عوارض جانبی خطرناک داروهای سرطان
کد خبر: ۲۷۸۳۴۹
تاریخ انتشار: 2023 June 23    -    ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
bato-adv
bato-adv
طی چند دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در حوزه پزشکی و به ویژه ابداع روش های درمان سرطان انجام شده است، اما متاسفانه در بسیاری از موارد ممکن است یک دارو به طور موثری شرایط یک بیماری خاص را کنترل کند اما در عین حال منجر به بروز برخی عوارض جانبی در سایر اندام ها شود.
 نتایج مطالعه‌ جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالج لندن انجام شد، نشان دهنده برخی عوارض جانبی بسیار مخرب و خطرناک داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان است.
 
عوارض جانبی خطرناک داروهای سرطان
 
طبق این مطالعه، برخی از درمان ‌های رایج فعلی سرطان می ‌تواند به قلب بیماران آسیب برساند، وضعیتی که به عنوان سمیت قلبی شناخته می ‌شود. بر این اساس اعلام شد، برخی از دارو های سرطان می توانند بر توانایی پمپاژ قلب انسان تأثیر گذاشته و گاهی اوقات می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.
 
این مطالعه به طور خاص پروتئین ‌هایی را در خون شناسایی کرده است که با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی که تحت تأثیر دارو های درمان سرطان قرار دارند، مرتبط هستند.
 
در این مطالعات، محققان ۳۳ پروتئین خاص را مشخص کردند که در پی مصرف داروهای سرطان وارد خون شده و با خطر ابتلا به چندین بیماری قلبی مرتبط است. این پروتئین ها منجر به بروز انواع مختلف نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی می شوند.  فیبریلاسیون دهلیزی یک ریتم غیر طبیعی قلب است که خطر سکته را افزایش می دهد.
 
دکتر فلوریان اشمیت، سرپرست این تیم پژوهشی از موسسه علوم قلبی عروق دانشگاه کالج لندن، در این رابطه گفت: پروتئین های شناسایی شده در مطالعه جدید ما به سرعت بخشیدن به توسعه داروهای جدید در آینده کمک کرده و به دانشمندان طرحی برای کشف روش های درمان جدید سرطان و بیماری های قلبی ارائه می دهد.
 
ما قصد داریم به پژوهشگران حوزه درمان سرطان کمک کنیم تا از اثرات دارو هایی که طراحی می ‌کنند اطمینان بیشتری داشته باشند. زیرا این دارو ها ممکن است علی رغم مبارزه با تومرها، تاثیرات جانبی مخربی روی بدن بیماران داشته باشند.
 
پروفسور سرنیلش سمانی، مدیر بخش پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، در این رابطه می گوید: در حالی که طی سال های اخیر پیشرفت هایی قابل توجه در درمان سرطان صورت گرفته است، یکی از پیامدهای روش های درمان سرطان، خطر آسیب قلبی ناشی از مصرف این داروها بوده است.
 
این تحقیق راه را برای تولید دارو های ایمن ‌تر و تصفیه ‌شده‌ تر نشان می ‌دهد تا نگرانی های فعلی در مورد ایجاد مشکلات قلبی پس از درمان سرطان از بین بروند.
 
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.
 
منبع: سیناپرس
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv