حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی با یک روش ساده
کد خبر: ۳۰۷۳۲۱
تاریخ انتشار: 2024 March 10    -    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
قطعات ریز میکروپلاستیک‌ها به مقدار قابل توجهی از طریق غذا و نوشیدنی به درون بدن ما راه می‌یابند. اکنون دانشمندان راهی ساده و مؤثر برای حذف آن‌ها از آب یافته‌اند. تیمی از دانشگاه پزشکی گوانگژو و دانشگاه جینان در چین آزمایشاتی را بر روی آب نرم و آب سخت شیر انجام دادند، قبل از جوشاندن مایع، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها را اضافه کردند و سپس رسوبات دیگر را فیلتر کردند.

یک راه شگفت‌آور ساده برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی وجود دارد (یک پزشک)

یک راه شگفت‌آور ساده برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی وجود دارد (یک پزشک)«تابناک با تو» - قطعات ریز میکروپلاستیک‌ها به مقدار قابل توجهی از طریق غذا و نوشیدنی به درون بدن ما راه می‌یابند. اکنون دانشمندان راهی ساده و مؤثر برای حذف آن‌ها از آب یافته‌اند.

تیمی از دانشگاه پزشکی گوانگژو و دانشگاه جینان در چین آزمایشاتی را بر روی آب نرم و آب سخت شیر (که غنی‌تر از مواد معدنی است) انجام دادند، قبل از جوشاندن مایع، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها (NMPs) را اضافه کردند و سپس رسوبات دیگر را فیلتر کردند.

جال ببود که در برخی موارد، تا ۹۰ درصد از NMP‌ها با فرآیند جوشاندن و فیلتر کردن حذف می‌شد، اگرچه اثربخشی بر اساس نوع آب متفاوت بود. البته مزیت بزرگ این است که اکثر مردم می‌توانند با استفاده از چیزی که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود، کار خود را انجام بدهند.
محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: “این استراتژی ساده جوشاندن آب می‌تواند NMP‌ها را از آب لوله کشی خانگی “ضدعفونی” کند و این پتانسیل را دارد که به طور بی‌ضرری دریافت NMP‌ها را از طریق مصرف آب کاهش دهد.»

غلظت بیشتری از NMP‌ها از نمونه‌های آب سخت حذف شد، کهدارای رسوب آهک (یا کربنات کلسیم) است و معمولاً در داخل کتری‌های آشپزخانه دیده می‌شود. زیرا تغییر دما باعث می‌شود کربنات کلسیم از محلول خارج شود و به طور مؤثر قطعات پلاستیکی را در یک پوسته به دام بیندازد.

حتی در آب نرم، جایی که کربنات کلسیم کمتری حل می‌شود، تقریباً یک چهارم NMP‌ها از آب خارج شدند. به گفته محققان، تکه‌های پلاستیک پوشیده شده با آهک را می‌توان از طریق یک فیلتر ساده مانند توری فولادی ضد زنگ که برای صاف کردن چای استفاده می‌شود، جدا کرد.

یک راه شگفت‌آور ساده برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی وجود دارد (یک پزشک)

در تحقیق‌های گذشته قطعات پلی استایرن، پلی‌اتیلن، پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن ترفتالات را در آب آشامیدنی که ما روزانه در مقادیر مختلف مصرف می‌کنیم، اندازه‌گیری کرده‌اند. محققان برای آزمایش نهایی این استراتژی، ذرات نانوپلاستیک بیشتری را اضافه کردند که به طور مؤثر با حوشاندن تعداد آنها کاهش یافت.

محققان می‌نویسند: ظاهراً نوشیدن آب جوشانده شده یک استراتژی درازمدت مناسب برای کاهش مواجهه جهانی با NMP‌ها است. با این حال، نوشیدن آب جوشیده اغلب بفقط در بعضی جاها یک عمل سنتی و یا عادتی است.

تیم تحقیقاتی‌ امیدوار است که نوشیدن آب جوشیده به یک عمل گسترده‌تر تبدیل شود، زیرا پلاستیک‌ها همه جهان را فراگرفته‌اند.

در حالی که هنوز دقیقاً مشخص نیست که این پلاستیک چقدر برای بدن ما مضر است، اما واضح است که سالم‌ هم نیست.پیش از این مشخص شده که پلاستیک‌ها با تغییرات در میکروبیوم روده و مقاومت آنتی بیوتیکی بدن مرتبط بوده‌اند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار