کشف یک دایناسور و یک پستاندار در حال نبرد تا سرحد مرگ
کد خبر: ۲۸۶۱۱۵
تاریخ انتشار: 2023 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
در سال ۲۰۱۲، کشاورزان در چین با فسیلی روبرو شدند که آنقدر باورنکردنی بود و در عین حال به خوبی حفظ شده بود که جعلی به نظر می‌رسید. این فسیل با جزییات خیره‌کننده، بقایای حفظ شده یک پستاندار کوچک گورکن مانند و یک دایناسور بزرگتر در بحبوحه یک مبارزه خشن نشان می‌داد. فسیل توسط جریان‌های گلی آتشفشانی حفظ شده بود.

فسیل باورنکردنی کشف شده در چین یک دایناسور و یک پستاندار را در نبرد تا سرحد مرگ نشان می‌دهد (یک پزشک)

فسیل باورنکردنی کشف شده در چین یک دایناسور و یک پستاندار را در نبرد تا سرحد مرگ نشان می‌دهد (یک پزشک)«تابناک با تو» - در سال ۲۰۱۲، کشاورزان در چین با فسیلی روبرو شدند که آنقدر باورنکردنی بود و در عین حال به خوبی حفظ شده بود که جعلی به نظر می‌رسید. این فسیل با جزییات خیره‌کننده، بقایای حفظ شده یک پستاندار کوچک گورکن مانند و یک دایناسور بزرگتر در بحبوحه یک مبارزه خشن نشان می‌داد. فسیل توسط جریان‌های گلی آتشفشانی حفظ شده بود.

این فسیل خارق العاده موجودی شبیه گورکن کوچک به نام Repenomamus robustus را نشان می‌دهد که حدود ۱۲۵ میلیون سال پیش با یک دایناسور شاخدار گیاهخوار بزرگتر به نام Psittacosaurus lujiatunensis دست و پنجه نرم می‌کند.

مشخص نیست که آیا Repenomamus در حال شکار موجود بزرگتر بوده است. البته بقایای Psittacosaurus قبلاً در معده یک Repenomamus دیگر کشف شده است . شاید هم این دو فقط در حال درگیری با هم بودند. اما دلیل مبارزه هر چه که باشد، به نظر می‌رسد که Repenomamus برنده شده.

محققان در مطالعه خود در مورد این فسیل توضیح دادند: “دایناسور به صورت دراز کشیده در جلوی خود با اندام‌های عقبی در دو طرف بدنش و گردن و دمش به سمت چپ پیچ خورده است. در همین حال، پستاندار در بالای سمت چپ دایناسور قرار دارد و به سمت راست خم شده.”

فسیل باورنکردنی کشف شده در چین یک دایناسور و یک پستاندار را در نبرد تا سرحد مرگ نشان می‌دهد (یک پزشک)

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که پستاندار کوچک‌تر فک دایناسور را با پنجه چپش گرفته، در حالی که پنجه عقبی چپش، ساق پای چپ دایناسور را گرفته و آرواره‌های رپنوماموس در عمق دنده‌های دایناسور قرار دارند که نشان می‌دهد این پستاندار توانسته ضربه مهلکی وارد کند.

اما پیروزی Repenomamus کوتاه مدت بود. درست زمانی که این موجود آرواره‌های خود را در پهلوی دایناسور فرو کرد، گل و لای آتشفشانی روی آن‌ها ریخت و آن‌ها را در یک نبرد ابدی حبس کرد. این جریان گل به نوعی آن‌ها را غافلگیر کرد و آن‌ها را برای ۱۲۵ میلیون سال حفظ کرد.

این کشف برخی از مفروضات دیرینه در مورد جایگاه پستانداران در جهان ماقبل تاریخ را به چالش کشیده. مدت‌ها بود محققان بر این باور بودند که پستانداران مجبور بودند در سایه وحشتناک قدرت خزندگان زندگی کنند.

این فسیل از جمله اولین شواهدی است که رفتار شکار واقعی یک پستاندار را روی یک دایناسور نشان می‌دهد.

امروزه هم نمونه‌هایی از پستانداران گوشتخوار کوچک وجود دارد که طعمه‌های بسیار بسیار بزرگتری را از بین می‌برند.

فسیل باورنکردنی کشف شده در چین یک دایناسور و یک پستاندار را در نبرد تا سرحد مرگ نشان می‌دهد (یک پزشک)

رپنوماموس احتمالاً یک شکارچی کوچک و تنومند بود که در صورت نیاز، آماده بود طعمه‌ای را که بسیار بزرگ‌تر از خودش بود، از بین ببرد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار