فرونشست عجیب و غریب ۴۰ مدرسه در اصفهان
کد خبر: ۳۰۵۰۹۲
تاریخ انتشار: 2024 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در کل کشور حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در کل کشور حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

 

فرونشست عجیب و غریب ۴۰ مدرسه در اصفهان

محمدرضا ابراهیمی در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: مردم اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی هستند و از  جمهوریت و اسلامیت نظام پشتیبانی می‌کنند چون احکام اسلامی زمانی جاری خواهد شد که مردم حضور داشته باشند؛ همان طور که شهید مطهری در اوایل انقلاب گفت که جمهوری شکل حکومت را مشخص می‌کند و اسلام محتوای آن را و مردم از زمان پیروزی انقلاب، شکل نظام را ایجاد و با انتخابات مختلف تقویت کردند و آموزش و پرورش در این مسئله پیشتاز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش اساسی‌ترین رکن و پایه جامعه است، افزود: اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند‌.

با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم 

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم، بیان کرد: ما در کل کشور حدود شانزده میلیون و 700 هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در پنج هزار و 700 مدرسه استان اصفهان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش  استان با بیان اینکه استان اصفهان به همراه 5 استان دیگر بیشترین کمبود نیروی انسانی را دارند، افزود: نیروی انسانی پایه و اساس هر سازمانی است اما در آموزش و پرورش و به طور کلی نظام آموزش، کمبود نیروی انسانی فاجعه‌آفرین خواهد بود و  حتی اگر هزار برابر امروز بودجه داشته باشیم، وقتی نیروی کارآمد نداشته باشیم به اهداف‌مان نخواهیم رسید.

اولین ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر بود که محقق نشد

ابراهیمی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، دانشگاه‌ فرهنگیان به عنوان مهم‌ترین مسیر ورود به آموزش و پرورش معرفی شده، خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال 1391 تربیت معلم‌های سابق و دانشسراها تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شدند و اولین ورودی دانشگاه فرهنگیان 25 هزار دانشجو_معلوم بود و مطابق قانون می‌بایست در یک بازه زمانی چند ساله بین 3 تا 5 هزار دانشجو معلم به این عدد پایه اضافه می‌شد اما متاسفانه این مهم محقق نشد چون رویکرد بر کم کردن حکمرانی دولت در آموزش و پرورش بود.

وی یادآور شد: در سال 1392 یک رویکرد دیگری حاکم شد و یکی از مهم‌ترین اهداف‌شان کوچک کردن آموزش و پرورش بود و توجیه‌شان این بود که به دنبال چابک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی هستند؛ در شرایطی که سه حوزه امنیت، بهداشت و سلامت و آموزش جزو خطوط قرمز دولت‌ها هستند و حکمرانی باید روی آنها بماند اما متاسفانه در دوره‌ای حکمرانی آموزش و پرورش را کم و یکسری مدارس غیر دولتی ایجاد کردیم.

۱۴ درصد از دانش‌آموزان کل کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین مدارس غیردولتی را دارد، گفت: در حال حاضر حدود ١٤.٥ درصد از جمعیت دانش‌آموزان کل کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که این عدد در استان اصفهان حدود 19 درصد است. یک عده دیگر هم مدارس را به بخش بسته‌های حمایتی دادند و در این راستا در مناطق محروم مدرسه را با تمام امکانات به یک موسس تحویل می‌دادند و هیچ نظارتی وجود نداشت و این دوره حدود دوسال طول کشید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان در شرف تعطیلی قرار گرفت و مقام معظم رهبری به موضوع ورود کردند؛ دانشگاه فرهنگیان در همان دوره یک موفقیت بود اما هیچ وقت به شرایط ایده‌آل و حتی عدد پایه نرسیده سال گذشته که دانشگاه فرهنگیان بیش از 25 هزار نفر ورودی داشت که در استان اصفهان با تمام کمبودها و برنامه‌های پیچیده‌ای که داشتیم، این عدد به دو هزار و 300 نفر ورودی رسید.

ورود بیش از ۳۰ هزار نفر به دانشگاه فرهنگیان در سال جاری

ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال در کل کشور حدود 30 هزار نفر ورودی داشت، گفت: از این میزان تعداد ورودی‌های استان اصفهان حدود دو هزار و 700 نفر است؛ در دوره‌ای میزان وردی دانشگاه فرهنگیان در کل کشور را به 3 هزار نفر رسانده بودند و ماحصل آن سیاست، کاهش شدید نیروی انسانی بود؛ آموزش و پرورش در دهه شصت ورودی زیادی داشت که بخشی از آنها بازنشست شده و بخش دیگر در شرف بازنشستگی هستند و کمبود نیروی انسانی یک چاله و خلاء بزرگ را ایجاد می‌کند. اما خوشبختانه در دو سال اخیر اقدامات خوبی برای کاهش این کمبود صورت گرفته و ما سال گذشته حدود 50 هزار نفر و امسال نزدیک به 70 هزار نفر به بدنه آموزش و پرورش وارد خواهند شد.

روزانه بیش از دو کلاس وارد مدار می‌شوند

وی با بیان اینکه بحران کرونا باعث شده بود که کمبود معلم و فضاهای آموزشی به چشم نیایند و مشکلات تلنبار شوند، افزود: در خرداد سال گذشته با تعداد زیاد کلاس بالای 50 و 60 نفر در مقاطع مواجه شدیم و از طرف دیگری بسیاری از مدارس آماده نبودند و از طرف دیگر در سطح جامعه با بازگشایی مدارس مخالفت‌های زیادی می‌شد و به همین دلیل بازگشایی زمان کرونا، یکی از سخت‌ترین بازگشایی‌ها بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه با مشارکت دولت و خیرین روزانه بین دو و 3 دهم تا دو و نیم کلاس وارد مدار استفاده می‌شود، گفت: در این مدت ده‌ها پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری رسیده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است؛ ما با کمبود تجهیزات زیادی مواجه هستیم اما خوشبختانه طی دو سال گذشته تجهیزات خوبی مدارس به ویژه هنرستان‌ها تزریق شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه توسعه ششم توزیع متوازن رشته‌ای_شاخه‌ای باید 50 درصد فنی‌حرفه‌ای و 50 درصد نظری باشد که متاسفانه تاکنون محقق نشده، گفت: با پایان برنامه توسعه ششم، میزان توزیع متوازن رشته‌ای_شاخه‌ای در کل کشور حدود 37 درصد رعایت شد که این میزان در اصفهان حدود 42 و شش دهم درصد بود و الان این عدد طی دو سال اخیر به 47 و شش دهم درصد رسیده و این پیشرفت طی دو سال بی‌نظیر است و اگر به 50 درصد برسیم، تازه به برنامه ششم وست پیدا کرده‌ایم و همچنان عقب خواهیم بود.

سند تحول بنیادین اساس کار آموزش و پرورش است

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر فضای مجازی بر دانش‌آموزان اشاره کرده و گفت: کرونا رابطه دانش‌آموز با کلاس را تغییر داده و فضای مجازی را اصل قرار داد و با پدیده ای مواجه شویم که هم‌زبانی دانش‌آموز و معلم را تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم این موضوع به شرایط ایده‌آل نرسیده و تلاش کردیم تا با کلاس‌ها و مشاوره‌ای نختلف بخشی از این اسیب‌ها را کاهش دهیم و بر همین اساس مراکز و هسته‌های مشاوره‌ای ما در دو سال گذشته نسبت به ثبل دو برابر افزایش یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین محور کار ماست، اظهار داشت: کرونا تربیت دینی را هم تحت تاثیر قرار داد اما از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توجه به برپایی نماز جماعت در مدارس، قرآن و مناسبات ویژه مذهبی و انقلابی و حضور در مسابقات دانش‌آموزی در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر اصفهان میزبان مسابقات ورزشی دانش‌آموزی است و این مسابقات در تمامی رشته‌های ورزشی برگزار می‌شوند و در حال حاضر حدود سه هزار و 500 دانش‌آموز و مربی در اصفهان حضور دارند.

اصفهان رتبه دوم سرانه ورزشی دانش‌آموزان در کل کشور را دارد

وی یادآور شد: در طرح شهید سلیمانی حدود 50 میلیارد تومان برای اماکن ورزشی هزینه کردیم و علاوه براین حدود 100 میلیارد تومان نیز از منابع استانی برای این زمینه آوردیم و در مجموع حدود 150 میلیارد برای اماکن ورزشی هزینه شده و سرانه ورزشی اصفهان از رتبه دوازدهم به رتبه دوم کشور رسیده است.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر سایر نهادها تکالیف‌شان در قبال آموزش و پرورش را انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات‌مان حل خواهد شد، گفت: بر اساس ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش،شهرداری‌ها مکلف هستند 3 درصد از عوارض صدور پروانه را به آموزش و پرورش تخصیص دهند و همچنین بر اساس ماده 16  در مناطقی که فاقد مدرسه هستند، شهرداری‌ها موظفند که 5 درصد از صدور پروانه برای مراکز تجاری را برای خرید زمین در اختیار آموزش و پرورش و سازمان‌ توسعه و نوسازی مدارس قرار دهند اما متاسفانه هیچ کدام از این مفاد انجام نشده و حوزه‌های نظارتی ورود نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از جمله ارگان‌هایی است در آن که حق‌الزحمه‌ها و مطالبات به موقع پرداخت نمی‌شود، افزود: همین امر از مهم‌ترین دلایل بی‌انگیزه شدن نیروهاست و اگر این مبالغ به موقع پرداخت شود، می‌توانیم معضل کمبود نیرو را با پرداخت حق التدریس به شاغلین و بازنشستگان حل کنیم.

رتبه‌بندی بیش از ۵۰ هزار معلم در اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را از اقدامات خوب دولت سیزدهم توصیف کرده و گفت: دولت‌های مختلف آمدند و جرات نکردند که طرح رتبه‌بندی را اجرایی کنند اما دولت سیزدهم این طرح را اجرایی کرد و 50 همت نیز بودجه به آن تخصیص داد. قبل از رتبه‌بندی حدود 350 هزار معلم در کل کشور حداقل بگیر بودند و این موضوع از عدالت به دور بود و با اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان این معضل حل شد و بسیاری افرادی که انتخاب آموزش و پرورش جدا شده بودند، دارند بر می‌گردند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان حدود 50 هزار نفر  مشمول رتبه‌بندی شدند، خاطرنشان کرد: از این میزان بیش از 30 هزار نفر معترض داشتیم که به همه آنها رسیدگی شد و میزان رضایت‌مندی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

فرونشست ۴۰ مدرسه را از مدار خارج کرد

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فرونشست مدارس اشاره کرده و اذعان داشت: متاسفانه مسئله فرونشست کل استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده که شهرستان‌های بورخوار، شاهین‌شهر و نواحی 4 و 5 کلان‌شهر اصفهان بیشترین تاثیر را دارند و بر همین اساس 40 مدرسه از مدار خارج شده‌اند که باید جایگزین شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم پیرامون عدم تامین اعتبار تخصیص یافته به موضوع فرونشست مدارس، گفت: اعتبار تخصیص یافته هنوز عملیاتی نشده است و جزو تعهدات دولت است؛ علاوه بر آن استفاده از ظرفیت خیرین و مولدسازی در نظر گرفته شده است.

 ابراهیمی افزود: هدف اصلی مولدسازی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با رویکرد خیرین است که برای هر سه مورد سهم مشخص شده و امیدواریم که اعتبار تخصیص یافته به زودی عملیاتی شود و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش خوانده و متذکر شد: سلامت دانش‌آموز اهمیت بالایی دارد اما اعتقاد داریم که سلامت دانش‌آموز با تعطیل کردن مدارس تأمین نمی‌شود و بر اساس ابلاغیه جدید وزارت، در بحث آلودگی هوا هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد که بدون هماهنگی با حوزه وزارتخانه غیر حضوری شود.

 

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار