روغن مایع مصرف کنیم یا روغن جامد؟
کد خبر: ۲۸۱۶۰۲
تاریخ انتشار: 2023 June 03    -    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
بسیاری از افراد در انتخاب نوع روغن برای پخت‌وپز دچار معضل و مشکل هستند و نمی‌دانند روغن‌های مایع را انتخاب کنند یا جامد.
انتخاب بین روغن مایع و جامد برای مصرف مدت‌های زیادی است که در بین خانواده‌های ایرانی به یک چالش تبدیل شده است، بسیاری از افراد از معایب روغن مایع صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر از مضرات روغن جامد حرف می‌زنند. همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد در انتخاب نوع روغن برای پخت‌وپز دچار معضل شوند. قطعاً مصرف هر نوع روغن در صورت افراط می‌تواند سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهد. اما در بین روغن‌های مایع و جامد موجود در بازار کدام یک برای سلامت مفیدتر است؟
 
 
روغن مایع مصرف کنیم یا روغن جامد؟
در اینجا قصد داریم تفاوت‌ میان روغن مایع و جامد را بررسی کنیم تا بهتر بتوانید برای استفاده از هر کدام از آنها تصمیم بگیرید.
 
بیشتر روغن‌های نباتی در حالت طبیعی به صورت مایع هستند، اما برای افزایش ماندگاری آنها را طی فرایندی هیدروژنه و به‌اصطلاح جامد می‌کنند.
در انجام این فرایند اسید چرب ترانس تشکیل می‌شود. اسیدهای چرب ترانس جذب اسیدهای چرب ضروری را در بدن مختل می‌کنند.
 
اسیدهای چرب ترانس در مارگارین، روغن‌های نباتی جامد، کره و شیرینی‌ها و غذاهای سرخ‌کرده و آماده دیده می‌شوند. این نوع اسید چرب افزایش کلسترول بد یعنی LDL و کاهش کلسترول خوب یعنی HDL را به همراه دارد که در نهایت باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
 
اسیدهای چرب اشباع‌شده همچنین می‌توانند سبب انسداد رگ‌های قلبی و سکته قلبی شوند.
از این رو استفاده از روغن‌های جامد به دلیل بالا بودن اسیدهای چرب توصیه نمی‌شوند.
 
همچنین باید متذکر شویم که هر روغن مایعی نیز برای سرخ کردن مناسب نیست، توصیه می‌شود روغن‌های غیرسرخ‌کردنی در حرارت بالا مورد استفاده قرار نگیرند.
 
روغن‌های مایع مانند روغن آفتابگردان، سویا، ذرت و زیتون اسیدهای ترانس ندارند و حاوی اسیدهای چرب اشباع کمتری هستند. بنابراین استفاده از این روغن‌ها نسبت به استفاده از روغن‌های جامد بیشتر توصیه می‌شود. استفاده از این روغن‌ها سبب کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون نمی‌شود.

در نهایت باید گفت روغن‌هایی که چربی‌های اشباع کمتری دارند سالم‌اند و استفاده از آنها در رژیم غذایی بهتر است و بیشتر توصیه می‌شوند.

انتخاب آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار