یک باور غلط درباره تخم‌مرغ قهوه‌ای
کد خبر: ۲۸۱۷۱۴
تاریخ انتشار: 2023 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
قهوه‌ای بودن بعضی از مواد غذایی مثل برنج، آرد، نان و... به معنای غنی‌تر بودن آنها از نظر تراکم مواد مغذی است اما آیا چنین چیزی درباره تخم‌مرغ هم واقعیت دارد؟ بعضی از افراد تصور می‌کنند که تخم‌مرغ دارای پوست قهوه‌ای قطعا نسبت به تخم‌مرغ دارای پوست سفید برتری دارد اما چنین چیزی درست نیست.

برای درک دقیق‌تر موضوع درباره تفاوت‌های واقعی بین تخم‌مرغ قهوه‌ای و سفید و همچنین کیفیت تغذیه‌ای آنها، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید.

 
یک باور غلط درباره تخم‌مرغ قهوه‌ای
 

تفاوت تخم‌مرغ قهوه‌ای با سفید

 

شاید شنیدن این نکته تعجب‌آور باشد اما تنها تفاوت واقعی بین تخم‌مرغ قهوه‌ای و تخم‌مرغ سفید، همان رنگ پوسته آنهاست! تخم‌مرغ قهوه‌ای توسط مرغ‌هایی شکل می‌گیرد که پرهای قرمز یا قهوه‌ای دارند، درحالی که تخم‌مرغ سفید از طریق مرغ‌هایی به‌وجود می‌آید که پرهایشان سفید است. پس نژاد مرغ‌های تخم‌گذار، رنگ پوسته تخم‌مرغ را تعیین می‌کند. بنابراین، همه‌چیز به نژاد مرغ‌های تخم‌گذار و ساختار ژنتیکی آنها برمی‌گردد.

رنگ تخم‌مرغ می‌تواند در طیفی میان سفید تا قهوه‌ای قرار بگیرد، درحالی که بعضی از مرغ‌های تخم‌گذار حتی تخم‌مرغ‌هایی به رنگ آبی کم‌رنگ یا سبز روشن هم به‌وجود می‌آورند. توجه به رنگ لاله گوش مرغ‌ها هم می‌تواند به ما بگوید که تخم‌مرغ هر مرغی نهایتا چه رنگی خواهد بود. مرغ‌هایی که لاله گوش روشن دارند، معمولا تخم‌مرغ سفید می‌گذارند و مرغ‌هایی که لاله گوش تیره‌ای دارند، معمولا تخم‌مرغ قهوه‌ای می‌گذارند. البته همچنان توجه کردن به رنگ پرهای هر مرغی برای تعیین رنگ نهایی تخم‌مرغ راحت‌تر است.

باورهای نادرست درباره رنگ تخم‌مرغ

بعضی افراد تصور می‌کنند که تخم‌مرغ قهوه‌ای همیشه تازه‌تر یا طبیعی‌تر از تخم‌مرغ سفید است درحالی که بعضی افراد فکر می‌کنند تخم‌مرغ سفید در اثر فرایندهای شیمیایی به این رنگ درمی‌آید. اما هیچ‌کدام از این تصورات حقیقت ندارند و رنگ تخم‌مرغ مستقیما به کیفیت تغذیه‌ای آن مرتبط نیست. پس اگر هدف شما این است که سالم‌ترین تخم‌مرغ را خریداری کنید، نباید به عوامل بیرونی مثل رنگ تخم‌مرغ توجه داشته باشید. درواقع، رژیم غذایی مرغ‌ها و شرایط پرورش آنها می‌تواند در تعیین کیفیت تغذیه‌ای تخم‌مرغ‌ها بسیار مهم‌تر باشد.

چرا تخم‌مرغ قهوه‌ای گران‌تر است؟

اگر از منظر تغذیه‌ای نگاه کنیم، تخم‌مرغ قهوه‌ای اساسا به گران‌تر بودنش نمی‌ارزد. پس چرا این تخم‌مرغ‌ها گران‌تر هستند؟ دلیلش به این موضوع ساده برمی‌گردد که مرغ‌های دارای پرهای قرمز و قهوه‌ای واقعا بزرگ‌تر هستند و به غذا، فضای نگهداری و رسیدگی بیشتری نیاز دارند. تخم‌مرغ قهوه‌ای هم به همین دلایل بزرگ‌تر از تخم‌مرغ سفید است و به زمان بیشتری برای شکل‌گیری نیاز دارد. علاوه بر اینها، مرغ‌هایی که تخم‌مرغ قهوه‌ای می‌گذارند، معمولا تولید تخم‌مرغ‌هایشان کمتر از دیگر مرغ‌هاست. همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که پرورش تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای گران‌تر از پرورش تخم‌مرغ‌های سفید باشد. بنابراین، این تفاوت هزینه در قیمت نهایی محصول هم نمایان می‌شود.

ویژگی های تخم مرغ سالم

وقتی که درباره سلامت تخم‌مرغ صحبت می‌کنیم، تفاوت ذاتی و خاصی بین تخم‌مرغ قهوه‌ای و تخم‌مرغ سفید وجود ندارد و هر دوی این تخم‌مرغ‌ها حاوی مقادیر مشابهی از پروتئین، چربی و مواد مغذی هستند. کیفیت تغذیه‌ای تخم‌مرغ‌ها براساس رژیم غذایی مرغ‌ها و شرایط پرورش آنها شکل می‌گیرد درحالی که بهترین تخم‌مرغ‌ها هم از مرغ‌هایی به‌وجود می‌آیند که در مرتع پرورش پیدا می کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که پرورش مرغ‌های تخم‌گذار در مرتع، میزان امگا-۳، ویتامین D و بتاکاروتن نهفته در تخم‌مرغ‌ها را افزایش می‌دهد زیرا این مرغ‌ها دارای رژیم غذایی طبیعی هستند. جدای از این تفاوت خاص، نباید فراموش کرد که همه تخم‌مرغ‌هایی که با روش‌های استاندارد (سنتی و مدرن) تولید می‌شوند، به‌عنوان یکی از منابع غذایی باکیفیت برای دریافت مواد مغذی گوناگون شناخته می‌شوند.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار