طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟
کد خبر: ۲۸۸۳۶۳
تاریخ انتشار: 2023 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
مثلا طب سنتی و درمان‌های گیاهی در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. یکی از دانه‌هایی که در طب سنتی و همچنین در تهیه شربت‌ها و دارو‌های گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تخم شربتی است. با توجه به محبوبیت این ماده مغذی و مصرف مکرر آن در فصل تابستان، قصد داریم از تخم شربتی بیشتر بگوییم.

مثلا طب سنتی و درمان‌های گیاهی در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. یکی از دانه‌هایی که در طب سنتی و همچنین در تهیه شربت‌ها و دارو‌های گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تخم شربتی است. با توجه به محبوبیت این ماده مغذی و مصرف مکرر آن در فصل تابستان، قصد داریم از تخم شربتی بیشتر بگوییم.

 
طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟

تخم شربتی چیست؟

 

تخم شربتی گیاهی است که سالی یک‌بار رشد می‌کند و نیاز به کاشت ندارد. این گیاه شبیه به ریحان است، با این تفاوت که برگ‌ها و تخم‌های آن ریزتر هستند. ساقه‌های آن مربعی شکل بوده و معمولا در رنگ‌های قرمز و صورتی دیده می‌شوند. این گیاه در اوایل بهار در مناطق کوهستانی و بیابانی رشد می‌کند. تخم شربتی در گروه گیاهانی مانند ریحان، نعناع، پونه و آویشن قرار می‌گیرد.

 

تخم شربتی حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. این گیاه دارای زاکسانتیین، پتاسیم، روی، مس، آهن، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلانوئیدها، ویتامین A، ویتامین K، لوتئین، منیزیم و منگنز است. این مواد مغذی به حفظ سلامت قلب، افزایش قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین کلسیم تخم شربتی برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است.

به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌ها در تخم شربتی می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مؤثر باشند. با توجه به این مواد مغذی متنوع، تخم شربتی می‌تواند به عنوان یک بخش مهم از یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب در نظر گرفته شود.

مزیت‌های استفاده از تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی به عنوان یک ماده سم‌زدایی برای بدن عمل کرده و تنظیم حرکات روده را تسهیل می‌کند. این گیاه برای مبتلایان به یبوست بسیار مفید است. بهترین روش استفاده از آن، مخلوط کردن تخم شربتی با یک لیوان آب و مصرف آن قبل از خواب عنوان شده است. تخم شربتی به تمیزکردن معده کمک می‌کند، گاز‌ها و نفخ در دستگاه گوارش را کاهش داده و برای هضم مواد غذایی مفید است. با توجه به خواص تخم شربتی، متوجه می‌شویم که این ماده می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی و مؤثر برای بهبود عملکرد گوارش و حفظ سلامت معده و روده‌ها در نظر گرفته شود.

تخم شربتی برای پوست بسیار مفید است!

تخم شربتی، فواید زیادی هم برای پوست دارد. اولا، سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند در مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کنند و علائم پیری را کاهش دهند. دوما، خواص خنک‌کننده این دانه می‌تواند به تسکین التهابات و حفظ سلامت پوست کمک کند. همچنین، اسید‌های چرب امگا ۳ در تخم شربتی می‌تواند پوست را تقویت کرده و آن را در برابر آکنه و آسیب اشعه ماورا بنفش محافظت کند.

علاوه بر این، تخم شربتی آب لازم برای پوست را تأمین کرده و به آبرسانی آن کمک می‌کند. در نهایت، مواد مغذی موجود در این دانه می‌توانند به درخشندگی و ارتجاع پوست کمک کنند. به طور کلی، مصرف منظم این دانه می‌تواند بر حفظ سلامت و زیبایی پوست تأثیرگذار باشد.

طرز تهیه نوشیدنی تخم شربتی

روش استفاده از تخم شربتی بسته با سلیقه افراد متفاوت است، اما در کل این دانه در انواع نوشیدنی مصرف متنوع و کاربردی دارد.

برای آماده‌سازی نوشیدنی تخم‌شربتی، دانه‌های آن را در یک لیوان آب قرار داده و صبر کنید تا کاملا خیس خورده و حالت ژله‌ای به خود بگیرد. سپس می‌توانید این مخلوط را به شربت مورد علاقه خودتان اضافه کرده و از خواص آن استفاده کنید.

برای افزایش این خواص، می‌توان تخم شربتی را با عسل و سکنجبین میل کرد. به عبارت دیگر، می‌توانید مقداری تخم‌شربتی را با یک قاشق غذاخوری عسل در لیوان آب مخلوط و سپس آن را مصرف کنید. این روش نه‌تن‌ها طعم و لذت مصرف تخم‌شربتی را افزایش می‌دهد، بلکه خواص آن را هم تقویت می‌کند.

طبع تخم شربتی چیست؟

در انتها به شما می‌گوییم که مصرف تخم شربتی برای افراد با مزاج سرد و خشک (سوداوی) مفید است، زیرا طبع آن گرم و‌تر معرفی شده است. مصرف تخم شربتی برای افرادی که طبع گرم (دموی) دارند مضر نیست؛ اما باید به صورت کنترل‌شده مصرف شود.

کلام آخر

در این مبحث سعی کردیم شما را با دانه محبوب تخم شربتی آشنا کنیم. گفتیم که این ماده مزیت‌های زیادی دارد و از بهبود عملکرد دستگاه گوارش تا زیبایی پوست می‌توان از آن استفاده کرد. گفتیم که مصرف تخم شربتی برای افراد با مزاج سرد و خشک (سوداوی) مفیدتر است و می‌تواند به ترمیم و تعادل دادن به مزاج کمک کند، اما مصرف بیش از اندازه این دانه برای افرادی که مزاج گرم و‌تر (دموی) دارند، ممکن است منجر به افزایش گرمای بدن و نتایج غیرمطلوبی شود.

سؤالات متداول

*تخم شربتی چه فوایدی برای سلامتی ما دارد؟

این دانه‌ها می‌توانند به کاهش التهابات، بهبود هضم، کنترل قند خون، حفظ وزن سالم، افزایش انرژی و دریافت تغذیه مناسب کمک کنند.

*چگونه می‌توانیم از تخم شربتی استفاده کنیم؟

تخم شربتی می‌تواند به‌صورت خام مصرف شود، به صورت پودر در رژیم غذایی اضافه شود یا با مایعات مختلف مانند آب، شیر یا شربت مخلوط شود.

*تخم شربتی برای افراد گرم مزاج مناسب است؟

مصرف آن برای افرادی که دارای طبع گرم و‌تر هستند، منجر به افزایش گرمای بدن می‌شود که ممکن است نتایج غیرمطلوبی داشته باشد. از این رو مهم است که بیش از اندازه استفاده نشود.

دنیای اقتصاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار