میزان پرداخت حق بیمه در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
کد خبر: ۲۷۵۰۶۲
تاریخ انتشار: 2023 March 26    -    ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
 سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که حق بیمه افرادی که حداقل دستمزد را در سال جاری دریافت می‌کنند مبلغ ۱،۷۶۹،۴۲۸ ریال است.

 سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که حق بیمه افرادی که حداقل دستمزد را در سال جاری دریافت می‌کنند مبلغ ۱،۷۶۹،۴۲۸ ریال است.

 
 

میزان پرداخت حق بیمه در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

 

در پی صدور بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌کار در سال ۱۴۰۲، سازمان تأمین اجتماعی نیز در بخشنامه‌ای چگونگی محاسبه «دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه» از ابتدای سال جاری را اعلام کرد.

 

براساس این بخشنامه، حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۱، ۷۶۹,۴۲۸ ریال اعلام شده است.

همچنین مبنای کسر حق بیمه سایر سطوح دستمزدی نیز براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۱، معادل ۲۱ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۸۳,۵۹۶ ریال افزایش می‌یابد.

براساس بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی، به هنگام محاسبه حق‌بیمه آن دسته از بیمه‌شدگان که در آخرین گزارش بازرسی انجام شده مربوط به قبل از ۰۱‌‌‌‌‌‌‌/۰۱‌‌‌‌‌‌‌/۱۴۰۲، دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه سال گذشته درج شده است، چنانچه در سال ۱۴۰۲ کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان مذکور خودداری یا در لیست‌های ارسالی ترک‌کار آن‌ها را اعلام نکند، باید دستمزد آن‌ها مطابق این بخشنامه تعیین و سپس مبنای محاسبه حق‌بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است، قرار گیرد.

در مورد بیمه‌شدگان اختیاری نیز در این بخشنامه اعلام شده است که حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به‌طور اختیاری در سال ۱۴۰۲، معادل ۲‌‌/۱ برابر حداقل دستمزد مصوب شورایعالی‌کار خواهد بود.

همچنین مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به‌طور اختیاری که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان در سال ۱۴۰۱ از رقم روزانه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ریال بیشتر بوده است، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۲۱ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۸۳,۵۹۶ ریال افزایش می‌یابد که در هر حال از ۲‌‌/۱ حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر نخواهد بود.

در این بخشنامه همچنین اعلام شده است که تمام پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ ۰۱‌‌‌‌‌‌‌/۰۱‌‌‌‌‌‌‌/۱۴۰۲ به بعد است، با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ خواهد بود. همچنین پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیکاری سنوات قبل که در سال ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد مزبور در سال ۱۴۰۲ می‌باشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ ترمیم می‌شود.

افزایش ۵۹ درصدی کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار در سال ۱۴۰۲

سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ مصوب کرده است که در بند مربوط به کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۵۹ درصد رشد صورت بگیرد و بابت این بند مبلغ ۱۱ میلیون ریال به بیمه‌شدگان توسط کارفرما واریز شود.

در بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی آمده است: با توجه به اینکه طبق بند (۳) تصویب‌نامه شورای عالی کار مقرر شده کارفرمایان مشمول قانون کار به تمام کارگران اعم از دائم، موقت و مجرد یا متأهل، ماهیانه مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به‌عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای و همچنین بر اساس مصوبه سال گذشته کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبلغ ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال به‌عنوان حق مسکن (از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۱) به کارگران مشمول قانون پرداخت کنند، لذا کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار باید، به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق‌بیمه از جمله خواروبار در ایام اشتغال و... در ستون مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام کنند.

متن کامل بخشنامه تعیین دستمزد مبنای کسر حق‌ بیمه در سال ۱۴۰۲ که از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی صادر شده است، در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.tamin.ir قابل مطالعه و دانلود است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار