فیلسوف چینی که مغزش منجمد شد تا 500 سال دیگر باز شود
کد خبر: ۳۰۵۶۶۸
تاریخ انتشار: 2024 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
یک فیلسوف چینی دگراندیش طبق وصیتش مغزش را منجمد کرده است تا شاید در آینده از آن برای علم استفاده شود. یکی از دوستان این استاد دانشگاه اعلام کرده است که وصیت هنگام مرگ لی زی هو این بود که مغز او منجمد و ۵۰۰ سال دیگر یخ زدایی شود

یک فیلسوف چینی دگراندیش طبق وصیتش مغزش را منجمد کرده است تا شاید در آینده از آن برای علم استفاده شود. یکی از دوستان این استاد دانشگاه اعلام کرده است که وصیت هنگام مرگ لی زی هو این بود که مغز او منجمد و ۵۰۰ سال دیگر یخ زدایی شود

لی که از دانشمندان مهم تاریخ و فرهنگ چین محسوب می شود، در نوامبر ۲۰۲۱ در سن ۹۱ سالگی در کلرادو درگذشت. او در سال ۱۹۵۴ با مدرک فلسفه از دانشگاه پکن فارغ التحصیل شد و در طول زندگی خود در موسسات تحقیقاتی مختلفی در سراسر جهان از جمله در چین و پاریس کار کرد.

 

فیلسوف چینی که مغزش منجمد شد تا 500 سال دیگر باز شود

ما خونلین که در سال های آخر عمرش با لی دوست بود و ویراستار چندین کتاب او بود، در ماه دسامبر مطلع شد که خانواده لی در روز مرگ او با یک شرکت سرمازیستی (cryonics) تماس گرفته اند – به این معنی که مغز او بیش از دو سال است که در سردخانه نگهداری می شود.

این استاد دانشگاه در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۰ با نشریه ای چینی خواسته خود پیش از مرگ را علنی کرد.
ثبت اختراع پزشک یزدی در رویش مجدد و قطع ریزش مو در خبر شامگاهی

لی اندکی پیش از تولد ۸۰ سالگی اش، گفت: «گورنوشته ای نخواهم داشت. اما مغزم را منجمد می کنم. بعد از ۳۰۰ یا ۵۰۰ سال آن را بیرون بیاورید. من به همسر و فرزندم گفته ام. بعضی ها می خواهند به این شکل دوباره زنده شوند، اما من فکر نمی کنم که رستاخیز امکان پذیر باشد. من در تلاشم تا ثابت کنم که آیا فرهنگ بر مغز تاثیر می گذارد یا خیر، و اینکه آیا می توان بقایای فرهنگ چینی را پس از چند صد سال در مغز من پیدا کرد، تا نظریه جی دیان (نهادینه سازی) خودم را ثابت کنم».

نظریه جی دیان که او به آن اشاره کرد، نظریه ای بود که لی در دهه ۱۹۶۰ مطرح کرد؛ این نظریه استدلال می کند که قرار گرفتن یک فرد در معرض تاریخ و فرهنگ ممکن است بر ساختار فیزیکی مغز او تاثیر بگذارد.

در سال ۲۰۲۰، قبل از تولد ۹۰ سالگی لی، او دوباره به درخواست غیرمعمول خود اشاره کرد و به همان مجله گفت که ۸۰ هزار دلار به بنیادی که بقایای انسان را منجمد می کند، اهدا کرده است.

او گفت که می خواهد مغز خود را «تا زمانی که علم مغز به اندازه کافی پیشرفت کند» حفظ کند و افزود که می داند «۹۵ درصد احتمال دارد که آرزوی او برآورده نشود».

گفته می شود که برخی دیگر از جمله دوستان لی نیز نسبت به آنچه ممکن است در مغز لی رخ دهد تردید دارند چرا که درخواست او بر خلاف باور سنتی چینی ها مبنی بر حفظ یکپارچگی بدنی اجساد است.

به گفته ما، مغز لی توسط بنیاد گسترش حیات آلکور در آریزونا، یک سازمان غیرانتفاعی که در حفظ انجمادی بقایای انسانی تخصص دارد، منجمد شده است.

آثار تاثیر قابل توجهی بر دانشگاهیان چین در دهه ۱۹۸۰ داشت.

تاریخدان یو یینگ شی از دانشگاه پرینستون در مورد نقش لی در فرهنگ چین گفته است: «او از طریق کتاب هایش یک نسل کامل از روشنفکران جوان چینی را از ایدئولوژی کمونیست رها کرد».

این استاد دانشگاه یک بار به مدت سه سال پس از انتقاد از واکنش دولت چین به اعتراضات و قتل عام میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ به حبس خانگی محکوم شد و کتاب های او در سرزمین اصلی چین ممنوع شد. لی در سال ۱۹۹۲ به آمریکا رفت و در کالج کلرادو شروع به تدریس کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۹ بازنشسته شد.

گفته می شود که او پیشرفت های علوم مغز را به ویژه در اواخر عمر خود از نزدیک دنبال کرده و امیدوار به پیشرفتی بوده که به تحقیقات فلسفی کمک کند.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار