۵ سنگ آسمانی که ممکن است آغاز آخرالزمان باشند!
کد خبر: ۲۹۳۴۲۶
تاریخ انتشار: 2023 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
 سازمان فضایی ناسا تا امروز بیش از یک میلیون سیارک را شناسایی کرده است که اغلب آن‌ها در کمربند سیارکی بین مشتری و مریخ قرار دارند و بقیۀ آن‌ها آن سوی مشتری و در کمربند فرانپتونی کویپر در گردش هستند.

 سازمان فضایی ناسا تا امروز بیش از یک میلیون سیارک را شناسایی کرده است که اغلب آن‌ها در کمربند سیارکی بین مشتری و مریخ قرار دارند و بقیۀ آن‌ها آن سوی مشتری و در کمربند فرانپتونی کویپر در گردش هستند.

 

از بین این یک میلیون سیارک، ۳۳ هزار مورد در مداری تقریبا نزدیک به زمین در گردش هستند. شانس برخورد بسیاری از آن‌ها به زمین تقریبا صفر است اما طبق مطالعات انجام شده، ۵ مورد از آن‌ها بالاترین خطر برخورد با سیارۀ ما را دارند.

این پنج سیارک آن‌هایی هستند که ناسا نمی‌تواند به طور قطعی احتمال برخورد را در مورد آن‌ها رد کند. در هر مورد، تاریخ‌هایی احتمالی نیز مطرح شده و شانس برخورد هر کدام از آن‌ها نیز تعیین شده است.

سیارک بنو (Bennu)

 

این سیارک با قطر حدودا 487 متر، بالاترین خطر را برای سیارۀ زمین دارد. اولین زمان تعیین شده برای بالاترین خطر برخورد این سیارک با زمین، 24 سپتامبر سال 2178 است؛ در آن روز به احتمال 1 در 2700 این سیارک با زمین برخورد خواهد کرد. البته همانطور که ملاحظه می‌کنید این احتمال بسیار کم است اما همین احتمال اندک هم از دید محققان باید در نظر گرفته شود. در سال 2020 ناسا کاوشگری به این سیارک فرستاد تا نمونه‌هایی از آن گردآوری کند؛ این کاوشگر به تازگی به زمین بازگشته و اطلاعات ارزشمندی را دربارۀ این دشمن بالقوۀ سیارۀ ما با خودش به همراه آورده است.

سیارک 1950 DA

۵ سنگ آسمانی که ممکن است آغاز آخرالزمان باشند!

از این سیارک که قطر آن بیش از 1300 متر است و در حال حاضر فاصلۀ زیادی با زمین دارد فقط تصاویر راداری وجود دارد. طبق مطالعات، این سیارک ممکن است در روز سوم مارس سال 2880 به نزدیک‌ترین و خطرناک‌ترین فاصله با زمین برسد. شانس برخورد این سیارک در آن روز با زمین 1 در 8 هزار است.

سیارک 2021 EU

با اینکه احتمال برخورد این سیارک به زمین اندک و در حد 1 در 34 هزار است، اما زمان احتمالی برخورد آن چندان دور نیست؛ این سیارک 24 سال دیگر یعنی در 29 آگوست سال 2056 به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد.

سیارک SG344

این تصویر نسبت اندازۀ یک شهاب‌سنگ و اندازۀ دهانه‌ای که می‌تواند ایجاد کند را نشان می‌دهد. یک شهاب‌سنگ با قطر 120 متر می‌تواند دهانه‌ای به قطر بیش از 3 کیلومتر ایجاد کند.

با اینکه اندازۀ این سیارک با قطر 30 متری‌اش بسیار کوچک است و احتمالا حتی برخورد آن به زمین نمی‌تواند حیات کل سیاره را تهدید کند، اما زمان احتمالی برخورد آن نسبتا نزدیک است و احتمال برخوردش نیز بیشتر از سیارک‌های قبلی است. این سیارک به احتمال 1 در هزار در روز 16 سپتامبر سال 2071 به زمین برخورد خواهد کرد.

سیارک 2008 JL3

برای اغلب سیارک‌ها با توجه به چرخششان در یک مدار ثابت، زمان‌های مختلفی برای برخورد در نظر گرفته می‌شود. نزدیک‌ترین زمانی که برای برخورد احتمالی این سیارک 30 متری با زمین در نظر گرفته می‌شود، چهار سال دیگر در اول ماه می سال 2027 است؛ شانس برخورد این سیارک با زمین نیز 1 در 6700 در نظر گرفته شده است.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار