دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان
کد خبر: ۳۰۷۴۱۷
تاریخ انتشار: 2024 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
این خودروهای تاریخی، سال های سال است رنگ اتوبان و خیابان به خود ندیده اند، با سرعت در خیابان‌ها راه نرفته‌ اند و کسی پشت آن‌ها ننشسته است؛ خودروهایی شیک و نفیس که در انتظار شما و خانواده تان هستند. شاید بارها از جاده مخصوص کرج رد شده باشید و حجم زیادی از خودروها را ببنید که برای رفتن از تهران یا آمدن به تهران صف کشیده اند.

دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان

این خودروهای تاریخی، سال های سال است رنگ اتوبان و خیابان به خود ندیده اند، با سرعت در خیابان‌ها راه نرفته‌ اند و کسی پشت آن‌ها ننشسته است؛ خودروهایی شیک و نفیس که در انتظار شما و خانواده تان هستند.
شاید بارها از جاده مخصوص کرج رد شده باشید و حجم زیادی از خودروها را ببنید که برای رفتن از تهران یا آمدن به تهران صف کشیده اند. اما می‌دانستید اول جاده مخصوص کیلومتر ۱۱ موزه‌ای وجود دارد که تشریفاتی‌ترین و کلاسیک‌ترین خودروهای جهان را می‌توانید در آنجا ببینید؟

تک بنزی که فقط در ایران موجود است

بعضی از خودروهای موزه خودروهای تاریخی ایران تنها به سفارش مقامات ایرانی ساخته شده‌اند و هیچ مشابهی در جهان ندارند. این خودروهای تاریخی، سال های سال است که رنگ اتوبان و خیابان به خود ندیده، با سرعت در خیابان‌های ایران راه نرفته‌ و کسی پشت آن‌ها ننشسته است؛ البته که چون تشریفاتی بوده اند، همیشه افراد خاص پشت آن نشسته و هیچ وقت تصادف نکرده، چپ نشده و آسیبی هم ندیده‌اند. این خودروها با اسکورت رفته و برگشته‌اند و تلاش شده تا در برخی از آن‌ها، آب طلا، شیشه نشکن و گران‌ترین تزئینات به کار گرفته شود. پس طبیعی است که وقتی وارد موزه می‌شوید با گران‌ترین خودروهای ایران و حتی جهان مواجه شوید. تعدادی از این خودروها را حتی کمپانی‌های تولید کننده آن‌ها هم ندارند. مثلا کمپانی مرسدس بنز می خواست مدل K۵۰۰ را بخرد تا در موزه بنز خود این نمونه تک در جهان را داشته باشد اما ایران آن را نفروخت. بنزی که گفته می‌شود آنقدر مهم و جذاب بوده که حتما اتوبان را برای آن ساخته‌اند تا بتواند خودنمایی کند!

دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان

بازدید خانوادگی از موزه ای در ده دقیقه ای میدان آزادی

برای دیدن این موزه، دست خانواده‌تان را بگیرید و تا اول جاده کرج بروید. مطمئن باشید غم پارک ماشین را ندارید، چون وقتی داخل خیابان ۲۵ می‌شوید، همان حوالی همیشه جای پارک وجود دارد. اگر اعضای خانوادتان علاقه‌ای به خودرو نداشته باشند هم وقتی از موزه بیرون آمدید، حتماهمگی علاقه‌مند به خودروهای تاریخی شده‌ و اطلاعات مهمی درباره خودروها به دست آورده اند. از میدان آزادی ده دقیقه‌ای زمان لازم است تا به آنجا برسید. تاکسی‌هایی که از آزادی به کرج می‌روند هم از سر کوچه این موزه رد می‌شوند. حتی اتوبوس‌های این مسیر هم از همین جا می‌گذرند. اگر با خودروی شخصی بروید نیز خیابان ۲۵ را در اول جاده لشگری می‌بینید. سمت راست تابلوی بزرگ موزه خودنمایی می‌کند. وقتی بعد از دیدن تعداد زیادی خودروهای متفاوت در میدان آزادی و اتوبان کرج، وارد موزه شدید انگار ساختمانی درحال افتادن به روی شماست آنقدر که از بیرون شیب دارد ولی نگران نباشید طراحی این موزه زیبا را متخصصان معماری انجام داده اند.

دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان

خودروهایی شیک و نفیس که شما را شگفت زده می کنند

اینجا از استانداردترین موزه های ایران است و اگرچه زمین آن شیب دارد ولی شما آن را ابدا احساس نمی‌کنید. دو خودروی بیرونی موزه، تاریخی نیستند و بیشتر برای آن گذاشته‌اند تا شما با خودروهای قدیمی آشنا شوید و وقتی داخل موزه شدید چشم شما برق خودروهای تشریفاتی را نگیرد. ۶۴ هزار تومان بلیط ورودی هر موزه برای افراد بالای ۵ سال است، پس اگر کودکی همراهتان است و زیر ۵ سال سن دارد لازم نیست برایش بلیط تهیه کنید. این موزه‌ هر روز به غیر از شنبه‌ها باز است. راهنمایان موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ هر اطلاعاتی که بخواهید به شما می دهند. از آن‌ها بخواهید خاص‌ترین و مهمترین خودروها را برایتان شرح دهند. حدود ۶۰ خودروی تشریفاتی به همراه تعداد موتور در چهار سالن به نمایش گذاشته شده است.اگر با کمپانی‌های خودروسازی آشنا نیستید، نگران نباشید روی تابلوهای شیشه‌ای اطلاعاتی درباره این کمپانی‌ها وجود دارد ولی بهتر است اطلاعات هر خودرو را از راهنمایان بپرسید چون حتی اطلاعات تگ‌های نصب شده جلوی خودرو هم کامل نیست و شما را با داستان آن خودرو آشنا نمی‌کند. حتما نمی‌توانید رنگ برخی از این خودروها را حدس بزنید چون بسیار خاص و تنها برای ایران ساخته شده‌اند و آن‌هایی که در این زمینه تخصص دارند می‌توانند رنگ خودروها را با کد به زبان بیاورند.

دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان

لطفا مراقب این آثار تاریخی باشید

وقتی بازدیدتان تمام شد، بیرون این مجموعه یک کافی شاپ در انتظارتان است تا خستگی از تن در کنید. سرویس‌های بهداشتی و صندلی‌هایی برای استراحت نیز در ورودی موزه وجود دارد. اینجا استانداردترین سرویس‌های بهداشتی را دارد و سالمندان به راحتی می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند حتی لازم نیست نگرانی برای دیدن چهار سالن داشته باشید چون برای رفتن به طبقات وسالن‌های دیگر پله‌ای کار گذاشته نشده و با ویلچر هم به راحتی می‌توان در این موزه حرکت کرد و به طبقات دیگر رفت. مناسب‌سازی برای حضور افراد کم توان یکی از خصوصیات این موزه است که شما را از هر نگرانی برای حضور افرادی با شرایط خاص و در هر سنی مبرا می‌کند اما این را بدانید که کودکتان ممکن است از اینکه شما با دقت خودروها را تماشا می‌کنید حوصله‌اش سر برود چون اینجا فضای بازی برای کودکان وجود ندارد. برخی از کودکان دلشان می‌خواهد سوار خودروها شوند که طبیعتا این اجازه به بزرگترها هم داده نمی‌شود چه برسد به کودکان. فکر نکنید می‌توانید طنابی که دورتا دور خودروها هست را کنار بزنید و بروید پشت فرمان اتومبیل‌ها بنشینید و عکس یادگاری بگیرید. این کار درست نیست. این خودروها قدیمی هستند و از آن‌ها حفاظت سختگیرانه‌ای می‌شود؛ هر چند که در ویترین قرار ندارند اما قرار نیست هر کسی به آن‌ها دست بزند یا پشت فرمان آن‌ها بنشیند در آن صورت دیگر نمی‌توان به آن‌ها اثر تاریخی گفت. اگرچه این خودروها خاص و قیمتی هستند و چند صد سال از قدمت آن‌ها نگذشته باشد اما هر چه باشد اثر تاریخی به حساب می‌آیند و باید از تک تک آن‌ها حفاظت کرد تا نسل آینده هم این آثار را داشته باشند.

دور دنیا با نفیس‌ترین خودروهای جهان

این موزه جذاب را از دست ندهید

دیدن این موزه دو ساعتی وقتتان را می‌گیرد. می‌توانید یک روز مستقل و در یک برنامه خانوادگی از این موزه دیدن کنید و یا اینکه وقتی در مسیر این موزه قرار دارید، دیدن این موزه را هم در برنامه‌تان بگذارید؛ به هرحال این بازدید جذاب را از دست ندهید. در این موزه قرار است کالسکه ناصرالدین شاه به همراه سه کالسکه دیگر هم در تالاری با عنوان ایوان کالسکه به نمایش گذاشته شود. همچنین تا سال آینده قرار است امکان بازدید از مخزن این موزه هم فراهم شود. مخزنی که سه برابر سالن‌های نمایش این موزه، اثر دارد ولی حتما پروتکل‌های خاص خودش را دارد، بنابراین باید گوش به زنگ باشید و ببینید چه زمانی از طرف موزه اعلام می‌شود که مخازن به روی مردم باز شده است. برای این کار کافی است به آدرس صفحه مجازی موزه سر بزنید یا اینکه اخبار آن را در رسانه‌ها دنبال کنید. راه دیگرش آن است که به موزه تلفن بزنید و از فروردین سال آینده پیگیر بازگشایی آن باشید. حتی اگر اهل برگزاری همایش یا رویداد هم باشید سالن آمفی تئاتر این موزه حدود ۱۷۰ نفر ظرفیت دارد و می‌تواند میزبان برنامه‌های شما باشد. از موزه که بیرون آمدید حتما دلتان میخواسته یکی از آن‌ها را داشته باشید. نگاهی به خودروی خودتان بیندازید. درست است که شبیه به هیچ کدام از خودروهای داخل موزه نیست اما شما سعی کنید همان را هم تمیز و سالم نگه دارید، شاید به عنوان خودروی موزه‌ای زمانی به همین موزه و مخزن آن آمد!

هرآنچه درباره مسیر و بلیط باید بدانید

دسترسی به موزه خودروهای تاریخی ایران برای افراد مختلف از سمت تهران بدین شرح است: * دسترسی با مترو: ایستگاه مترو چیتگر پیاده شده سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه شده و ایستگاه سپه پیاده شوید. * دسترسی با تاکسی: از پایانه آزادی سوار تاکسی‌های شهر قدس یا اندیشه شده و کنار گذر بزرگراه لشگری کیلومتر ۱۱ ابتدای کوچه ۲۵‌ام پیاده شوید.

  • دسترسی با اتوبوس: از پایانه آزادی سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه یا شهرک شهرداری شده و ایستگاه فروشگاه سپه پیاده شوید.
  • تعرفه بلیط: فروش بلیط تنها با کارت بانکی امکان‌پذیر است (بلیط به صورت نقدی فروخته نمی‌شود)
  • بازدید از نمایشگاه‌هایی که در موزه‌ها برگزار می‌شود مستلزم ورودیه مجزا از موزه است.
  • بها بلیط بازدید کنندگان داخلی تمام بها: ۶۴ هزار تومان
  • بها بلیط تخفیف دار: ۴۵ هزار تومان
  • بها بلیط بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰۰ هزار تومان
  • بها بلیط تماشاگه کالسکه: ۲۵ هزار تومان
  • بها بلیط تخفیف دار تماشاگه کالسکه: ۱۸ هزار تومان

فارس نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار