داروی معجزه گر در پیشگیری از بیماری آرتریت روماتوئید
کد خبر: ۳۰۶۰۰۲
تاریخ انتشار: 2024 February 22    -    ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
البته با وجود اینکه نتایج‌امیدوارکننده هستند و شواهدی از اثر ماندگار را نشان می‌دهند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. این کارآزمایی فقط دو سال انجام شد، بنابراین ممکن است آبتاسپت به جای جلوگیری از آرتریت، فقط آرتریت را به تأخیر بیندازد و ممکن است درمان با آباتاسپت بیش از ۱۲ ماه ممکن است برای حفظ اثربخشی در طول زمان مورد نیاز باشد.

داروی «آباتاسپت» ممکن است از ابتلا به آرتریت روماتوئید، در افرادی مستعد به این بیماری، پیش‌گیری کند (یک پزشک)

داروی «آباتاسپت» ممکن است از ابتلا به آرتریت روماتوئید، در افرادی مستعد به این بیماری، پیش‌گیری کند (یک پزشک)«تابناک با تو» -  دارویی که قبلاً برای کاهش برخی از علائم دردناک آرتریت روماتوئید استفاده می‌شد، ممکن است در جلوگیری از پیشرفت آن از همان ابتدا هم مؤثر باشد و به طور بالقوه میلیون‌ها نفر را از این وضعیت ناتوان‌کننده نجات دهد.

داروی مورد بحث abatacept است و نتایج درمانی جدید بخشی از آزمایشی هستند که برای آزمایش اثربخشی و ایمنی آن ترتیب داده شده بودند. این آزمایش، روی ۲۱۳ بیمار در معرض خطر بالای ابتلا به آرتریت روماتوئید در آینده، بر اساس علائم اولیه مانند درد مفاصل انجام شد.

برای کارآزمایی بالینی فاز ۲b، یکصد و ده شرکت‌کننده به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا به آن‌ها آباتاسپت داده شود، و به ۱۰۳ شرکت‌کننده دارونما برای یک سال داده شد و پیشرفت بیماری داوطلبان به مدت ۱۲ ماه دیگر پیگیری شد.

نتایج قابل توجه بود: پس از سال اول، ۲۹ درصد از گروه دارونما به آرتریت روماتوئید مبتلا شده بودند، در حالی که تنها ۶ درصد از گروه آباتاسپت علائم بیماری را نشان دادند. پس از سال دوم، این عدد به ۳۷ درصد در گروه دارونما و ۲۵ درصد از گروه آباتاسپت افزایش یافت.

اندرو کوپ، یک روماتولوژیست از کینگزرکالج لندن می‌گوید: «این بزرگترین کارآزمایی پیشگیری از آرتریت روماتوئید تا به امروز است و اولین آزمایشی است که نشان می‌دهد درمانی دارای مجوز برای استفاده درمانی در آرتریت روماتوئید برای پیشگیری از شروع بیماری در افراد در معرض خطر نیز مؤثر است.»

داروی «آباتاسپت» ممکن است از ابتلا به آرتریت روماتوئید، در افرادی مستعد به این بیماری، پیش‌گیری کند (یک پزشک)

این نتایج اولیه می‌تواند خبر خوبی برای افراد در معرض خطر آرتریت باشد زیرا نشان می‌دهد که این دارو نه تنها از شروع بیماری در مرحله درمان جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند علائمی مانند درد و خستگی را نیز کاهش دهد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است و abatacept با کاهش پاسخ سلول‌های T که نقش کلیدی در سیستم ایمنی دارند، کار می‌کند.

البته با وجود اینکه نتایج‌امیدوارکننده هستند و شواهدی از اثر ماندگار را نشان می‌دهند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. این کارآزمایی فقط دو سال انجام شد، بنابراین ممکن است آبتاسپت به جای جلوگیری از آرتریت، فقط آرتریت را به تأخیر بیندازد و ممکن است درمان با آباتاسپت بیش از ۱۲ ماه ممکن است برای حفظ اثربخشی در طول زمان مورد نیاز باشد. همچنین امکان تجویز متناوب در فواصل زمانی مشخص باید ارزیابی شود.

گروه دریافت‌کننده abatacept درد و التهاب کمتری را تجربه کرد و کیفیت زندگی بیشتری در ارزیابی کمی داشت. در ضمن باید در نظر گرفت که این دارو می‌تواند با عوارض جانبی خفیفی از جمله تهوع و اسهال همراه باشد.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: دارو ، ابتلا ، ارتریت ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار