ماجرای گروگانگیری پناهجوی ایرانی در سوئیس
کد خبر: ۳۰۵۱۰۳
تاریخ انتشار: 2024 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
گروگانگیری در قطاری در غرب سوئیس با کشته شدن گروگانگیری که پناهجویی ایرانی معرفی شده است، پایان یافت.

گروگانگیری در قطاری در غرب سوئیس با کشته شدن گروگانگیری که پناهجویی ایرانی معرفی شده است، پایان یافت.

بنابر گزارش‌ ها، در نهایت گروگانگیر ۳۲ ساله در جریان عملیات پلیس کشته شد و ۱۵ گروگان از جمله ۱۴ مسافر و یک نفر راهبر قطار آزاد شدند. برخی منابع در فضای مجازی مدعی شده اند این مرد قادر نام داشته و کُرد ِ پیرانشهر بوده است.

 

ماجرای گروگانگیری پناهجوی ایرانی در سوئیس

 

پلیس سوئیس اعلام کرد یک پناهجوی ۳۲ ساله ی ایرانی که با تبر و چاقو بیش از ۱۰ نفر را برای چند ساعت در قطاری در این کشور گروگان گرفته بود، در درگیری با مأموران پلیس کشته شده است.

این حادثه شامگاه پنجشنبه در شهر «اسر-سو-شانور» در منطقه ی فرانسوی‌ زبان «وو» در غرب سوئیس رخ داده است. به گفته ی مقامات پلیس، در حالی که قطار در ایستگاه این شهر متوقف شده بود این مرد ناگهان ۱۴ نفر را به گروگان گرفت.

این گروگانگیری در ساعت ۱۸:۳۵ دقیقه عصر به وقت محلی آغاز شد و پناهجوی ۳۲ ساله ایرانی که به زبان فارسی و انگلیسی صحبت می‌ کرد، راننده قطار را با تهدید مجبور کرد که به آن ها بپیوندد.

از آنجا که تمامی درهای قطار بسته شده بود، پلیس سعی کرد تا از طریق گوشی تلفن همراه مسافران و یک مترجم فارسی با فرد گروگانگیر ارتباط برقرار کند.

نزدیک به ۴ ساعت پس از شروع این گروگانگیری و در پی ناموفق ماندن تلاش‌ ها برای مذاکره با مرد ایرانی، در نهایت در ساعت ۲۲:۱۵ تعداد ۶۰ نیروی پلیس سوئیس برای آزادسازی گروگان‌ ها وارد عمل شدند.

مقامات گفته‌ اند در این حادثه به هیچ مسافری آسیب ندیده است. در بیانیه ی پلیس آمده است: «گروگان‌ ها همه سالم و در امنیت آزاد شدند.»

با این حال مرد گروگانگیر که در عملیات آزادسازی گروگان‌ ها به شدت مجروح شده بود، کشته شده است. اطلاعات بیشتری درباره ی هویت این فرد و انگیزه ی او از این عمل منتشر نشده است.

ونسان دروآن، سخنگوی دفتر دادستانی «وو» گفت که تحقیقات برای تعیین انگیزه ی این مرد در جریان است.

ژان کریستوف ساترل، سخنگوی پلیس «وو»، گفت: «ما امنیت گروگان‌ ها را در اولویت قرار می‌ دهیم و برای همین خاطر همه کار برای متقاعد کردن عامل گروگانگیری برای تسلیم شدن انجام دادیم.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر عنصری که نشان دهد این حادثه اقدامی تروریستی یا افراط گرایانه بوده است، وجود ندارد.»

منابع سوئیسی ویدیویی را منتشر کرده‌اند که از بیرون قطار گرفته شده و نشان می‌دهد که گروگانگیر در واگن با چاقو در حال تهدید مسافران است.

گروگانگیر ایرانی در سوئیس کیست؟

بامداد اسماعیلی، خبرنگار، درباره ی هویت پناهجوی ایرانی ای که در سوئیس دست به گرونگیری زد، در توییتر خود نوشته است: دادستانی سوئیس هویت گروگان‌گیر در قطار را تایید کرد و گفت که یک فرد ۳۲ ساله ایرانی بوده.

طبق اطلاعاتی که من جمع‌آوری کردم او پناهده در کمپ شهر نوشاتل سوئیس بوده. سال ۲۰۲۲ از یونان وارد سوئیس میشه و تقاضای پناهندگی میکنه. رد میشه. میره انگلیس. ۲۰۲۳ برش میگردونن سوئیس.

به من گفتند که احتمالا اهل پیرانشهر بوده. ولی نمیدانم تا چه حد درست است.

میگن حال روحی خوبی نداشته. فقط میخواسته از سوئیس بره.

 
روزیاتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار