ابر‌ها در آسمان ایران سرقت یا دستکاری می‌شوند؟!
کد خبر: ۳۰۲۰۵۶
تاریخ انتشار: 2024 January 08    -    ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
کشور‌های همسایه مانند ترکیه و حتی عربستان طی هفته‌های گذشته بارش‌های خوبی را تجربه کرده اند، اما یک قطره از این موهبت الهی نصیب ایران نشده است؛ بر همین اساس شایعه «دستکاری یا سرقت ابر‌ها در آسمان ایران» در فضای مجازی منتشرشده است.

کشور‌های همسایه مانند ترکیه و حتی عربستان طی هفته‌های گذشته بارش‌های خوبی را تجربه کرده اند، اما یک قطره از این موهبت الهی نصیب ایران نشده است؛ بر همین اساس شایعه «دستکاری یا سرقت ابر‌ها در آسمان ایران» در فضای مجازی منتشرشده است.

 در سال‌های گذشته همزمان با فرا رسیدن زمستان کوه هایی نظیر دماوند ، رشته کوه البرز ،زاگرس و اکثر مناطق مرتفع ایران مملو از برف و کولاک بود اما امسال نه خبری از آن بارش ها هست و نه سفیدی کوه ها.

از سویی دیگر کشورهای همسایه مانند ترکیه و حتی عربستان طی هفته های گذشته بارش های خوبی را تجربه کرده اند اما یک قطره از این موهبت الهی نصیب ایران نشده است؛ بر همین اساس شایعه «دستکاری یا سرقت ابرها در آسمان ایران» در فضای مجازی منتشرشده است.

برخی صاحبنظران با رد این شایعه بر این باورند که در دنیا هنوز علم بشر به نقطه‌ای نرسیده است که با دستکاری ابرها به دیگر کشورها صدمه بزند.

ناسا طی ۱۰سال گذشته به دفعات با تهیه فیلم، عکس و مستندات علمی هشدار داده است که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین مناطق شمال استوا و شمال آفریقا و خاورمیانه را تحت تآثیر قرار می‌دهد که با مستندات علمی کم بارشی این مناطق نسبت به جاهای دیگر جهان به مراتب بیشتر است که در ماه‌های اخیر نتیجه این بررسی های علمی را با کم بارشی مشاهده می‌کنیم.

دکتر عزیر عابسی فوق دکتری مهندسی عمران- محیط زیست از آمریکا در گفتگو با ایرنا، با بیان این که دستکاری یا سرقت ابرهای ایران یک توهم است، افزود: تاکنون علم بشر به درجه ای نرسیده است تا بتواند ابرها را دستکاری و یا سرقت کند تا به واسطه آن بخواهد به یک کشور ضربه  ای وارد شود.وی با تأکید بر این که بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا درگیر این خشکسالی ها هستند، افزود: اگر این علم وجود داشت بدون تردید آنان مشکل خشکسالی یا کمبود آب کشور خود را رفع می کردند .

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ادامه داد: از لحاظ علمی و بررسی مشخصات هیدرولوژی هواشناسی، سرقت ابرها امکان پذیر نیست و بنا بر تغییرات اقلیمی دانشمندان گرمایش زمین در این مناطق جهان که ایران هم از جمله آن مناطق است سبب کاهش بارش و تبخیر زیاد آب این سرزمین شده است.

وی بدون اشاره به انسداد رودخانه های منتهی به خزر در کشورهای دیگر نظیر روسیه افزود: پایین رفتن آب دریا در شمال ایران، وقوع سیلاب های عجیب در اروپا و استرالیا به همراه آتش سوزی جنگل‌ها و زمستان یخبندان و موج گرمای شدید تابستان در اروپا از جمله این تغییرات اقلیمی است و بنا به گزارش رسمی سازمان ملل و سازمان بین المللی تغییرات اقلیمی به همراه مستندات دقیق ناسا، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین سبب کم بارشی در ایران است.

عابسی تاکید کرد: ایران در منطقه ای از خاورمیانه قرار دارد که بیشترین تغییرات اقلیمی و گرمایش دما را شاهد است و این موضوع مانع شکل گیری ابرها و کاهش بارش و از طرفی دیگر افزایش تبخیر آب می‌شود. متاسفانه تغییرات اقلیمی در ایران به جاهایی ختم خواهد شد که تحمل پیامدهای آن برای هر کشوری دشوار است.عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: زمان آن فرا رسیده است که به نظر دانشمندان و نخبگان جهان که سال ها درباره علت گرمایش و خشکسالی زمین تحقیق کرده‌اند، توجه کنیم.

مدرک و مستنداتی وجود ندارد

محمد امیدفر رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در گفتگو با فارس،کاهش بارندگی های اخیر به ویژه در تبریز را معلول عواملی متعدد دانست و گفت: تغییر اقلیم نه فقط در منطقه ما بلکه در سطح جهانی یکی از مهمترین عوامل بروز چنین شرایطی است.وی ادامه داد: خود این تغییر اقلیم در نتیجه تغییر الگوهای زندگی بشری اعم از افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، گسترش کارخانجات و افزایش خودروها و افزایش مصرف آب در کنار تغییرات مخرب زیست محیطی نظیر تخریب باغات و جنگل ها رخ داده است.

این کارشناس حوزه هواشناسی تاکید کرد: مجموع این عوامل  منجر به ایجاد جزایر حرارتی و تغییر دائمی اقلیم می شوند و برای نمونه روزگاری نه چندان دور مناطق مختلف تبریز دارای باغات شهری بود که شاهد تخریب آن ها به منظور ساخت واحد‌های مسکونی و تولیدی هستیم و این یعنی کاهش منابع طبیعی موثر بر سامانه های جوی از یک سو و از سوی دیگر افزایش سطح مصارف آبی که بدون انکار باعث کاهش بارندگی ها می شوند.

امیدفر همچنین جهت گیری ارتفاعات و مناطق کوهستانی شمال غرب نظیر ارتفاعات داغلار در مرز بین کردستان و آذربایجان غربی را باعث تداخل سیستم های بارشی و کاهش بارندگی ها در سمت ایران به نسبت کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان دانست  و ادامه داد: البته وضعیت دریاچه ارومیه هم در مقیاسی کوچک تاثیرگذار است اما نمی تواند در تضعیف سامانه های بارشی منطقه ای اثرگذار باشد.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی  تاکید کرد: موضوعات اخیر مطرح شده در فضای مجازی در این باره با عنوان «هاله حرارتی بر فراز دریاچه ارومیه» هم از سوی سازمان هواشناسی به طور کامل رد شده و دستکاری های جوی برای اثرگذاری بر میزان بارش ها در منطقه از سوی برخی کشورها هم موضوع دیگری است که درباره وضعیت جوی استان و منطقه مطرح می شود و تا کنون هیچ مدرک و مستنداتی در این باره به دست نیامده و اساساً ساخت دستگاهی بشرساز که امکان تداخل در سامانه های بارشی را داشته باشد، تا کنون عملی نشده است.

 

اطلاعات انلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار