داستان یوسف پیامبر(ع) در زمان کدام پادشاهان ایران رخ داد؟
کد خبر: ۲۹۶۹۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
 شاید خواندن تاریخ از زاویه‌ای دیگر، ما را بهتر با درک مطالبی که قبلا در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم، آشنا کند.

 شاید خواندن تاریخ از زاویه‌ای دیگر، ما را بهتر با درک مطالبی که قبلا در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم، آشنا کند.

داستان یوسف پیامبر(ع) در زمان کدام پادشاهان ایران رخ داد؟

با تماشای فیلم و سریال‌های تاریخی سوالاتی در ذهن بینندگان شکل می‌گیرد که نیاز به کنکاش در دل تاریخ دارد تا پاسخ آنها به دست بیاید. یکی از سریال‌های خوبی که در ایران ساخته شده است، سریال یوسف پیامبر (ع) است. حضرت یوسف (ع) به اذن الهی از قعر چاه به مقام عزیز مصر رسید.

یکی از سوالات رایجی که درباره این برهه از تاریخ پرسیده می‌شود، این است که ایران در زمان حضرت یوسف (ع) چگونه بود؟ پادشاه ایران که بود؟

حضرت یوسف (علیه السلام) در سال ۳۵۵۶ پس از هبوط حضرت آدم متولد شد، در سال ۳۵۷۰ به چاه انداخته شد، در سال ۳۵۷۹ زندانی شد، در سال ۳۵۸۶ از زندان آزاد شد، در سال ۳۵۸۷ عزیز مصر شد و درسال ۳۶۶۶ وفات یافت.

کوروش در سال ۳۶۶۸ به تخت پادشاهی نشست. بر این اساس پادشاهان ماد در زمان آن حضرت در ایران حکومت می‌کردند، ولی دقیقا نمی‌دانیم کدام یک درست همزمان بودند.

این را در نظر داشته باشیم که کورش نام چند نفر از رجال ایران است. اولین کورش؛ پسر کمبوجیه و این کمبوجیه پسر کسی به نام چیش پش است. این کورش پسری به نام چیش پش داشت. از این چیش پش پسری به نام کورش متولد شد و از این کورش پسری به نام کمبوجیه به دنیا آمد. از این کمبوجیه پسری به نام کورش پیدا شد و این کورش همان کورش معروف است.

این کورش را کورش بزرگ می‌نامند و همین کورش هم پسرش را کمبوجیه نامگذاری کرد. کورش بزرگ در اکباتان متولد و در همانجا بزرگ شد. اکباتان را هگمتانه می‌نامیدند و اکنون همدان نامیده می‌شود. اولین پایتخت پادشاهان ماد اکباتان بود و وقتی که کورش بزرگ بر سر کار آمد و دولت ماد را از بین برد پاسارگاد را پایتخت خود کرد. پاسارگاد اولین پایتخت دولت پارس شد و قبر کورش در همین پاسارگاد است.

دانستیم ایران در زمان حضرت یوسف (علیه السلام) چگونه بود. به گفته هرودوت، تاریخدان یونانی، سلسله ماد‌ها که به مدت ۱۵۰ سال پادشاهی کردند در مجموع ۴ پادشاه داشت:

دیاکو ـ بنیانگذار حکومت مادها

دیاکو: بنیانگذار حکومت ماد‌ها بود که هگمتانه را به عنوان پایتخت خود برگزید.
فرورتیش: دومین پادشاه ماد که به مدت ۲۲ سال حکومت کرد و با آنکه سرنوشت اسارت پدرش را دیده بود، اما راه او را ادامه داد و با آشوریان جنگید، اما شکست خورد. او قبایل ماد‌ها را متحد و از آن‌ها کشوری مستقل ساخت.
هووخشتره: سومین و قدرتمندترین پادشاه ماد و اولین پادشاه در دوران باستان است، پادشاهی که ۴۰ سال حکومت کرد، یک سلطنت سراسری را در ایران به وجود آورد و ایران را به یک قدرت مهم جهانی رساند به طوری که می‌توانیم او را بنیانگذار واقعی دولت ماد و معمار امپراتوری ایرانیان باستان بنامیم.
ایشتوویگو: آخرین پادشاه ماد که از سال ۵۸۵ تا ۵۵۰ قبل از میلاد فرمانروایی کرد. پس از سقوط هگمتانه استقلال ماد از بین رفت.

صبح من

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
سلام. هخامنشیان و‌ کوروش 2500 سال پیش بوده نه 3600 سال!؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار