امسال با حضور مهتاب کرامتی به عنوان
مشاور دبیر جشنواره و وعده هایی مبنی بر طراحی پوشش متحدالشکل برای پرسنل
اجرایی از سوي او كه در پاسخ به سوالي مبني بر نوع مشاوره وي و محتواي مورد
مشاوره شنيده مي شد، این اميد
به وجود آمده بود که برای پوشش مهمانان حاضر در فرش قرمز هم چاره اي
انديشيده شده و به جاي طراحي هاي عجيب غريب و حضور "سوپر فشنايزد” جماعت
هنرمند آنها را دعوت به ساده پوشي و احتراز از لباس هاي بالماسكه كنند كه
شأن جشنواره اي كه تنها جشنواره مهم داخلي است بيش از اين با رفتار هاي
سبكسرانه و خلاف عرف مخدوش نشود.
اما با این حال امسال هم به مانند سالهای قبل از همان افتتاحیه شاهد پوشش
های غیرمتعارفی بودیم که بازیگران زن و مرد برای حضور در جشنواره انتخاب
کرده بودند.
فرعی ها و سوپرفرعی ها پیشتاز پوشش غیرمتعارف
اغلب این پوشش های عجیب و غریب نیز از آن
بازیگران فرعي چه زن و چه مرد بود؛ فرعي ها و سوپر فرعي هايي که به دعوت
همکاران یا ایفای نقش های تك سکانسی، مهمان فرش قرمز شده بودند، برای اینکه
کیفیت حضور خود را ارتقا دهند(!) به انتخاب پوشش هایی عجیب متشبث شده
بودند؛ پوشش هایی که قاعدتا جای آنها هر جایی می توانست باشد جز فرش قرمز
یک جشنواره رسمی.
البته اصلي هايي كه ماهيتاً فرعي هستند و جايگاه و خاستگاهشان عليرغم نقش
هاي اصلي كه به لطائف الحيل دريافت مي كنند همچنان فرعي است هم دست كمي از
بقيه نداشتند و اسباب مضحكه عمومي را در شبكه هاي اجتماعي چند صباحي فراهم
ساختند.
کارگردان معترض با شمایل مرد فیلی
با این همه اما اعجاب بر انگيز ترين اين حضورها در اختتامیه جشنواره رخ داد
و محمد شیروانی کارگردان همیشه معترض جلوی فرش قرمز منتهی به سالن همایش
های کاخ جشنواره، پرفورمنسی اعتراضی را اجرا کرد؛ آن هم با شمایلی شبیه به
"مرد فیل نما”ی دیوید لینچ!
شیروانی سر و صورت خود را درون سازهای ماسک مانند پنهان کرده بود و تنها
راه دیداری مخاطب با او از طریق فرو کردن سر درون استوانهای پارچهای و
سیاه رنگ بود تا به ادعای خودش امکان گفتگویی دیداری در فضایی خصوصی در باب
سینما مقابل دوربینی که روی پیشانیاش قرار داشت، فراهم شود.
البته که این پوشش عجیب شیروانی در فرش قرمز اختتامیه فیلم فجر باعث شد تا
از ورود شیروانی به سالن همایش های برج میلاد جلوگیری شود ولی مهم برای
این کارگردان در کانون توجه قرار گرفتن بود که رخ داد.
جالب است که در قیاسی عجيب شیروانی با اشاره به دو کارگردانی که در
جشنواره فیلم بوده اند و روی فرش قرمز حاضر نشده بودند، گفته است: وقتی در
خبرها خواندم حاتمیکیا و مانی حقیقی حاضر نشدند تا روی فرش قرمز حضور
یابند، یکی به دلیل حرام دانستن و دیگری به خاطر سیرک شمردن آن، تصمیم
گرفتم به شیوهی خودم در این بالماسکه شرکت کنم.
محمد شیروانی با پوشش غیرمتعارفش
محمد شیروانی ادامه داده است: این پرفورمنس برایم رسانهای است تا به
واسطه آن به وضعیت این سالهای سینمای ایران، همسانسازی و همشکل شدن
فیلمها، توقیف یا عدم اکران تولیدهای متفاوت، انتقاد کنم.
همه جای دنیا هنرمندان معترض، اعتراض خود را در محصول هنری خویش عرضه می
کنند و اینجا کارگردان معترض ما با پوشش مرد فیلی(!) می کوشد انتقاد خود را
به گوش مدیران برساند!!! فیلمسازی با دوربین روی پیشانی؟؟؟
شاید هم اين فيلمساز با اين روش دست به يك فيلمسازي ارزان و بي حاشيه براي
جشنواره هاي متعدد آن سوي آبها زده و به كمك دوربيني كه روي پيشاني داشته
به سياق دوربين مخفي از مخاطباني كه به پرفورمنس او واكنش نشان داده اند
همان موقع تصويربرداري كرده تا سرفرصت از اين راش هاي ارزان بي هزينه يك
فيلم معترض پر و پيمان براي آن سو بسازد و از اعتراض به اين سبك پرده
برداري كند.
فقط اميدواريم در صورت ساخت اين اثر اعتراضي از بازیگر نقش مأمور حفاظت
همان برخورد محترمانه ای را ببینیم که در عالم واقع با این کارگردان لحاظ
کرد و نه تصویری اغراق شده و عصبی که خوراک جشنواره های آن وری است!
سینماژورنال
همه جای دنیا اجازه ارایه محصول هنری داده می شود
ولی در ایران نه