رسم و رسوم عجیب در مراسم عروسی‌
کد خبر: ۳۰۲۷۵۹
تاریخ انتشار: 2024 January 17    -    ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
اگر با عروسی‌های نواحی مختلف ایران آشنا باشید، می‌دانید که کاملا شبیه هم نیستند و بعضی از آداب‌ورسوم در آنها متفاوت است.

اگر با عروسی‌های نواحی مختلف ایران آشنا باشید، می‌دانید که کاملا شبیه هم نیستند و بعضی از آداب‌ورسوم در آنها متفاوت است.

رسم و رسوم عجیب در مراسم عروسی‌
 
 

در این مقاله می‌خواهیم این تفاوت‌ها را به ابعاد جهانی ببریم و با رسوم عجیب عروسی در نقاط مختلف جهان آشنا شویم. با ما همراه باشید.

۱. اره‌کردن تنه درخت در آلمان

عروس و دامادهای آلمانی تنه درختی را با یک اره و با کمک همدیگر در مقابل مهمانان می‌برند. این رسم نمادی از توانایی و کار گروهی زوج جدید در مواجهه با چالش‌ها و سختی‌های زندگی است.

۲. دزدیدن عروس در رومانی

در کشور رومانی پیش می‌آید که عروس پیش از مراسم ناپدید شود! در واقع دوستان و اعضای خانواده عروس را می‌دزدند و داماد برای پس‌گرفتن عروس باید به او باج بدهد. این باج‌دادن ممکن است حرکتی عاشقانه باشد.

۳. ریختن بادام روی عروس و داماد در ایتالیا

در کشورهای مختلف، رسمی مشابه ریختن شاباش و شکلات بر سر عروس و داماد در عروسی‌های ایرانی وجود دارد. در گذشته، به مهمانان عروسی‌های ایتالیایی بادام شکری می‌دادند تا روی سر عروس و داماد بریزند. امروزه معمولا به‌جای بادام شکری، رشته‌های کاغذ رنگی روی عروس و داماد می‌ریزند.

۴. تف‌کردن پدر روی عروس در کنیا

مردم قوم ماسای در کنیا، تف‌کردن روی لباس دیگران را نشانه احترام می‌دانند. بنابراین پیش از اینکه عروس به خانه بخت برود، پدر عروس رویش تف می‌کند. این رسم با هدف کامیابی و خوش‌اقبالی زوج تازه‌ازدواج‌کرده انجام می‌شود.

۵. دزدیدن کفش داماد در هند

پیش از اینکه داماد سر سفره عقد بنشیند، کفش‌هایش را درمی‌آورد و در این زمان، ساقدوش‌ها یا دخترخاله‌ها و دخترعمه‌های عروس رسم جوتا چوپای (Joota Chupai) را به‌ جا می‌آورند و کفش‌های داماد را می‌دزدند. داماد هم باید با باج‌دادن کفش‌هایش را پس بگیرد.

۶. گریه عروس در چین

شاید بگویید گریه عروس در مراسم عروسی چندان دور از ذهن نیست، اما این مسئله برای عروس‌های توجیا در چین جدی‌تر است. آنها باید از یک ماه قبل از مراسم خود، روزی یک ساعت گریه‌کردن را تمرین کنند. این رسم که نامش زو تانگ (Zuo Tang) است، ریشه در تاریخ چین دارد. قدمت این رسم به دوران ایالت‌های جنگ‌طلب در چین برمی‌گردد و به‌یاد مادر یکی از شاهزاده‌های ژائو انجام می‌شود که در مراسم عروسی دخترش، شروع به اشک‌ریختن کرد.

۷. هدیه‌دادن غاز و اردک در کره

عروس و داماد کره‌ای در روز عروسی خود به یکدیگر غاز و اردک چوبی هدیه می‌دهند که نشانه‌ تعهد آنها به زندگی مشترکشان است. در واقع این رسم از تاریخ کره سرچشمه گرفته است. در گذشته، دامادها به مادرزن خود غاز یا اردک وحشی هدیه می‌دادند تا قصد خالصانه و وفاداری خود را نشان دهند.

۸. فلک‌کردن داماد در کره جنوبی

در بعضی از بخش‌های کره جنوبی، داماد پیش از ترک‌کردن مراسم باید کتک بخورد! بعد از مراسم عروسی، ساقدوش‌های داماد یا اعضای خانواده‌اش کفش‌های او را درمی‌آورند و مچ پاهایش را با طناب می‌بندند، سپس با ترکه یا ماهی خشک‌شده به کف پای داماد می‌زنند. خوشبختانه این رسم زیاد طول نمی‌کشد و بخش سرگرم‌کننده‌ای از مراسم است. هدف از این کار آزمایش قدرت و شخصیت داماد است.

۹. ممنوعیت استفاده از دست‌شویی در مالزی

مردم جزیره بورنئو، واقع در مالزی و اندونزی، رسمی دارند که بر اساس آن عروس و داماد پس از مراسم عروسی نباید به‌مدت ۳ روز از خانه خارج شوند یا از دست‌شویی استفاده کنند. زوج تازه‌ازدواج‌کرده در این مدت زیرنظرند و آب و غذای بسیار کمی دریافت می‌کنند. مردم این جزیره معتقدند اگر عروس و داماد این رسم را انجام ندهند، سرنوشتشان با بخت بد همچون خیانت، طلاق و مرگ فرزندان گره می‌خورد.

۱۰. فرار عروس و داماد از مراسم عروسی در ونزوئلا

یکی از رسوم عجیب عروسی در ونزوئلا این است که عروس و داماد بدون خداحافظی با مهمانان و پنهانی مراسم را ترک می‌کنند. مردم این کشور معتقدند که این رسم سبب خوش‌اقبالی زوج تازه‌ازدواج‌کرده می‌شود.

۱۱. کیک خانم‌های مجرد در پرو

در مراسم‌های عروسی پرو، کیکی سنتی سرو می‌شود که دورتادورش ربان آویزان است. تنها یکی از ربان‌ها به حلقه‌ای درون کیک متصل است. مردم پرو بر این باورند اگر تکه کیک حاوی حلقه برای خانمی مجرد سرو شود، او نفر بعدی‌ خواهد بود که ازدواج می‌کند.

۱۲. رقص پولی با عروس در کوبا

رقصیدن مهمانان با عروس در بیشتر فرهنگ‌ها همچون فرهنگ خود ما رایج است، اما در کوبا برای رقصیدن با عروس باید هزینه‌ای بپردازید! در کوبا، هر مردی که با عروس برقصد، باید به لباس عروس پول بچسباند. این کار با هدف کمک به زوج تازه‌ازدواج‌کرده برای تأمین هزینه‌های ماه‌عسل انجام می‌شود.

۱۵. سیاه‌کردن عروس و داماد در اسکاتلند

در این رسم که پیش از مراسم عروسی انجام می‌شود، دوستان و آشنایان عروس و داماد مواد مختلفی از جمله گِل، غذای فاسد و پر به‌سمت آنها پرت می‌کنند. این رسم با هدف آماده‌کردن زوج برای چالش‌های زندگی مشترک انجام می‌شود.

۱۶. پریدن از روی جارو در فرهنگ آفریقایی‌آمریکایی

در مراسم‌های آفریقایی‌آمریکایی، معمولا عروس و داماد از روی جارو می‌پرند تا به‌نوعی ورودشان به زندگی مشترک را نشان دهند. همچنین عروس و داماد با انجام این رسم به پیشینیان خود ادای احترام می‌کنند.

۱۷. ازدواج با درخت در آیین هندو

طبق آیین هندو، اگر دختری زمانی به دنیا بیاید که طبق طالع‌بینی مریخ و زحل هر دو زیر خانه هفتم قرار گرفته باشند، نفرین‌شده است. پیروان آیین هندو بر این باورند که اگر این خانم ازدواج کند، خیلی زود بیوه خواهد شد. برای درمان این نفرین، ابتدا شخص نفرین‌شده باید با درختی ازدواج و سپس آن را قطع کند تا طلسم شیطانی شکسته شود.

۱۸. سرو غذای مانده در فرانسه

در گذشته، یکی از مهمانان برای عروس و داماد غذا و نوشیدنی مانده سرو می‌کرد تا به آنها نیرو بدهد. این رسم طی سال‌ها تغییر کرده است و امروزه برای عروس و داماد ترکیبی از شکلات و شامپاین سرو می‌شود.

۱۹. شکستن بشقاب در یونان و قفقاز

در یونان، معمولا مهمانان در بدو ورود به مراسم بشقاب می‌شکنند تا ارواح شیطانی را از زوج تازه‌ازدواج‌کرده دور کرده و برای آنها خوش‌اقبالی جذب کنند. این زوج سپس تکه‌های شکسته بشقاب‌ها را با کمک یکدیگر جمع می‌کنند تا آمادگی خود برای رویارویی با چالش‌های زندگی را نشان دهند.

کشورهای منطقه قفقاز شامل گرجستان، ارمنستان و آذربایجان نیز رسمی مشابه رسم یونان دارند. عروس و داماد جلوی ورودی مراسم، بشقابی می‌شکنند تا هرگونه طلسم و نفرین شکسته شود.

۲۰. ممنوعیت لبخند در روز عروسی در کنگو

روز عروسی در بیشتر کشورها یکی از شادترین روزهای زندگی عروس و داماد است، اما در کشور کنگو از این خبرها نیست. معمولا خانواده‌های عروس و داماد پس از قیمت‌گذاری عروس یا توافق سر مبادله او با طیور، رضایت خود برای وصلت را اعلام می‌کنند! در روز مراسم هم عروس و داماد نباید لبخند بزنند تا کسی به واقعی‌بودن ازدواج شک نکند.

عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار