عسل شگفت‌انگیز یمن، قربانی جنگ شد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۲۸۰۹
تاریخ انتشار: 2023 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
تولید عسل برای محمدسیف زنبوردار یمنی همیشه یک تجارت پرسود بوده‌است. اما سال‌ها جنگ و تغییرات آب و هوایی صدای وزوز زنبورها را که در سراسر زنبورستان خانواده او طنین‌انداز بود را، خاموش کرده‌است. سیف به خبرگزاری فرانسه می‌گوید:...

عسل شگفت‌انگیز یمن، قربانی جنگ شد

عسل شگفت‌انگیز یمن، قربانی جنگ شداختصاصی «تابناک با تو»؛ عسل یمن یکی از بهترین عسل‌های جهان است، اما گزارشی که خبرگزاری فرانسه به تازگی منتشر کرده نشان می‌دهد که از زمان آغاز جنگ در این کشور از سال ۲۰۱۴ تاکنون، تولید و فروش آن با ضررهای هنگفتی مواجه شده‌است. 

تولید عسل برای محمدسیف زنبوردار یمنی همیشه یک تجارت پرسود بوده‌است. اما سال‌ها جنگ و تغییرات آب و هوایی صدای وزوز زنبورها را که در سراسر زنبورستان خانواده او طنین‌انداز می‌شد را، خاموش کرده‌است. سیف به خبرگزاری فرانسه می‌گوید شغل زنبورداری که از پدر و پدربزرگش به او به ارث رسیده، به تدریج در حال از بین رفتن است. او افزود زنبورها در معرض پدیده‌های عجیب و غریب قرار گرفته‌اند و ما واقعا نمی‌دانیم که دلیلش تغییرات آب و هوایی است و یا عواقب جنگ؟!

صدها هزار نفر در جنگ یمن بر اثر بیماری و سوء تغذیه طی هشت سال گذشته کشته شده و زیرساخت‌های این کشور نیز ویران شده‌است. 

این گزارش خاطرنشان می‌کند که سیف به تازگی، ارزیابی زنبورستان خود را که در دره‌ای ناهموار در اطراف کوه‌های تعز در جنوب‌غربی یمن قرار دارد را، آغاز کرده است. سیف می‌گوید که خانواده‌اش قبل از جنگ یک زنبورستان با ۳۰۰ کندو را مدیریت می‌کردند که حالا فقط ۸۰ کندو باقی مانده‌است. 

کارشناسان می‌گویند از زمان شروع درگیری خسارات زیادی به صنعت زنبور عسل در یمن وارد شده‌است و درگیری مسلحانه و تغییرات آب و هوایی این صنعت ۳۰۰۰ ساله را تهدید می‌کند. مهاجرت فزاینده برای فرار از خشونت، آلودگی ناشی از استفاده از سلاح در مناطق تولید عسل، و تأثیر فزاینده تغییرات آب و هوایی، هزاران زنبوردار یمنی را در وضعیت عدم اطمینان قرار داده و تولید عسل را به شدت کاهش داده‌است.

عسل شگفت‌انگیز یمن، قربانی جنگ شد

سرعت فزاینده بیابان‌زایی همچنین باعث کاهش مساحت زمینی می‌شود که گیاهان گل‌دار در آن رشد می‌کنند و زنبورها برای غذا به آن وابسته هستند.

سیف می‌گوید: سال گذشته موشکی به کندوهای یکی از زنبورداران روستای ما اصابت کرد و او همه چیز را از دست داد. وی افزود: جنگ تأثیر بسیار بدی بر ما گذاشت. جنگنده‌ها بسیاری از مناطقی را که زنبورها در آنجا زندگی می‌کنند را هدف قرار داده‌ و از بین برده‌اند. 

درگیری‌ها، توانایی زنبورداران را برای پرسه زدن آزادانه در زمین، در فصل شکوفه دادن گل‌ها و جمع‌آوری عسل را محدود کرده‌‌است. زمین‌های مین‌گذاری شده از دیگر خطراتی است که این مردم با آن مواجهند. 

سازمان‌ملل می‌گوید که عسل نقشی حیاتی در اقتصاد یمن ایفا می‌کند، زیرا درآمد صدهزار خانواده یمنی کاملاً به صنعت عسل بستگی دارد. کارشناسان بر این باورند که عسل یمن از جمله عسل «رویال سیدر» که به دلیل خواص درمانی آن، یکی از بهترین عسل‌های جهان است. 

گزارش کمیته‌بین‌المللی صلیب‌سرخ حاکی از آن است که آنچه اوضاع را بدتر می‌کند این است که یمن مانند سایر کشورها تحت تأثیر درگیری‌ها قرار گرفته و به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

عسل شگفت‌انگیز یمن، قربانی جنگ شد

 افزایش دما در سال‌های اخیر علاوه بر تغییرات شدیدی که در محیط طبیعی ایجاد کرده، باعث اختلال در اکوسیستم زنبور عسل نیز شده که بر روند گرده‌افشانی تأثیر منفی می‌گذارد.

این کمیته ادامه داد با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش بیابان‌زایی، مناطقی که قبلاً محل فعالیت‌های کشاورزی و زنبورداری بودند، دیگر نمی‌توانند این معیشت را حفظ کنند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ که در سال ۲۰۲۱ در یک ابتکار عمل، به ۴۰۰۰ نفر از زنبورداران کمک کرد امسال به آنها کمک مالی و آموزشی می‌کند.

بر اساس این گزارش، مغازه‌داران در شهر تعز یمن، سومین شهر بزرگ یمن، می‌گویند که قبل از جنگ از فروش عسل امرار معاش می‌کردند، اما اکنون تعداد کمی از مشتریان می‌توانند آن را بخرند. نبیل الحکیم، که شهد زرد معروف یمن را در مغازه‌های تعز می‌فروشد، روزهای طلایی قبل از ویران شدن کشورش بر اثر درگیری را به یاد می آورد. او می‌گوید: «قبل از جنگ می‌توانستیم با فروش عسل زندگی خوبی را تأمین کنیم، اما عسل کمیاب شده و مشتریان دیگر توان خرید آن را ندارند.» وی افزود: «قبلا ماهیانه تا ۲۵ بسته پنج کیلویی می‌فروختم. اکنون من حتی نمی‌توانم یک بسته را بفروشم.»

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv