عکسی از کوچک‌ترین کلیسای ایران
کد خبر: ۲۷۴۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
 کانتور کوچک‌ترین کلیسای ایران یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین به شمار می‌رود که مربوط به پیروان مذهب ارتدوکس و متعلق به دوره حضور روس‌ها در قزوین است.

 کانتور کوچک‌ترین کلیسای ایران یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین به شمار می‌رود که مربوط به پیروان مذهب ارتدوکس و متعلق به دوره حضور روس‌ها در قزوین است.

عکسی از کوچک‌ترین کلیسای ایران
 

کلیسای کانتور در کنار بناهای تاریخی، مساجد، کاروانسراهای قدیمی، آب انبارها، و بناهایی مانند کاخ چهلستون و سردر عالی قاپو یکی از جاذبه‌های مهم و زیبای گردشگری شهر قزوین به شمار می‌رود.

 

کلیسای کانتور که در کوی قدیمی "پنبه ریسه" شهر قزوین قرار دارد یادگاری از جنگ جهانی دوم است و این کلیسا که با نام "برج ناقوس" و "کلیسای روسی" نیز خوانده می شود، براساس برخی منابع سومین کلیسای کوچک جهان نیز به شمار می‌رود ولی این منابع درباره ۲ کلیسای کوچک سخنی به میان نیاورده اند و همین موضوع انجام یک پژوهش در این زمینه را ضروری می کند.

 

این مکان یکی از چند کلیسای قزوین است که اکنون فقط جنبه گردشگری دارد و به دلیل نبودن پیروان مذهب ارتدوکس در این شهر، برخلاف سایر اماکن مذهبی مسیحیان، عبادت کننده ندارد.

کانتور همچنین تنها کلیسای قزوین است که فقط به منظور استفاده اتباع یک کشور دیگر در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده و بر همین اساس نام این مکان به معنی مقر و مرکز تعیین شده است.

براساس نوشته های موجود در کتاب "قزوین، آیینه تاریخ و طبیعت ایران"، محوطه به نسبت وسیعی که به خیابان‌های دارایی، بوعلی و خیام کنونی قزوین محدود می‌شود، اواخر دوره قاجار در اختیار اتباع دولت روسیه قرار داشت.

در آن زمان در این محوطه علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تاسیسات دیگری نظیر منبع آب، سالن تئاتر و باله و از جمله همین کلیسا برای استفاده مهندسان و کارکنان روسی شاغل در پروژه راه شوسه قزوین ساخته شده بودند.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
1
1
کوچکترین کلیسای ایران و به روایتی جهان در 15 کیلومتر شهر ماکو قرار دارد که مساحتش شاید به 10متر مربع هم نرسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار