معبد اسکندر مقدونی در عراق کشف شد
کد خبر: ۳۰۴۱۳۴
تاریخ انتشار: 2024 January 31    -    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
بقایای دو معبد در تازه‌ترین کاوش‌های باستان‌شناسی در محل شهر باستانی گیرسو در عراق کشف شده‌اند که یکی از آن‌ها بر روی ویرانه‌های دیگری بنا شده بود.

بقایای دو معبد در تازه‌ترین کاوش‌های باستان‌شناسی در محل شهر باستانی گیرسو در عراق کشف شده‌اند که یکی از آن‌ها بر روی ویرانه‌های دیگری بنا شده بود. قرن چهارم قبل از میلاد زمانی است که معبد جدیدتر ساخته شده؛ معبدی که باستان‌شناسان فکر می‌کنند ممکن است مربوط به دورۀ کوتاه‌مدت حکومت اسکندر مقدونی بر این سرزمین باشد. 

 
معبد اسکندر مقدونی در عراق کشف شد
 

باستان‌شناسان، داخل معبد، آجر پخته‌ای پیدا کردند که دارای کتیبه‌ای به زبان آرامی و یونانی بود و به «خالق دو برادر» اشاره داشت که اشاره‌ای احتمالی به پادشاه مقدونی در نظر گرفته شده است.

معبد اسکندر مقدونی در عراق کشف شد

کتیبه‌ای که معبد را به «خالق دو برادر» تقدیم کرده است

از سوی دیگر، باستان‌شناسان موزه بریتانیا حین کاوش در این محوطه به بقایای معبد قدیمی‌تر برخورد کردند. این کاوش‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری جاری موزه‌، معروف به «پروژه گیرسو» است و بر یادگیری بیشتر درباره تاریخ این شهر باستانی تمرکز دارد. 

بقایای معبد قدیمی‌تر در همان نقطه‌ای دفن بود که معبد جدیدتر قرار داشت. باستان‌شناسان خاطرنشان می‌کنند که این تصادفی نیست که معبد در مکانی ساخته شده که ۱۵۰۰ سال قبل‌تر، معبد دیگری در آن قرار داشته است. این منطقه احتمالاً برای کسانی که از بین‌النهرین می‌آمدند اهمیت داشته است. 

معبد اسکندر مقدونی در عراق کشف شد

ماکتی از معبد هلنیستی در گیرسو که وقف «هرکول» شده بود و احتمالا بی‌ارتباط با اسکندر مقدونی نبوده است

باستان‌شناسان حین کاوش در محوطه معبد دوگانه، یک درام نقره‌ای (سکه یونان باستان) را که زیر محراب یا زیارتگاه دفن شده بود، همراه با آجری با کتیبه دو برادر کشف کردند. 

به گفته مسئول کاوش‌ها، این کتیبه بسیار خیره‌کننده است، چون به نامی بابلی اشاره دارد که به زبان آرامی و یونانی حک شده است. او اشاره می‌کند که این نام احتمالاً به دلیل معنای نمادین و لحن باستانی‌اش به عنوان یک لقب تشریفاتی انتخاب شده است. تمام شواهد نشان می‌دهد که این نام یعنی آدنادیناخه (Adadnadinakhe)، بسیار نادر بوده است. 

این کتیبه همچنین به زئوس اشاره دارد که معمولاً با یک عقاب و یک صاعقه نشان داده می‌شود. سکه منحصر به فرد دارای هر دو نماد است. طبق این کتیبه، زئوس تصدیق کرده که اسکندر مقدونی پسرش است، درنتیجه به دلیل پیوند برادرانه تاییدشده میان هرکول و اسکندر، زئوس به «خالق برادران» تبدیل می‌شود. 

این یافته نشان می‌دهد که اسکندر احتمالاً نقش فعال و مستقیمی در بازسازی معبد داشته است. 

باستان‌شناسان علاوه بر دست‌سازه‌ها، پیشکش‌هایی کشف کردند که به طور سنتی پس از جنگ‌ها داده می‌شد. این پیشکش‌ها شامل مجسمه‌های سفالی سرباز می‌شدند.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار