید، در واقع می تواند جرم گوش را بیشتر به عقب براند و باعث انسداد شود. این می تواند باعث ناراحتی، درد، اختلال در شنوایی و احساس پری گوش شود که می تواند ناراحت کننده باشد.

۳. گوش خشک

خشکی مجرای گوش می تواند منجر به ناراحتی شود و نیاز به تمیز کردن مکرر گوش را افزایش می دهد. عوامل مختلفی مانند سطح رطوبت پایین، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب در حین شنا یا حمام کردن، یا برخی بیماری‌های پزشکی مانند سندرم شوگرن، می‌تواند منجر به خشکی گوش شود. اگر باعث ناراحتی زیادی می شود، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

۴. حساسیت‌های پوستی

واکنش های آلرژیک به موادی مانند برخی فلزات (گوشواره) و محصولات مو مانند شامپو و اسپری مو می تواند باعث خارش، قرمزی و التهاب در گوش شود. برای خلاص شدن از خارش، اگر گوش خود را با استفاده از گوش‌پاک‌کن پنبه ای تمیز کنید، ممکن است آسیب بیشتری ایجاد کند، عملکرد سد طبیعی پوست را مختل کرده و واکنش های آلرژیک را تشدید کند.

۵. عفونت گوش

عفونت گوش، چه باکتری یا قارچی، می تواند باعث تحریک، خارش و ترشح در مجرای گوش شود. اگر احساس کردید درد دارید و ترشح از گوشتان خارج می شود، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید زیرا این علائم حتی می تواند به شنوایی شما آسیب برساند. همچنین اگر از سمعک یا هدفون استفاده می کنید، مطمئن شوید که آنها را به طور منظم تمیز کنید.

۶. بیماری‌های پوستی

بیماری های مزمن پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند بر لایه محافظ پوست تأثیر بگذارند و باعث خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب شوند. در حالی که ممکن است خارش ساده را با قطره گوش درمان کنید، اما اگر علائم ناشی از هر گونه بیماری پوستی باشد، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

۷. آلرژی غذایی

آلرژی های غذایی می تواند باعث خارش و قرمزی هنگام خوردن غذاهایی مانند سیب، خربزه، موز، گیلاس، کیوی، تخمه آفتابگردان، فندق و بادام شود.

چگونه از شر خارش مداوم گوش خلاص شویم؟

برای کاهش خارش مداوم گوش، این ۵ نکته را در نظر داشته باشید:

از قرار دادن اشیا در مجرای گوش خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث تشدید تحریک یا آسیب شود.

سعی کنید گوش خارجی را فقط با یک پارچه مرطوب به آرامی تمیز کنید.

قطره گوش بدون نسخه حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن یا روغن زیتون ممکن است به نرم شدن جرم گوش و تسکین سوزش کمک کند.

از خاراندن گوش خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به تحریک یا عفونت بیشتر شود.

اگر خارش ادامه پیدا کرد یا با علائم دیگری مانند درد یا ترشح همراه بود، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

اگر علائم شما بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی خارش را مشخص کند!

همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار