ادویه خاص فلافل بالاخره لو رفت
کد خبر: ۳۰۴۲۸۶
تاریخ انتشار: 2024 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
فلافل یکی از غذاهای محبوب خاورمیانه است که بهترین نوع آن مخصوص ایران و شهر آبادان است. این غذا مواد اولیه زیادی ندارد.

فلافل یکی از غذاهای محبوب خاورمیانه است که بهترین نوع آن مخصوص ایران و شهر آبادان است. این غذا مواد اولیه زیادی ندارد. نخود، پیاز و سیب زمینی مواد اصلی تهیه این غذا هستند که در حالت عادی، مزه خاصی ندارند اما زمانی که با ادویه‌های مخصوص ترکیب می‌شوند، طعمی جادویی پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر راز و رمز خوشمزگی این غذا در ادویه فلافل و ترکیباتی است که به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شوند. در ادامه بهترین ترکیبات برای تهیه ادویه فلافل جادویی را معرفی خواهیم کرد

ادویه خاص فلافل بالاخره لو رفت

ادویه مخصوص

برای پخت یک غذای خوش‌طعم و لذیذ نکات مختلفی وجود دارد که توجه به آن‌ها ضروری است و یکی از آن‌ها انتخاب بهترین ادویه و طعم‌دهنده برای غذا است. عطر و طعم یک غذا بیشتر از هر چیز به ادویه‌ای که در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. ادویه‌ها به عنوان طعم‌دهنده‌های جادویی غذا، انواع مختلفی دارند و نوع مناسب آن‌ها برای هر غذا متفاوت است. برای مثال ادویه‌ای که در پخت فلافل استفاده می‌شود با ادویه‌ای که برای تهیه پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. همچنین برای پخت یک غذا و ایجاد طعم مناسب با ادویه‌ها، علاوه بر نوع مناسب، میزان مناسب ادویه هم اهمیت زیادی دارد.

در مورد فلافل هم باید از ادویه‌ای مناسب و سازگار با مواد اولیه این غذا و به میزان کافی استفاده کرد. فلافل یک غذای سرخ‌کردنی است و در روغن با حرارت بالا سرخ می‌شود، بنابراین در تهیه آن باید از ادویه‌هایی استفاده کرد که در برابر حرارت روغن مقاوم بوده و طعم آن‌ها تغییر نمی‌کند. به علاوه اگر میزان ادویه نسبت به دیگر مواد فلافل بیشتر باشد، طعمی ناخوشایند برای این غذا ایجاد می‌کند.

بهترین ترکیب ادویه

در پخت یک فلافل خوش‌طعم و اصیل، ادویه‌ها حرف اول را می‌زنند. جالب است بدانید که ترکیبات ادویه فلافل در هر دستور متفاوت است. برای مثال تنوع ادویه‌ها در فلافل لبنانی نسبت به فلافل عربی بیشتر است. بنابراین جهت انتخاب ادویه برای پخت این غذا ابتدا باید به نوع فلافلی که قصد تهیه آن را دارید، توجه کنید. بهترین و مناسب‌ترین ترکیب ادویه برای پخت فلافل، متناسب با ذائقه و سلیقه ایرانیان اما، ترکیبی است که برای تهیه فلافل آبادانی استفاده می‌شود. در این ترکیب از ادویه‌هایی مانند نمک و فلفل که پای ثابت همه غذاها هستند، پودر انبه و بسیاری ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود که عبارتند از:

پودر فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از ادویه‌هایی است که در پخت انواع غذاها استفاده می‌شود. این ادویه خاصیت ضد سرطانی دارد و یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع بروز بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی می‌شود. این ادویه جزو ادویه‌های اصلی فلافل نیز هست که هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد و طعم فلافل را تندتر کند، این غذا خوشمزه‌تر می‌شود.

پودر انبه

دیگر ادویه‌ای که در تهیه مواد اولیه فلافل مورد استفاده قرار می‌گیرد، پودر انبه است. این ادویه تاثیر زیادی در هضم بهتر غذا دارد و یکی از خواص آن برای بدن، درمان خونریزی‌های داخلی است. مانند فلفل و دیگر ادویه‌هایی با طعم تند و طبع گرم، این ادویه هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. پودر انبه علاوه بر طعم مناسب، بافت و عطر مناسبی هم برای فلافل ایجاد می‌کند.

پودر زیره سیاه

پودر زیره سیاه، یکی دیگر از ادویه‌هایی است که در پخت انواع غذا استفاده می‌شود. این ادویه در کنار عطر مناسب و طعم خاصی که برای غذا ایجاد می‌کند، خاصیت ضد نفخ هم دارد. این خاصیت زیره سیاه باعث شده که این ادویه، به عنوان ادویه فلافل هم استفاده شود. نخود یکی از حبوبات نفاخ است و زیره سیاه تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

زردچوبه

دیگر ادویه‌ای که در پخت فلافل و بسیاری از غذاها استفاده می‌شود، زردچوبه است. این ادویه طعمی متفاوت برای غذا ایجاد می‌کند اما علت اصلی استفاده از آن در غذاهای مختلف، خوشرنگ کردن غذا است. زردچوبه یکی از ادویه‌های محبوب ایرانیان است، زیرا در پخت غذاهای ایرانی علاوه بر طعم غذا، شکل ظاهری و رنگ و روی غذا هم اهمیت زیادی دارد. زردچوبه نیز مانند دیگر ادویه‌ها خواص فراوانی دارد که مهم‌ترین آن تقویت قلب است.

پودر زنجبیل

یکی دیگر از ادویه‌هایی که در ترکیبات ادویه برای تهیه فلافل استفاده می‌شود، پودر زنجبیل است. این ادویه طبعی گرم دارد و مزه آن نسبتا تند و خاص است و مناسب هر سلیقه‌ای نیست، به همین دلیل تنها باید به میزانی اندک از این ادویه استفاده کرد.

پودر سیر

یکی از ادویه‌های اصلی فلافل، پودر سیر است. پودر سیر هم در طعم و هم در عطر فلافل تاثیرگذار است و مزه خام نخود را کاهش می‌دهد. برای تهیه یک فلافل خوشمزه با طعم خاص، استفاده به اندازه از پودر سیر، اهمیت زیادی دارد.

پودر پیاز

هر چند در بیشتر دستورهای طبخ فلافل از پیاز خام و رنده شده استفاده می‌شود اما استفاده از پودر و ادویه آن‌ هم در پخت این غذا ضروری است.

پودر جعفری

پودر جعفری یا جعفری خشک شده‌ای که در آسیاب پودر می‌شود، دیگر ادویه فلافل است که طعمی لذیذ در این غذا ایجاد می‌کند. پودر جعفری مکمل پودر زیره سیاه است و تاثیر زیره در غذا را بیشتر می‌کند. به علاوه این ادویه برای بیماران دیابتی هم مناسب است.

بکینگ پودر

بکینگ پودر ادویه نیست و نوعی پودر افزودنی یا ماده ورآورنده است اما در لیست ادویه‌های فِلافل قرار می‌گیرد. استفاده از این پودر در فِلافل باعث تردی این غذا می‌شود و همچنین در پف کردن فلافل‌ها در روغن موثر است.

میزان مناسب ادویه‌ها

همان‌طور که گفته شد، علاوه بر ترکیب مناسب ادویه، میزان مناسب آن هم در ایجاد طعمی لذیذ برای غذا موثر است. این موضوع در مورد ادویه‌های این غذا هم صدق می‌کند. میزان مناسب بیشتر ادویه‌های گفته شده، یک قاشق غذاخوری است. تنها در مورد پودر سیر و پودر پیاز باید از ۲ قاشق غذاخوری ادویه استفاده کرد. به علاوه در بعضی دستورها از نصف قاشق غذاخوری پودر نعناع و گشنیز هم برای خوش‌طعم‌تر شدن فِلافل استفاده می‌شود.

چی شی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار