در 10 سال آینده تهران دچار فاجعه خواهد شد
کد خبر: ۲۸۸۵۰
تاریخ انتشار: 2016 February 24    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
در نشستی که به منظور تشریح برنامه های همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، سردار یحیی صفوی به عنوان دبیر این همایش اهمیت توجه به مشکلات شهر تهران را عنوان کرد.

وی در این باره گفت: این سومین همایشی است که به شکل تخصصی در مورد تهران در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود. در این راستا این سوال پیش می آید که آیا دانشگاه ها به غیر از مباحث آموزشی و پژوهشی رسالتی در زمینه کمک به حل مشکلات مردم و ارائه پیشنهادهای علمی به دولتمردان مسئولیتی دارند یا خیر، که از این لحاظ به نظر من هنر دولتمردان در این است که از ظرفیت بالای دانشگاهی و اساتید در راستای اداره بهتر کشور استفاده کنند.
سردار صفوی اضافه کرد: ما هم اکنون یکصد هزار عضو هیات علمی در کشور داریم که این می تواند به دولتمردان در تنظیم بهتر برنامه ششم کشور که قرار است در بازه زمانی سال 95 تا 99 اجرایی شود کمک کند.

حضور اساتید و دانشجویان در این راستا یک مزیت دو طرفه است زیرا آنها نیز می توانند با ارائه پیشنهادات خود فراتر از مسائل تئوری به مباحث کاربردی بپردازند و این مهم به ویژه برای دانشجویان در هنگام یافتن شغل کمک شایانی خواهد کرد.

دبیر همایش ساماندهی سیاسی فضا اشاره کرد: همان گونه که ما بیشترین استاد و دانشجو را در شهر تهران داریم بیشترین و بزرگترین مشکلات شهری را در تهران داریم، این شهر از بیش از 65 کشور جهان جمعیت بیشتری دارد. از این رو برای برون رفت از مشکلات نیازمند تخصصی دانشگاهی هستیم. ساماندهی سیاسی فضا یکی از مهمترین وظایف دولت های مدرن است که برای اداره بهینه و استفاده از منابع ملی جهت رشد و توسعه و رسیدن به عدالت اجتماعی و امنیت از آن استفاده می کند.

سردار صفوی اهداف ساماندهی سیاسی فضا را تمرکز زدایی در تمامی ابعاد، حفظ ارزش و منافع ملی و وحدت سرزمینی، کاهش هزینه های دولت با مشارکت مردم و توزیع منطقه ای رفاه و جمعیت را برشمرد.
وی همچنین از مهمترین شاخص های ساماندهی سیاسی فضا به جمعیت، جغرافیا و حوزه نفوذ مکان های مرکزی اشاره کرد و افزود: تهران به عنوان چهره نظام سیاسی ما تعیین کننده در بسیاری از تحولات است از این رو باید با یک رویکرد ملی به مشکلات پرداخت.

تهران نماد حکومت است و حل مشکلات آن نیازمند سیاست گذاری های کلان است و اگر ما بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم می توانیم تهران را به عنوان یک کلان شهر و الگویی برای سایر کلان شهرهای دنیا ارائه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: امنیت تهران در شرایط خوبی است و این نماد امنیت کل کشور است اما من نسبت به مشکلاتی که در 10 سال آینده می تواند تهران را تهدید کند نگران هستم این در حالی است که 60 درصد سرمایه کشور در این شهر است و جغرافیای تهران دارای 12 گسل است که در صورت فعال شدن می تواند ما را با یک فاجعه رو به رو کند.
موج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار