آیا استفاده از نرم کننده لب اعتیاد آور است؟
کد خبر: ۳۰۴۹۳۸
تاریخ انتشار: 2024 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
لب‌ها همواره در معرض آسیب‌اند. از عادت به جویدن لب و کندن پوست آن گرفته تا تغییرات آب و هوایی و تماس محصولات آرایشی یا خوراکی. بسیاری از افراد عادت دارند برای بهبود مشکلات لب‌ از کرم‌ و محصولات نرم کننده لب استفاده کنند اما برخی معتقدند هرچه بیشتر از این محصولات استفاده کنیم لب‌هاخشک‌تر می‌شوند و به استفاده بیشتر از این محصولات نیاز دارند.

آیا استفاده از نرم کننده لب اعتیاد آور است؟ (خبرفوری)

آیا استفاده از نرم کننده لب اعتیاد آور است؟ (خبرفوری)«تابناک با تو» - لب‌ها همواره در معرض آسیب‌اند. از عادت به جویدن لب و کندن پوست آن گرفته تا تغییرات آب و هوایی و تماس محصولات آرایشی یا خوراکی.

بسیاری از افراد عادت دارند برای بهبود مشکلات لب‌ از کرم‌ و محصولات نرم کننده لب استفاده کنند اما برخی معتقدند هرچه بیشتر از این محصولات استفاده کنیم لب‌هاخشک‌تر می‌شوند و به استفاده بیشتر از این محصولات نیاز دارند.

نرم‌کننده لب (بالم لب lip balm) چیست؟

نرم‌کننده لب محصولی که برای بهبود خشکی پوست نازک لب‌ها طراحی شده‌اند. بنا بر توضیحات وب‌سایت کلینیک کلیولند، این محصولات در فرم‌هایی متفاوت از نظر غلظت، شکل و اندازه تولید می‌شوند. آن‌ها در عین اینکه می‌توانند به شکل موم، مرهم یا پماد تهیه شوند، می‌توانند براق، رنگی، طعم‌دار و دارای خاصیت درمانی باشند و قیمتشان نیز به همین اندازه متغیر است.

بسیاری از مصرف‌کنندگان محصولات نرم‌کننده لب می‌گویند در طول روز بارها از آن استفاده می‌کنند تا خشکی لبشان را رفع کنند. مایا ریچارد‌ــ‌کراون که خود را فردی عصبی، سیگاری و دارای اضطراب شدید و مبتلا به اختلال بیش‌فعالی بزرگسالان (ADHA) معرفی می‌کند، به یاهو لایف می‌گوید که چرب کردن لب‌ها با محصولات نرم‌کننده لب برای او کاری برای تسکین دادن خود است: «چرب کردن لب مرا از کشیدن سیگار و کندن موهایم باز می‌دارد.»

مورگان شیلدز یکی دیگر از مصرف‌کنندگان مشتاق نرم‌کننده لب است. شیلدز نیز به یاهو لایف توضیح می‌دهد که اول صبح، بعد از هر میان‌وعده یا وعده غذایی، قبل و بعد از تمرین ورزشی، بعد از مسواک زدن و بعد از دوش‌ گرفتن از این محصولات استفاده می‌کند، زیرا از خشکی پوست لب‌هایش متنفر است.

البته یک فرد معمولی ممکن است به اندازه ریچارد کراون یا شیلدز از نرم‌کننده لب استفاده نکند اما پرسش این است که اگر این کار را انجام دهد، مشکلی ایجاد می‌شود؟ آیا استفاده زیاد از این محصولات خطری دارد؟ وقتی مردم می‌گویند به نرم‌کننده لبشان معتاد شده‌اند، حقیقت دارد؟

آیا استفاده از نرم کننده لب اعتیاد آور است؟ (خبرفوری)

استفاده از نرم‌کننده لب می‌تواند به اعتیاد تبدیل شود؟

واژه «اعتیاد» به ولع فیزیولوژیکی برای یک ماده یا رفتار و وابستگی فیزیکی به آن اشاره دارد، اما آیا چیزی به ظاهر بی‌خطر مانند نرم‌کننده لب می‌تواند در این دسته قرار گیرد؟

ونسا کندی، مدیر روانشناسی مرکز بازتوانی دریفتوود (Driftwood Recovery)، به یاهو لایف می‌گوید که پاسخ «بستگی دارد» است که متاسفانه به اندازه استفاده از یک محصول نرم‌کننده لب رضایت‌بخش نیست. اما در کل می‌توان گفت که پاسخ منفی است، زیرا اعتیاد معمولا با یک وابستگی فیزیکی سروکار دارد و استفاده از نرم‌کننده لب باعث چنین چیزی نمی‌شود.

کندی توضیح می‌دهد: «اعتیاد عمدتا وابستگی به موادی است که تعادل شیمیایی مغز را تغییر می‌دهند و در مصرف‌کننده حالتی ایجاد می‌کنند که ناشی از ترشح زیاد و یکباره‌ دوپامین است.»

علاوه بر این، به گفته کندی، اعتیاد به این بستگی دارد که نبودن آن چقدر در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کند یا به آن آسیب می‌رساند. او می‌گوید به طور خاص‌تر، ممکن است آن ماده یا رفتار مشکلی در روابط، محل کار، مدرسه، بهداشت یا روش مراقبت از کودکان ایجاد کند.

کندی استفاده زیاد از نرم‌کننده لب را چیزی که می‌تواند به این مشکلات منجر شود، نمی‌بیند اما بدان معنا نیست که استفاده مکرر از آن هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. او می‌گوید: «درست است که نرم‌کننده لب ماده شیمیایی ندارد که به اعتیاد فیزیکی منجر شود، اما می‌تواند به یک رفتار یا عادت مزمن تبدیل شود.»

آیا نرم‌کننده لب باعث خشکی و ترک خوردن بیشتر لب‌ها می‌شود؟

برخی مردم می‌گویند استفاده از نرم‌کننده لب باعث می‌شود بدن از تولید مرطوب‌کننده طبیعی در اطراف لب‌ها جلوگیری کند. دکتر پیلیانگ در گفت‌وگو با کلینیک کلیولند این موضوع را رد می‌کند، با این حال تاکید می‌کند که همه‌چیز به مواد تشکیل‌دهنده محصولات بستگی دارد.

محصولات نرم‌کننده لبی که موادی مانند فنول، عصاره نعنا و اسید سالیسیلیک دارند، لب‌ها را خشک‌تر می‌کنند و باعث می‌شوند بیشتر به آن‌ها احتیاج داشته باشید و این به یک چرخه معیوب تبدیل می‌شود.

برخی از این محصولات هم حاوی ترکیباتی‌اند که باعث تحریک پوست لب و سوزش آن می‌شوند و لایه‌برداری پوست خارجی لب‌ها را به دنبال دارد. در چنین شرایطی، لب‌ها بیشتر در معرض عوامل محیطی قرار می‌گیرند و برای پوشاندن آن‌ها به محصول بیشتری نیاز می‌شود.

به گفته دکتر پیلیانگ، تنها کاری که باید بکنید این است که یک نرم‌کننده لب فاقد این ترکیبات بیابید. علاوه بر مواردی که ذکر شد، برخی رایحه‌ها و طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی نیز می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث حساسیت آن شوند. از آنجا که این مواد می‌توانند باعث افزایش خشکی پوست لب و ترک بیشتر آن شوند، بنابراین استفاده کمتر از این محصولات بهتر است.

آیا استفاده از نرم کننده لب اعتیاد آور است؟ (خبرفوری)

در نرم‌کننده لب دنبال چه موادی باشیم؟

دکتر پیلیانگ برای انتخاب بهتر یک نرم‌کننده لب پیشنهاد می‌کند به دنبال محصولات ساده‌‌ای باشید که ماده اصلی آن‌ها وازلین است. زیرا وازلین لب‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و از ترک‌ خوردن آن‌ پیشگیری می‌کند.

علاوه‌بر این، او توصیه می‌کند از یک محصول نرم‌کننده لب حاوی ضدآفتاب با حداقل شاخص محافظتی ۳۰ (SPF30) استفاده کنید. به گفته او وقتی ساعت‌های زیادی بیرون از خانه‌اید یا در استخر یا کنار دریا، حتما باید برای لب‌هایتان هم از ضدآفتاب استفاده کنید.

منبع: خبرفوری

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار